اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارگردان تئاتر:

جشنواره‌زدگی عامل اصلی ضعف تئاتر کشور است

خبرگزاری فارس: یک کارگردان تئاتر گفت: جشنواره‌زدگی عامل اصلی ضعف تئاتر کشور بوده و این رکود تئاتر مختص استان اصفهان نیست.

جشنواره‌زدگی عامل اصلی ضعف تئاتر کشور است
رادمهر کشانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: اگر در سال‌های آینده نیز معیار انتخاب تئاترهای برگزیده کشور تنها شرکت در جشنواره‌های استانی یا فجر باشد، تئاتر به جای سیر صعودی روند نزولی داشته و در خطر نابودی قرار می‌گیرد.
وی افزود: اتفاقی که امروزه در جشنواره‌ها به وفور به چشم می‌خورد انتخاب‌های سلیقه‌ای و گاه براساس مصلحت‌اندیشی است بنابراین جشنواره نباید معیار سنجش تئاتر کشور باشد.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: از دیدگاه من مهم‌ترین معیار سنجش کیفیت تئاتر مردم هستند و نمایشی که بتواند با مردم ارتباط صحیحی برقرار کند برنده اصلی است.
وی سیاست‌های کلی کشور درباره تئاتر را نادرست دانست و تاکید کرد: روند فعلی تئاتر کشور سبب شده بعضی گروه‌های تئاتری تنها به فکر جشنواره بوده و فقط یک تئاتر در سال آن هم برای جشنواره آماده کنند که این امر به مرور سبب افول خورشید تئاتر در کشور می‌شود.
کشانی اضافه کرد: اگر تعداد جشنواره‌ها را کمتر و به جای آن گروه‌های تئاتری را در طول سال ارزیابی کنیم، شاهد پیشرفت تئاتر در آینده نزدیک هستیم.    
وی با انتقاد از انتخاب داوران تهرانی در بیست‌وسومین جشنواره تئاتر اصفهان بیان داشت: به دلیل اینکه داوران تهرانی کارگردانان و بازیگران اصفهانی را نمی‌شناسند متوجه پیشرفت ‌و یا پسرفت‌های آنان نشده و نمی‌توانند نظر جامعی در این باره داشته باشند.
این کارگردان و بازیگر تئاتر ادامه داد: به منظور داوری صحیح در جشنواره‌های استانی ترکیبی از تخصص، تجربه، شناخت و بومی بودن نیاز بوده، بنابراین لازم است در این جشنواره‌ها داوران تهرانی و استانی با همکاری هم به قضاوت درباره آثار بپردازند.
وی مهم‌ترین وظیفه تئاتر را آگاهی دادن و هم‌زیستی دانست و افزود: امروزه این وظیفه تئاتر در استفاده ابزاری از آن در راستای تبلیغات به فراموشی سپرده شده و سبب رکود تئاتر در طی این سال‌ها شده است.
کشانی در ادامه با اشاره به اینکه تئاتر اصفهان برخلاف نظر بعضی داوران سابقه زیادی دارد، گفت: پایگاه مکتب تئاتر کمدی که از دوران قاجار در اصفهان شکل گرفته در زمان معاصر توسط علی‌ محمد رجایی، استاد فرهمند، مرحوم ارحام صدر و مهدی ممیزان ادامه یافت و تنها در برهه کوتاهی از زمان دچار مشکلاتی شد که دوباره در حال احیا است.
وی در پایان با توجه به اینکه برگزیده رتبه  دوم جشنواره در بخش بازیگری و کارگردانی برای نمایش «آه از دست این ویکتور هوگو» بود، تصریح کرد: هیچ احساسی نسبت به برگزیده شدنم ندارم و به تنها به افرادی که تئاتر اصفهان را غیر فعال می‌دانند، می‌گویم آقایان بیدار شوید، تئاتر اصفهان پویا است.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول