اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با فارس خبر داد:

به‌روز شدن عرضه و تقاضای مسکن کشور تا سال 92

خبرگزاری فارس: استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با برنامه و سیاستی که دولت در جهت احداث مسکن دارد تا سال 92 عرضه و تقاضای مسکن در کشور به‌روز خواهد شد.

به‌روز شدن عرضه و تقاضای مسکن کشور تا سال 92
 به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، یکی از خدمات بزرگ و ارزنده دولت به مردم از جمله اقشار کم‌درآمد ساخت و توسعه واحدهای مسکونی در قالب مسکن ‌مهر بوده است.
آنچه که امروزه در اقصی نقاط ایران اسلامی دیده می‌شود همت مسئولان نظام جمهوری اسلامی و دغدغه آنها برای خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد بوده که با همت مسئولان در بخش مسکن این مهم تا اندازه زیادی و بیش از چند برابر گذشته در حال تحقق است.
در کهگیلویه و بویراحمد نیز همزمان با سراسر میهن اسلامی طرح مسکن مهر برای خدمات‌رسانی هرچه بیشتر به مردم فعال شد، هر چند در پاره‌ای از زمان رونق و شتاب لازم را نداشت ولی هم‌اکنون به واسطه درایت مسئولان این حوزه و همچنین پیگیری مسئولان استانی این پروژه در استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر میزان پیشرفت در کارها بر روی یکی از سه سکوی برتر کشوری قرار دارد.
به همین منظور در گفت‌وگویی تفصیلی نظر اکبر نیکزاد استاندار کهگیلویه و بویراحمد را در این حوزه جویا شدیم.

*هم‌اکنون چه تعداد مسکن‌مهر در این استان در دست ساخت و یا اقدام است؟
نیکزاد:
 بخش مسکن از مهمترین مطالبات، نیازها و خواسته‌های مردم این استان بوده که تحول گسترده‌ای طی سال‌های گذشته در این حوزه و در استان انجام شده است. 
اکنون 24 هزار واحد مسکن مهر در کهگیلویه و بویراحمد در حال ساخت است و تاکنون برای مسکن مهر 280 میلیارد تومان هزینه و 330 میلیارد تومان انعقاد قرار داد شده است. 
قابل توجه اینکه از این تعداد 11 هزار و 500 واحد آن در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت است که 7 هزار واحد آن در مرحله نازک کاری بوده و بقیه تا پایان امسال به مرحله نازک کاری می‌رسند.  
 از این تعداد 12 هزار و 500 واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر و روستاها بوده که 4 هزار واحد در دست اجرا و  7 هزار و 50 واحد آن در روستاها تصویب شده که 77 درصد آن‌ها منجر به قرارداد شده و بانک در حال پرداخت وام است.
 
 ساخت این تعداد مسکن در استان چه عزمی را می‌طلبید؟ 
نیکزاد:
حقیقتا اقدامات مسکن و شهرسازی این استان و مجموعه عوامل در مسکن مهر فوق‌العاده و تلاش آنها چشمگیر بوده است.
جالب است بدانید کهگیلویه و بویراحمد در طی یک مدت زمان در این رابطه رتبه آخر کشور را دارا بود و عملا چند سال دیرتر از سایر استان‌ها عملیات ساخت این واحدها را آغاز کرد ولی با مجاهدت و تلاش شبانه ‌روزی مجموعه دست‌اندرکاران پروژه مسکن مهر، این استان اکنون رتبه سوم کشور را دارد که در نوع خود کاری بزرگ است.   
همچنین بررسی وضعیت مسکن مهر در کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد که میزان تسهیلات پرداختی به متقاضیان طرح مسکن مهر در این استان از دی‌ماه 88 تاکنون بیش از 235 میلیارد تومان در قالب ساخت بیش از 20 هزار و 149 واحد مسکونی است که این میزان تسهیلات معادل 22 درصد کل تسهیلات پرداختی سیستم بانکی در استان از زمان تشکیل آنها تا سال 89 است. 
میزان سهم و تعهد کهگیلویه و بویراحمد برای پرداخت تسهیلات مسکن مهر افزون بر 429 میلیارد تومان بوده که با توجه به آمار ارائه شده از سوی بانک مسکن استان از این میزان 424 میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند. 
از سوی دیگر احداث بیش از 2 هزار و 767 واحد مسکن مهر با میزان تسهیلات پرداختی 30 میلیارد ریال در حوزه بافت‌های فرسوده و ساخت 5 هزار و 440 واحد با میزان تسهیلات پرداختی 446 میلیارد ریال در بخش نوسازی و بهسازی مسکن روستایی از سایر اقدامات انجام شده در بخش مسکن کهگیلویه و بویراحمد است.
  
وضعیت مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر استان چگونه است؟
نیکزاد:
11 هزار و 500 واحد مسکن مهر در سه شهر یاسوج، دهدشت و گچساران یعنی شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت است که 7 هزار واحد آن در مرحله نازک کاری است و 4 هزار و 500 واحد هم تا پایان امسال به مرحله نازک کاری می‌رسند.
از مجموع کل واحدهای مسکن مهر در استان، 12هزار و 500 واحد آن در شهرهای زیر 25 هزار نفر و روستاها است که 4 هزار واحد در دست اجرا و  7 هزار و 50 واحد آن در روستاها است که نزدیک به 80 درصد آنها منجر به قرارداد شده و بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مشکلی ندارد.
البته همان‌گونه که مطلع هستید ساخت مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر بر عهده سازمان مسکن و شهرسازی و در شهرهای زیر 25 هزار نفر نیز بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و در هر دو بخش به لحاظ تامین اعتبار و منابع مالی مشکلی نداریم. 
   
سیاسیت کلان دولت در مسکن‌مهر چیست؟
نیکزاد:
با برنامه و سیاستی که دولت در جهت احداث مسکن دارد تا سال 92 عرضه و تقاضای مسکن در کشور به‌روز خواهد شد.
روزگاری مسکن که از مشکلات جدی در کشور بود، امروزه طرح مسکن مهر به گونه‌ای حرکت کرده که این مشکل را رفع و به برکت آن 46 هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرده است.
آمار و اطلاعات حاکی از آن است که در دولت‌های نهم و دهم به طور متوسط 23 برابر دولت‌های هفتم و هشتم مسکن در کشور ساخته شده است. 
همه اکنون دست به دست هم داده‌اند تا وضعیت مسکن اقشار آسیب‌پذیر را به سرانجام برسانند و در تمام نقاط کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد بانک‌های عامل، مدیران اجرایی، نهادهای دولتی، اتحادیه‌ها، تعاونی‌های مسکن، پیمانکاران و شرکت‌های خدمات‌رسان به طور جدی در حال اجرای طرح مسکن مهر هستند و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. 
البته به تجربه ثابت شده در هر یک از استان‌های کشور که مسئولان اجرایی و به‌ویژه استاندار، معاون عمرانی و متولیان امر هماهنگ تلاش کرده‌اند، مشکل مسکن مهر آن منطقه در اسرع وقت برطرف شده است. 
از سوی دیگر رئیس جمهور و هیئت دولت نیز برای دور چهارم سفرهای استانی سه محور اصلی شامل بررسی وضعیت مصوبات سه دور قبل و رفع دو معضل مهم بیکاری و مسکن بویژه برای جوانان را در دستور کار قرار داده‌اند.
انتهای پیام/ح10
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول