اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست بازرگانی استان اردبیل:

70 درصد صادرات اردبیل به چهار کشور همسایه است

خبرگزاری فارس: سرپرست بازرگانی استان اردبیل گفت: 70 درصد صادرات استان اردبیل به چهار کشور جمهوری آذربایجان، عراق، روسیه و گرجستان است.

70 درصد صادرات اردبیل به چهار کشور همسایه است
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صدیف بیگ‌زاده پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات در اردبیل اظهار داشت: اهمیت صادرات و تجارت خارجی به عنوان موتور محرکه اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست چرا که صادرات نقش مهم و عمده‌ای در تولید ناخالص کشور و رونق اقتصادی دارد.
وی با یادآوری اینکه اقتصادی موفق امروز جهانی چین در سایه صادرات و توجه به تنوع آن میسر شده است، بیان داشت: ‌اگر کشورهایی چون آلمان و چین سالانه بیش از یک هزار و 500 میلیارد دلار از این طریق درآمد کسب می‌کنند و نبض اقتصاد را در دنیا به دست گرفته‌اند به خاطر اهمیت قائل شدن به امر تولید، صادرات و پیدا کردن بازارهای جهانی است.
این مسئول اصل مهم و ارزشمند در عرصه صادرات را تولید کالاهای کیفی و قابل رقابت با کشورهای دیگر توصیف کرد و گفت:‌ ما باید از تکثیر تولید به سمت تخصصی کردن آن حرکت کنیم تا مازاد تولید داخلی به صادرات اختصاص پیدا کند.
سرپرست بازرگانی استان اردبیل با اشاره به آمار صادراتی استان اردبیل و تقویت رقابت‌پذیری در این حوزه، ابراز داشت: تنوع محصول سبب شده است تا بازار رقابت در عرصه صادرات با شدت بیشتری انجام شود به طوری که ما عمده کالاهای صنعتی به ویژه مصنوعات پلاستیک و سیب‌زمینی  و پیاز را صادر می‌کنیم.
بیگ‌زاده گفت: در راستای حمایت از صادرکنندگان به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم وارد عمل شدیم به طوری که با پرداخت جوایز صادراتی و اختصاص یارانه‌ها و همچنین حذف مالیات بر صادرات از این فعالان حمایت می‌کنیم.
وی به حمایت‌های غیرمستقیم از صادرکنندگان نیز اشاره کرد و افزود: با پذیرش هیئت‌های تجاری  و استقرار رایزن‌های بازرگانی در کشورهای خارجی تلاش می‌کنیم تا به توسعه روابط تجاری و بازرگانی کشورهای همسایه و دوست کمک کنیم.
بیگ‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت 29 مهر ماه به عنوان روز ملی صادرات گفت: تنها گمرک فعال استان اردبیل از سال 69 فعالیت خود را به صورت رسمی در بیله‌سوار آغاز کرده و سالانه بیش از صدها تن کالا به صورت ترانزیتی و چمدانی به کشورهای دیگر عرضه می‌شود.
سرپرست بازرگانی استان اردبیل ادامه داد: ‌گمرک بیله‌‌سوار از نظر صادرات چمدانی رتبه دوم کشور را دارد و در کنار آن در سفر چهارگانه هیئت دولت به استان به تجهیز و ارتقای جایگاه گمرک استان و گمرک مرزی بیله‌سوار اقدام کردیم.
وی با اشاره به رفع بسیاری از موانع در صادرات کالا و ممانعت از قاچاق آن ابراز داشت: استان اردبیل با حجم 41 میلیون دلار صادرات که از لحاظ ریالی 63 درصد و وزن 9 درصد رشد را نشان می‌دهد در جایگاه مناسبی قرار دارد به طوری که اقلام صادراتی ما از 20 رقم به 25 قلم کالا افزایش یافته است.
وی بیان داشت: ‌استان اردبیل در صادرات مصنوعات پلاستیکی و ماشین‌آلات صنعتی رتبه ممتاز را دارد به طوری که بخش عظیمی از صادرات ما را نیز همچنان سیب‌زمینی و فرآورده‌های خام تشکیل می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سرپرست بازرگانی استان اردبیل در پایان از صدور 255 فقره از کارت صادرات و تمدید آنها در دوره‌های مختلف خبر داد و افزود: با آموزش‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی برای صادرکنندگان تلاش کردیم تا با یک حرکت کیفی و کمی میزان صادرات استان را  تا 63 درصد افزایش دهیم.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول