اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارگردان تئاتر:

داوران تهرانی تئاتری‌های اصفهان را تنبیه کردند

خبرگزاری فارس: یک کارگردان تئاتر گفت: داوران تهرانی بیست و سومین جشنواره تئاتر اصفهان ابتدا قصد نداشتند اثری را برای ارسال به جشنواره منطقه‌ای انتخاب کنند و برگزیدن تنها یک اثر برای ارسال به این جشنواره بخشی از تنبیه آنها به دلیل افت تئاتر اصفهان بود.

داوران تهرانی تئاتری‌های اصفهان را تنبیه کردند
پویان عطایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: جشنواره امسال افت کیفی داشت و این تنها به چند روز یا یک ماه گذشته برنمی‌گردد بلکه سابقه طولانی‌تری دارد.
وی درباره داوری جشنواره افزود: اینکه داوران امسال از تهران بودند یک مزیت محسوب می‌شود زیرا بدون غرض‌ورزی نسبت به آثار نمایشی قضاوت می‌کنند ولی باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که در هنر همه چیز سلیقه‌ای است.
کارگردان سوم برگزیده بیست و سومین جشنواره تئاتر استانی تصریح کرد: نظر داوران را نسبت به کارگردانی ضعیف آثار قبول دارم زیرا این روند در تئاتر جا افتاده است که بسیاری از کارگردانان با نزدیک شدن به موعد جشنواره‌ها تازه به فکر تهیه نمایش می‌افتند.
وی ادامه داد: این در حالی که است که از هنگام تمام شدن یک جشنواره تا جشنواره دیگر فرصتی یک ساله برای انتخاب متن مناسب و تمرین وجود دارد.  
عطایی مشکل دیگر تئاتر کشور را متون نمایشی دانست و تاکید کرد: بیشتر این متن‌ها قابلیت کارگردانی مناسب نداشته و در صورتی هم که کارگردانی شود جذاب نیست زیرا پایه تئاتر متن آن است.
وی کمبود سالن تئاتر برای تمرین (پلاتو) را از جمله علل رکود تئاتر اصفهان برشمرد و بیان داشت: گروه‌های ثابت تئاتر اصفهان پلاتوهای ثابت برای تمرین ندارند، بنابراین کارها با عجله و سفارشی آماده و ارائه می‌شود.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: گر چه نظر داوران جشنواره را درباره کارگردانی ضعیف آثار قبول دارم ولی به این نکته نیز توجه داشته باشید که این افت تنها در جشنواره‌های استانی است.
وی اضافه کرد: در جشنواره‌های کشوری همواره یک یا دو کار از اصفهان وجود دارد و کارگردانان اصفهانی همواره برنده یک یا دو جایزه اصلی بوده‌اند.
عطایی تاکید کرد: دلیل این امر آن است که جشنواره‌های کشوری انفرادی هستند ولی برای پیشرفت جشنواره‌های استانی حرکت گروهی و اتحاد گروه‌های تئاتری نیاز است.
وی با مثبت ارزیابی کردن طرح سامان‌دهی گروه‌های تئاتری سراسر کشور در سال گذشته گفت: لازم است برای این گروه‌ها پلاتو ثابت برای تمرین ایجاد کرده و جلساتی نیز برای کارگردانان و بازیگران به منظور تعامل بیشتر با هم بگذاریم.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: همچنین برگزاری یک یا دو جلسه کلاس‌های آموزشی و توجیهی در ماه  توسط اساتید برجسته تئاتر برای کارگردانان بسیار تأثیرگذار است.
وی تئاتر «ترانه‌ای برای آیدا» را شایسته ارسال به جشنواره منطقه‌ای دانست و افزود: از لحاظ کیفیت تئاتر «ترانه‌ای برای آیدا» را شایسته برگزیده شدن برای ارسال به جشنواره منطقه‌ای استان‌ها می‌دانم و حتی خود آقای روحانی کارگردان تئاتر نیز این موضوع را به من ابراز کرد.
عطایی درباره دلیل انتخاب نشدن این اثر  بیان داشت: داوران چاپی بودن متن و اجرای متعدد این تئاتر را به عنوان دلیل برگزیده نشدن این اثر با وجود شایستگی نسبت به دیگر آثار جشنواره به اداره ارشاد استان اصفهان اعلام کرده‌اند.
وی اضافه کرد: بعد از منتفی شدن انتخاب ترانه‌ای برای آیدا قرار بود اصفهان سهمیه‌ای در جشنواره منطقه‌ای نداشته باشد ولی داوران در نهایت خواب تلخ را برگزیدند.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: اعتراض خود را نسبت به این موضوع به اداره ارشاد اعلام کرده‌ام، زیرا چاپی بودن متن و اجرای متعدد نمی‌تواند دلیلی قانع‌کننده‌ای برای رد اثر باشد که در صورت پیگیری اداره ارشاد ممکن است «ترانه‌ای برای آیدا» به عنوان تئاتر دوم به جشنواره منطقه‌ای فرستاده شود.
وی با انتقاد از انتخاب تنها یک اثر برای جشنواره منطقه‌ای استان‌ها گفت: تنها قصد داوران از انتخاب یک اثر به جای دو نمایش تنبیه تئاتری‌های اصفهان برای رکود تئاتر بوده است.
عطایی با بیان اینکه قطب‌های تئاتر اصفهان در این جشنواره شکسته شد، تاکید کرد: من معتقدم بالعکس بیانیه داوران تئاتر اصفهان قوی است و تنها دچار ضعف‌هایی شده است.
وی با اشاره به کمبودهای تئاتر اصفهان اظهار داشت: از جمله مشکلات این است که هیچ کس به تئاتر به شکل حرفه‌ای نگاه نمی‌کند، زیرا درآمد گروه‌های تئاتر در حد چرخاندن یک زندگی عادی هم نیست.
این کارگردان تئاتر افزود: تئاتر نیازمند محل تمرین مناسب است در حالی که در اصفهان تعداد محدودی سالن تئاتر مناسب وجود داشته و در پلاتوهای اصفهان نیز همواره دو یا سه گروه در ساعت‌های اصلی مشغول کار هستند.
 وی در پایان اضافه کرد: مشکل سالن پلاتو که مهم‌ترین معضلات تئاتر اصفهان بوده، رفع شده و گروه‌های تئاتری نیز برای شرکت در جشنواره‌ها به جای ارتباط قوی به کیفیت کارها بیندیشند.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول