اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امسال؛

صادرات سیب‌زمینی همدان 240 درصد رشد داشت

خبرگزاری فارس: سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان گفت: امسال صادرات سیب زمینی در همدان 240 درصد رشد داشته است.

صادرات سیب‌زمینی همدان 240 درصد رشد داشت
محمدمهدی فرشچی‌موحد امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: در سال جاری 51 میلیون و 155 هزار دلار کالا به وزن 97 هزار و 304 تن از طریق گمرک همدان به دیگر کشورها صادر شده است.
وی گفت: از این میزان صادرات 20 میلیون و 204 هزار دلار در بخش کشاورزی بوده که 40 درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داده است.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان ادامه داد: صادرات این بخش در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی پنج درصد و از نظر وزنی نیز 26 درصد رشد داشته است.
وی بیان کرد: صنایع دستی و فرش نیز با 17 میلیون و 186 هزار دلار و اختصاص 33 درصد از سهم صادرات استان توانسته دومین رتبه از کالاهای صادراتی استان را از آن خود کند.
فرشچی‌موحد افزود: صادرات در بخش صنعت نیز با 12 میلیون و 232 هزار دلار و اختصاص 24 درصد از سهم صادرات استان رتبه سوم استان بوده است.
وی از صادرات یک میلیون و 532 هزار دلار مواد شیمیایی با اختصاص سه درصد از سهم استان خبر داد و بیان کرد: کشمش مهمترین کالای صادراتی استان بوده که با صادرات 17 میلیون دلاری توانسته همانند سال گذشته مهمترین کالای صادراتی استان باشد.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان بیان کرد: سفال با 10.5 میلیون دلار توانسته 20 درصد از صادرات را از آن خود کند و سیمان نیز با 5.3 میلیون دلار 10.5 درصد از سهم صادراتی استان بوده است.
وی گفت: شیشه دست‌ساز 3.3 میلیون دلار با اختصاص 6.5 درصد از سهم صادرات استان، فرش دستباف با 3 میلیون دلار با 5.8 درصد، سیب‌زمینی با 2.5 میلیون دلار و پنج درصد، چینی‌آلات بهداشتی با صادرات 2.2 میلیون دلار و 4.3 درصد از سهم استان و رزین با 1.1 میلیون دلار توانسته 2.1 درصد از سهم صادرات استان را از آن خود کند.
فرشچی‌موحد بیان کرد: بیشترین میزان رشد در بین این اقلام مربوط به صادرات سیب‌زمینی بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 240 درصد رشد داشته است.
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: این میزان رشد به علت ایجاد تسهیلاتی بوده که توسط دولت برای کشاورزان این بخش فراهم شده است.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در پایان با اشاره به اینکه در سال جاری 41 قلم کالا به 28 کشور جهان صادر شده است، بیان کرد: کانادا، آلمان، انگلستان، فرانسه، لهستان، پرو، هلند، اوکراین، رومانی، سوئد، اسلواکی، جمهوری چک، عراق، ترکیه، سوریه، افغانستان، پاکستان، امارات و کویت از جمله این کشورها به شمار می‌روند.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول