اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد:

سهم 30 درصدی کشاورزی در اشتغال آذربایجان شرقی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت : سهم ۳۰ درصدی کشاورزی در بازار اشتغال استان قابل چشم پوشی نیست، اما باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای استفاده از آن در گسترش اشتغال‌زایی صورت گیرد.

سهم 30 درصدی کشاورزی در اشتغال آذربایجان شرقی
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در جلسه شورای مدیران ارشد سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه از ظرفیت‌های نهان اشتغال در بخش کشاورزی استان نباید غفلت کرد، اظهار داشت: با مساعدت بیشتر مدیران استانی نسبت به بخش کشاورزی، این بخش به تنهایی قادر خواهد بود بخش قابل توجهی از سهمیه اشتغال استان را در یک سال به خود اختصاص دهد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش کشاورزی استان با اشتغال 230 هزار بهره‌بردار، بیشترین میزان اشتغال بخش خصوصی را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: تنها در بخش دام استان، 110 هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به‌ کار هستند که با بهره‌برداری از مجتمع‌های دامپروری و نیز افتتاح طرح‌های بزرگ در این زمینه می‌توان تعداد آن را به 150 هزار نفر افزایش داد.
محمدیان با اشاره به این که حدود ۳۰ درصد اشتغال در آذربایجان‌شرقی به طور مستقیم مربوط به بخش کشاورزی است، یادآور شد: در سال‌های اخیر تولید محصولات کشاورزی به صورت عمومی افزایش قابل توجهی داشته و مقدار وزنی کل این تولیدات در سال ۸۹ تنها در آذربایجان‌شرقی 5 میلیون تن گزارش شده است.
وی با بیان اینکه بخش عمده و پرتحرک فعالیت شغلی و اقتصادی در بخش کشاورزی مربوط به زمان برداشت محصول و امری فصلی است، ادامه داد: انجام عملیات کاشت و داشت که برای بهبود کیفی و کمی تولیدات در طول سال به طور پیوسته انجام می‌شود سهم قابل توجهی از اشتغال بخش کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی همچنین افزود: وقتی رقم 5 میلیون تن، وزن محصول تولید شده را در استان برای یک دوره کاری 250 روزه در طول سال در نظر بگیریم، به طور متوسط در هر روز کاری 20 هزار تن محصول در دسترس استان خواهد بود با عنایت به این که تعداد 20 شهرستان در این استان وجود دارد که برخی از آنها قطب کشاورزی و مستعد تولید انواع محصولات کشاورزی هستند، سهم روزانه هر یک از این شهرستان‌ها به‌طور متوسط رقمی معادل یک هزار تن خواهد بود.
وی با بیان اینکه با این محاسبه بسیار ساده ولی واقعی در می‌یابیم که به طور متوسط در هر روز 2 هزار کامیون باری ۱۰ تنی باید به حمل و جابه‌جایی این مقدار محصول مشغول شوند، ادامه داد: اگر سهم اشتغال هر کامیون را دو نفر شامل راننده و کمک راننده در نظر بگیریم، تنها به واسطه حمل و نقل محصولات کشاورزی استان باید 4 هزار نفر در هر روز به صورت پیوسته مشغول جابه جایی تولیدات این بخش باشند.
محمدیان به بارگیری، تخلیه، بسته‌بندی، انبارداری، توزیع، فروش و در برخی موارد فرآوری این مقدار محصول اشاره کرد و گفت: با فرض این که این ارقام بدون محاسبه سهم اشتغال کشاورزی در مزارع و باغ‌ها است، در حالی که با به کارگماری دائم مشاغلی همچون موتوربانی چاه آب، رانندگی، آبگیری، هرس‌کاری، سمپاشی، علف‌زنی و غیره در هر مزرعه سهم بخش کشاورزی از ایجاد و توسعه اشتغال از آن چه تصور می‌شود بسیار بیشتر هم خواهد بود.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده در برنامه پنجم توسعه کشور، پیش‌بینی شده که تولیدات کشاورزی به میزان ۷ درصد در طول اجرای برنامه افزایش یابد، ادامه داد: با این که بخش قابل توجهی از این افزایش تولید باید از طریق گسترش مکانیزاسیون و افزایش بهره‌وری تولید تأمین شود، نیروی انسانی موردنیاز اعم از کارفرما و کارگر یقینا خواهند توانست با توجه به جایگاه اقتصادی و موقعیت شغلی برای اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر که مورد نیاز جامعه است از طریق افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه کمی فضای کار ، نقش موثرتری را ایفا کنند.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول