اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس فرهنگ و ارشاد مهدیشهر عنوان کرد:

برگزاری جشنواره چاووشی سنتی در مهدیشهر

خبرگزاری فارس: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهدیشهر از برگزاری جشنواره چاووشی سنتی در مهدیشهر خبر داد.

برگزاری جشنواره چاووشی سنتی در مهدیشهر
محمدعلی یوسفیان امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در مهدیشهر اظهار داشت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهدیشهر با هدف احیای سنت‏های اصیل و حذف بدعت‏های ایجاد شده در سنت‏ها که محصولی جز مزاحمت برای مردم ندارد، جشنواره «چاووشی سنتی» را برگزار می‏کند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهدیشهر گفت: چاووشی‏خوانی پراکندن عطر صلوات و سلام بر پیامبر و خاندان پاک ایشان در فضای شهر و روستا و در کوچه و پس‌کوچه‏های آن است.
یوسفیان بیان داشت: شیعیان اهل ‏بیت (ع) با برپایی این سنت، یاد و نام اوصیای الهی و عشق و معرفت به آنان را در جان و روان پیر و جوان و زن و مرد به جریان می‏انداختند و شور و هیجانی بسیاری ایجاد می‏کردند.
وی افزود: چاووش‏خوانی با توجه به ظرایف هنری آن، گاه به صورت تک‏خوانی و گاه به صورت هم‏آوایی اجرا می‏شده که در شکل دوم، حال و هوای خاصی داشته است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهدیشهر با اشاره به مضامین چاووش‏نامه‏ها به آثار تربیتی و اجتماعی چاووشی اشاره و خاطرنشان کرد: دیدار و زیارت مومنان، اصلاح میان مردم و صلح و آشتی، دیدار با خویشاوندان و صله‏رحم از جمله آثار تربیتی چاووشی است.
یوسفیان اظهار داشت: متاسفانه این سنت حسنه چون با روش‏های نوین برگزار می‏‏شود، مزاحمت‏هایی را برای مردم فراهم می‏سازد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان مهدیشهر اضافه کرد: برای احیای این سنت به روش گذشته، هر یک از زائران که بهترین چاووشی سنتی را برگزار کنند، در این جشنواره شرکت داده خواهند شد.
یوسفیان تاکید کرد: مضامین عالی، عدم استفاده از سیستم صوتی و وسیله نقلیه، ایجاد شور و نشاط در مخاطبان و ایجاد نکردن ترافیک در سطح خیابان‏ها از جمله محورهای ارزیابی چاووشی‏ها خواهد بود.
وی گفت: زائرانی که خواهان شرکت در این جشنواره هستند، باید زمان و مکان برگزاری چاووشی را با شماره تلفن 3629045 اعلام کنند تا در جشنواره شرکت داده شوند.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول