اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی گیلان:

بخش خصوصی تکیه‌گاه دولت در تجارت خارجی است

خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن گیلان گفت: با توجه به نقش‌پذیری اتاق بازرگانی و بسترسازی مورد نیاز، بخش خصوصی می‌تواند تکیه‌گاهی برای دولت در پایداری توسعه تجارت خارجی باشد.

بخش خصوصی تکیه‌گاه دولت در تجارت خارجی است
هادی تیزهوش تابان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت درباره نقش اتاق در افزایش صادرات کشور، رشد صادرات غیرنفتی را جزو اهداف کلان اقتصاد کشور برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی دانست و اظهار داشت: سیاست‌های حمایتی و برنامه‌ریزی‌های مختلفی در راستای تشویق بخش خصوصی به صادرات غیرنفتی از طرف دولت صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه با توجه به این حمایت‌ها، هرگز نتوانسته‌ایم اهداف صادراتی خود را در روندی بلند مدت تحقق بخشیم، تصریح کرد: نکته قابل تامل درباره بخش صادرات، فعالیت بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن به عنوان نهادی کاملا تاثیرگذار است که باید به عنوان یک عامل اصلی مد نظر قرار گیرد.
 
* تضاد فعالیت‌های بخش خصوصی و دولتی چالش بخش خارجی است

رئیس اتاق بازرگانی گیلان با تصریح بر اینکه همواره تضاد بین فعالیت‌های بخش خصوصی و دولت و عدم هماهنگی بین فعالیت‌های این دو گروه چالش‌هایی را برای بخش خارجی ایجاد کرده است، اذعان داشت: از این رو نقش راهبردی اتاق بازرگانی در زمینه توسعه و ارتقای فعالیت‌های اقتصادی از جمله توسعه تجارت خارجی با استفاده از نیروهای بازار و خصوصی سازی هدفمند موسسات دولتی و از طریق تقویت چارچوب سازمانی نهادهای بازاری برای انتقال موسسات اقتصاد عمومی به بخش خصوصی و همچنین با تشویق کار آفرینانی که قادر به تشکیل موسسات اقتصادی کوچک و خودکفا هستند می‌تواند در توسعه بخش خصوصی کار ساز واقع شده و منجر به تقویت و پیوند کارآمد بخش خصوصی به دولت شود.
به گفته وی، اتاق بازرگانی به عنوان یک مکانیزم اصلی در هماهنگی بخش خصوصی می‌تواند در تحقق اهداف توسعه تجارت خارجی نقش به‌سزایی داشته باشد.
تیزهوش تابان ضرورت تبیین نقش راهبردی اتاق بازرگانی در توسعه صادرات به ویژه صادرات غیر نفتی و روند ناکارآمدی بخش دولتی در عرصه تجارت را مهم دانست.
 
* نقش بخش خصوصی در توسعه تجارت خارجی تکیه‌گاه دولت است

وی افزود: با توجه به افزایش لجام گسیخته قیمت نفت در سال‌های اخیر، مشکلات صادرات غیرنفتی در پرتو دلارهای نفتی پنهان شد و این اجازه را به دولت داد تا افزایش چند برابری قیمت محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی را به عنوان رشد صادرات غیرنفتی قلمداد کند ولی صادرات واقعی حاصل از تولید و تلاش بخش خصوصی با چالش‌های چند جانبه‌ای مواجه بوده است به همین دلیل نقش‌پذیری اتاق بازرگانی با توجه به بستر سازی مورد نیاز در بخش خصوصی و عدم کارآیی دولتی در تجارت خارجی می‌تواند تکیه گاهی باشد که با تاکید بر آن، می‌توان راهی پایدار برای توسعه تجارت خارجی جستجو کرد.
این مسئول با اشاره به فعال شدن اتاق‌های بازرگانی و تحقق نقش واقعی آنها، یادآور شد: در این زمینه در نخستین گام باید رابطه‌های اتاق با دولت بیشتر غیرسیاسی شود و به موازات آن، دولت باید لزوم وجود اتاق‌های بازرگانی فعال و کارآمد را بپذیرد و شرایط را برای افزایش نقش اتاق‌ها در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور فراهم کند.
به گفته وی، اتاق‌های بازرگانی در صورتی می‌توانند به اهداف راهبردی خود دست یابند که نه تنها به عنوان جزئی از سازمان اداری دولت، بلکه به طور مستقل، عقاید و منافع جامعه بازرگانی مربوط به خود را مطرح کنند.
 
* تامین نیازهای منطقه اولویت اتاق‌های کشور باشد

تیزهوش تابان اذعان داشت: بنابراین اتاق‌های کشور باید بتوانند اولویت‌های خود را در زمینه تامین نیازهای منطقه فراهم کنند.
وی با بیان اینکه با ایجاد اتاق‌های مشترک بین کشورها، تعاملات منطقه‌ای و شناخت بازارهای هدف در چند سال اخیر، اتاق توانسته مسیر صادرات را برای صادرکنندگان فراهم کند، ابراز داشت: اگر این رویه به همین صورت ادامه یابد جامعه صادرکنندگان کشور اتاق بازرگانی را عاملی برای رشد صادرات در نظر گرفته که همواره در راستای برنامه‌های اتاق حرکت می‌کند و در عرصه‌های بین‌المللی موفق‌تر است.
 
* رقابت‌پذیری جهانی از اهداف اتاق است

رئیس اتاق بازرگانی گیلان با برشمردن چشم‌اندازهای آینده این اتاق تصریح کرد: حمایت از واحدهای تجاری، صنعتی و معدنی، تشویق و ترغیب به سرمایه‌گذاری از جمله چشم‌انداز آینده اتاق است.
وی، تبادل افکار بین مدیران بازرگانی، صنعتی و معدنی در راستای ایجاد هم‌افزایی، ترغیب و انگیزش دولت به بهبود فضای اقتصادی در راستای توسعه بخش خصوصی و حمایت از کار آفرینان و ایجاد بستر مناسب برای جهانی شدن به معنای رقابت‌پذیری را از دیگر اهداف و چشم‌اندازهای آینده اتاق ذکر کرد.
تیزهوش تابان افزود: کمک به حضور فعالان عرصه بازرگانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی، شناسایی بازار کالاهای صادراتی و ظرفیت شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و آشنا کردن اعضای با قوانین تجاری دیگر کشورها از دیگر برنامه‌های اتاق است.
وی، مبدل شدن به اتاق فکر دولت در عرصه‌های مختلف کسب و کار در بخش خصوصی، ایفای نقش تسهیل کنندگی در روابط تجاری داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های اتاق در چشم‌اندازهای آینده بیان کرد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول