اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین:

روزنامه‌نگاری اسلامی باید جایگزین روزنامه‌نگاری غربی شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بر استفاده از روزنامه‌نگاری اسلامی در عرصه رسانه به جای روزنامه‌نگاری غربی تأکید کرد.

روزنامه‌نگاری اسلامی باید جایگزین روزنامه‌نگاری غربی شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محمد حسین شفیعی‌ها یکشنبه شب در پنجمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های استان قزوین که در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، بیان کرد: روزنامه‌نگاری اسلامی موضوع مهم و قابل تأملی است، در بحث روزنامه‌نگاری مباحثی از قبل وارد شده البته نفس این علم بد نیست زیرا از نگاه اسلامی و دینی پسندیده است که اگر امر مطلوبی حتی از غیر مسلمان دریافت کردید، پذیرش آن بلااشکال است.
وی ادامه داد: یک زمان در برابر واقعیت و علم وارداتی مستقیم تابع محض بوده و یک زمان مشروط قبول می‌کنیم، بعد از 33 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، امروز در عرصه رسانه ما به نقطه‌ و جایگاهی رسیدیم که صاحب‌نظران این حوزه آمده و از منظر دینی روزنامه‌نگاری اسلامی را تعریف کنند و می‌توانیم نکات و علائم مثبت روزنامه‌نگاری غربی را گرفته و استفاده کرده و در عین حال با مبانی و اعتقادات خود تطبیق دهیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با اشاره به لزوم ورود اندیشمندان در موضوع روزنامه‌نگاری اسلامی اضافه کرد: وقتی مردم ما انقلاب اسلامی را انجام دادند استقرار حکومت دینی بیانگر این بوده مردم خواستند در عرصه زندگی اجتماعی، معیارهای دینی و اسلامی حاکم شود و یکی از عرصه‌ها نیز اطلاع‌رسانی است بنابراین نمی‌توانیم آنچه را که فرآورده تفکر اومانیستی غرب است در جامعه دینی خود پیاده کرده و می‌طلبد که اندیشمندان ما در این حوزه آمده و در مبحث مبانی روزنامه‌نگاری اسلامی مطالب جدی را طرح کنند.
وی تصریح کرد: آنچه در غرب به عنوان ژورنالیست نام برده می‌شود با معیارهای سکولاریستی تعریف شده و حتی خیلی از رفتارها که در عرصه خبرگزاری‌ها در دنیا رخ می‌دهد شاید از نگاهی درست باشد ولی از منظر تعالیم دینی و رفتارهای اسلامی اگر بنگریم خیلی از نکات قابل تأمل در عرصه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری مرسوم می‌شود.
شفیعی‌ها اعلام کرد: نگاه اسلام توحیدی است و باید در همه عرصه‌ها تسری دهیم؛ روزنامه‌نگاری اسلامی یا بر مبنای توحیدی اجازه ندارد هر انچه را که خواست مطرح و عرضه کند و به عواقب آن نیندیشد؛ نگاه سکولار و انسان محور غربی می‌گوید برای رسیدن به مقاصد از هر ابزاری می‌توان استفاده کرد وی در دین این نگاه مردود است و نگاه توحیدی می‌گوید برای رسیدن به هدف مقدس اجازه نداریم از ابزار غیرمقدس و غیرشرعی استفاده کرد.
وی با اشاره به عملکرد برخی رسانه‌ها در موضوع بیداری اسلامی اظهار کرد: در عرصه بیداری اسلامی در کشورهای منطقه در چند ماه اخیر شاهد هستیم آنها که ادعای دموکراسی و فضای باز اطلاع‌رسانی دارند متفاوت در اطلاع‌رسانی مسائل مصر و تونس با بحرین عمل کردند و روزنامه‌نگاری اسلامی اجازه نمی‌دهد این چنین با مسائل مواجه شویم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین عنوان کرد: در بحث روزنامه‌نگاری اسلامی رهبری در دی ماه سال گذشته در درس خارج از فقه اشاره جدی داشتند و جامعه رسانه‌ای ما را هدایت کردند که این هدایت بعد از مدتی در سایه قرار گرفت؛ غیبت فقط تعریف سنتی و مرسوم گذشته که پشت سر برادر و خواهر مومن سخنی را گفت که دوست ندارد، حرام است، نیست بلکه ایشان فرمودند غیبت اختصاص به همین معنا ندارد و در عرصه رسانه‌های مدرن و وبلاگ‌‌ها از عکاسی نیز نام بردند که ما عکسی بگیریم از انسان مومن و نگاه داریم و در جایی خرج کنیم که با او ضربه بزنیم و فرمودند این مصداق غیبت است.
وی تأکید کرد: در بحث روزنامه‌نگاری اسلامی دانشگاه‌ها و روزنامه‌نگاران باید به صورت جدی به این امر بپردازند و همچنین خواست از جامعه مطبوعاتی استان است و امید می‌رود در روزنامه‌نگاری اسلامی روند رو به رشدی را شاهد باشیم.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول