اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی اختصاصی با فارس مطرح شد؛

اجرای نظام آموزش خانواده برای 8 هزار خانواده امداد خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: رئیس اداره فرهنگی و آموزش کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی از اجرایی شدن طرح آموزش خانواده برای 7 هزار و 921 خانوار تحت پوشش کمیته امداد در این استان خبر داد.

اجرای نظام آموزش خانواده برای 8 هزار خانواده امداد خراسان جنوبی
محمد عرب امروز در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: در راستای تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر رفع مظلومیت از عرصه فرهنگ، مهندسی فرهنگ، عمق‌بخشی و نگاه کارشناسانه به مسائل فرهنگی و انجام فعالیت‌های دانش‌بنیان و همچنین لزوم تحول مثبت و متعالی در این حوزه، نظام جامع آموزشی و تربیتی خانواده در کمیته امداد طراحی و در حال اجرا است.

* فارس: مهم‌ترین اهداف اجرای نظام آموزش خانواده در استان چیست؟
عرب: این نظام بر مبنای نگرش سیستمی و با اتخاذ رویکرد خانواده محوری و همچنین استفاده از آرای نخبگان و صاحب‌نظران طراحی شده است.
توزیع عادلانه خدمات فرهنگی، احراز نیازهای واقعی خانواده‌ها و اجتناب از اعمال سلیقه، بومی‌سازی محتوا و شیوه آموزش، توجه به تاثیر عوامل محیطی بر نهاد خانواده، رشد تقوا و بصیرت دینی برای مقابله با تهاجم فرهنگی، احیای کرامت و عزت فردی و خانوادگی و ترویج فرهنگ کار و تلاش در خانواده‌ها از مهمترین راهبردهای این نظام هستند.
 
* فارس: این طرح چه تعداد از خانواده‌های امداد خراسان جنوبی را پوشش می‌دهد؟
عرب: نظام جامع آموزش خانواده در هفت گام اساسی برای تعداد 7 هزار و 921 خانواده تحت پوشش و دارای شرایط خاص در خراسان جنوبی عملیاتی شده است.
نخستین مرحله اجرای این طرح انتخاب خانواده‌های هدف است و ما در مرحله بعد الگوهای مطلوب خانواده بر مبنای واقعیت‌های موجود را طراحی می‌کنیم.
همچنین کار طراحی شبکه امداد فرهنگی برای کاهش فاصله سازمانی نیروهای برنامه‌ریز نیز انجام شده است چرا که در این شبکه هر 200 خانواده به یک مشاور خانواده، مشاور بهداشت و تغذیه و یک مشاور دینی مرتبط می‌شود و شبکه حاصل از این سه مشاور به یک ناظر استانی متصل می‌شود.
گام بعدی برای اجرای این طرح برنامه‌ریزی در دو حوزه استراتژیکی و عملیاتی بر مبنای اطلاعات حاصله از شناخت جامع وضعیت موجود و ترسیم الگوی مطلوب است.
همچنین پس از اجرای طرح نیز فرآیند اجرایی در بازه‌های زمانی مشخص مورد ارزیابی و آزمون قرار می‌گیرد.
 
* فارس: تاکنون چه اقداماتی برای عملیاتی شدن این طرح در استان صورت گرفته است؟
عرب: در راستای عملیاتی شدن این طرح در سال جاری برای 30 درصد جامعه هدف آموزش‌های لازم از جمله مهارت‌های زندگی، مباحث دینی و بهداشتی به صورت چهره به چهره و گروهی توسط مشاوران دینی و خانواده ارائه شده است و برای مابقی مشمولان نیز به همین شکل انجام می‌شود تا به خودکفایی برسد.
 
* فارس: چه فعالیت‌های فرهنگی برای پر کردن اوقات فراغت توسط کمیته امداد انجام شده است؟
عرب: همزمان با آغاز فصل تابستان کمیته امداد همچون سال‌های گذشته سعی در پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان به نحو مطلوب و شایسته داشته است.
اردوگاه یادگاران امام خمینی (ره) شهرستان بیرجند در تابستان گذشته میزبان یک‌هزار و 400 نفر از دانش‌آموزان و خانواده‌های تحت پوشش بوده است.
در تابستان گذشته اردوهای دانش‌آموزی و خانوادگی در هفت مرحله و در غالب اردوهای پنج روزه انجام شد.
در این اردوها تعداد 200 نفر از استان‌های خراسان رضوی، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی حضور داشتند.
همچنین برای نخستین‌بار در کشور مشمولان طرح نظام جامع آموزش خانواده نیز در این اردوهای تابستانی خانوادگی امداد شرکت کردند.
 
* فارس: چند کانون فرهنگی و هنری دائم و موقت در مجموعه امداد فعالیت می‌کند؟
عرب: در خراسان جنوبی یک کانون فرهنگی و هنری دائم به نام کانون شهید آوینی فعالیت می‌کند که تا کنون فعالیت‌های فرهنگی و هنری فوق برنامه زیادی را برای دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش انجام داده است.
اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان تحت حمایت از مهم‌ترین فعالیت‌های ستاد ساماندهی جوانان این نهاد است که این امر در غالب تجهیز یک کانون دائم، 11 کانون موقت و آماده‌سازی اردوگاه یادگاران امام (ره) بیرجند و همچنین بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های سایر ارگان‌ها در تابستان امسال محقق شد.
مهم‌ترین اهداف این مجموعه در برنامه‌های فرهنگی ارتقای بینش و مهارت‌های علمی جوانان، رشد شخصیت فردی و اجتماعی و غنی‌سازی فکری و اعتقادی این افراد است و تاکنون در راه تحقق این هدف گام‌های بزرگی برداشته شده است.
 
* فارس: چه تعداد دانش‌آموز در خراسان جنوبی زیر پوشش خدمات امداد هستند؟
عرب: در خراسان جنوبی بیش از 14 هزار دانش آموز زیر پوشش خدمات کمیته امداد هستند که از این تعداد 5 هزار نفر که بیش از 35 درصد کل دانش‌آموزان زیر پوشش را شامل می‌شود مستقیما در فعالیت‌های اوقات فراغت امداد شرکت کرده‌اند و 45 درصد این دانش‌آموزان نیز از ظرفیت سایر دستگاه‌ها استفاده کرده‌اند.
 
*فارس: چه خدمات تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش ارائه می‌شود؟
عرب: گرچه فعالیت‌های فرهنگی امداد حول محورهای مختلفی صورت می‌‌گیرد اما مهمترین اقدام فراهم آوردن تسهیلات و امکانات لازم برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان دانشجویان و طلاب تحت پوشش است.
در این راستا بیش از 14 هزار دانش‌آموز و بیش از 2 هزار و 500 دانشجو و طلبه تحت پوشش در خراسان جنوبی از خدمات فرهنگی امداد در قالب کمک به تامین هزینه‌های تحصیلی، پوشاک، ایاب و ذهاب و مسکن دانش‌آموزان  تحت حمایت واجد شرایط را فراهم کرده است.
امداد به دنبال این است که با فراهم کردن امکانات تحصیلی برای کلیه دانش‌آموزان زمینه‌های لازم برای برزو خلاقیت جوانان و نوجوانان تحت حمایت با روش‌های مختلف از جمله مراکز شبانه‌روزی و مجتمع‌های فرهنگی و اردوگاهی را فراهم کند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول