اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم‌شیرازی هشدار داد:

آمار طلاق‌ رو به افزایش است

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید قم از افزایش یافتن آمار طلاق و کاهش میزان ازدواج در کشور ابراز نگرانی کرد و از همه دستگاه‌ها و نهادها خواست نسبت به این مسئله آسیب‌شناسی لازم را انجام دهند.

آمار طلاق‌ رو به افزایش است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی ‌در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم خود با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) اظهار کرد: جمعیتی از دنیا رفتند و گمان می‌کردند که ایمان آورده‌اند ولی گمراه و مشرک بودند.
وی گفت: این افراد از غیر صالحان اعمال خود را الگو گرفتند و در راه هلاکت گام گذاشتند و به تعبیر امام صادق(ع) این جمعیت «از در وارد نشدند».
این مرجع تقلید گفت: گاهی اوقات تعصب‌ها و هوای نفس جلوی چشم انسان را گرفته و فرد فکر می‌کند مومن است و این در حالی است که مشرک بوده و مقرب درگاه خدا نبوده و از مطرودین است.
وی با بیان اینکه مسئله تعصب کورکورانه و هوای نفس از حجاب‌های معرفت و شناخت است، افزود: این دو مقوله سبب می‌شود که همه مسائل به صورت وارونه در نظر انسان جلوه کند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه هیچگاه کشتن انسان بیگناه سبب نجات نیست، گفت: تعصب نیز از شاخصه‌های حب ذات است و موجب می‌شود که واقعیت‌ها را نبینند.
وی کتاب، سنت و کلمات اهل بیت(ع) راه صحیح است، اضافه کرد: گروهی از متعصبین ما را از این راه بازداشته و خود نیز در راه غلط گام بر می‌دارند.
‌مکارم‌شیرازی با بیان اینکه همه ما باید پیرو مکتب اهل بیت باشیم، اضافه کرد: باید به اجداد خود درود بفرستیم که در این مسیر قرار گرفته‌اند.
وی تصریح کرد: همچنین به علما و دانشمندانی که هزار و 400 سال این چراغ را روشن نگه داشته‌اند رحمت فرستاده و برای آنها علو درجات مسئلت داریم.
این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به شرایط روز به دیدار مسئولان سازمان ثبت احوال اشاره کرد و گفت: مسئولان این سازمان آمارهایی را ارائه کردند که از جمله آمارها این بود که آمار طلاق نسبت به سال گذشته افزایش یافته و آمار ازدواج کاهش یافته است.
وی با انتقاد از این وضعیت در جامعه اسلامی تاکید کرد: بالا رفتن میزان طلاق و کاهش ازدواج نشانه نابسامانی است و در این شرایط همه باید فکر کنند که علت این مسئله چیست.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: آیا روی این مسائل فکر می‌شود که چرا این اتفاق در حال رخ دادن است، آیا توقعات بالا رفته ‌یا تنوع‌طلبی، سوء ظن و بدبینی ‌یا تفکرات غربی بر جامعه ما حاکم شده است؟
وی افزود: باید علت‌های این مسئله شناسایی شده و روحانیون به عنوان طبیبان اخلاق باید روی این مسئله اندیشه داشته باشند و دانشگاه‌ها و دیگر نهادها نیز باید نسبت به این مسئله اهتمام داشته و همه به فکر چاره‌اندیشی باشند.
‌مکارم‌شیرازی گفت: مسئله دیگر این است که رشد جمعیت در حال کاهش است و در برخی مناطق افزایش جمعیت را با سرعت پیش برده و تلاش می‌کنند بافت جمعیت را به ضرر شیعه تغییر بدهند.
وی تاکید کرد: نباید در این شرایط به سمت کاهش جمعیت پیش رفت، فعلا شرایط باید به سمت رشد جمعیت برود؛ نرخ افزایش جمعیت از دو درصد کمتر است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه راحت‌طلبی و غلبه فرهنگ غربی را از جمله دلایل این مسئله عنوان و تصریح کرد: کسانی که فرزندی نداشته یا فرزند کم دارند باید بدانند که این فرزندان در دنیا و آخرت به درد آنها خواهند خورد.
وی به وضعیت نام‌گذاری در کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه نام‌های ائمه مورد توجه قرار دارد و بیشترین نام‌گذاری در سال گذشته در قم امیرعلی و بعد نام پیامبر اسلام بوده است و بیشترین نام‌گذاری در دختران فاطمه، زینب و زهرا بوده است.
‌مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: برخی اوقات در نام‌گذاری نیز تقلید‌های کورکورانه صورت می‌گیرد ولی والدین باید نامی برای فرزند خود انتخاب کنند که در آینده نیز موجب سربلندی و سرافرازی فرزندش شود.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول