اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

آیین‌نامه کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری به دولت رفت

خبرگزاری فارس: مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدوین آیین‌نامه کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری خبر داد و گفت: این آیین‌نامه‌ آماده و به هیئت دولت تقدیم شده که امیدواریم با تدوین این شاخص‌ها از حریم شغل خبرنگاری صیانت شود.

آیین‌نامه کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری به دولت رفت
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، پدرام پاک آیین یکشنبه شب در پنجمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های استان قزوین که در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، بیان کرد: در حوزه مطبوعات بحث عدم تناسب شمارگان مطبوعات با جامعه با سواد و تحصیلکرده ما وجود دارد که روز به روز جامعه ما باسوادتر شده و حضور جوانان در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و تحصیلات تکمیلی این را نشان می‌دهد ولی به تناسب این حضور، فروش مطبوعات نداریم.
وی ادامه داد: اگر در حالت خوش‌بینانه 2 میلیون تیراژ در روز داشته باشیم با جمیعت 70 میلیونی کشور ما تناسبی ندارد البته این موضوع دلایل متعددی دارد و در مقایسه با کشورهای همسایه و کشورهایی مانند ترکیه، لبنان و سوریه شاخص‌های ما در تیراژ و شمارگان نشریات پایین‌تر است که دلایل مختلف دارد و فقط دلیل آن نیز عدم استقبال مردم نیست.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کاهش تولید خبر در مطبوعات اضافه کرد: نگرانی دیگر در حوزه مطبوعات در بحث کاهش تولید است و در تولید خبر، تولید مطالب آموزشی، تحلیلی و تولید تصاویر اتکا بیش از حد مطبوعات به منابع اینترنتی و مجازی که البته بخشی با توجه به فضای رسانه‌ای قابل قبول است، دیده می‌شود ولی انتظار می‌رود مدیران مطبوعات هزینه بیشتری برای تولید خبر بپردازند و شیرینی این کار را نیز خبرنگاران بچشند.
وی در ادامه با اشاره به تدوین آیین‌نامه شاخص‌های حرفه‌ای روزنامه‌نگاری اعلام کرد: به طور معمول خیلی از حرفه‌ای بودن در بحث خبرنگاران صحبت می‌شود ولی تعریف علمی و دقیق از شاخص‌های حرفه‌ای روزنامه‌نگاری وجود ندارد که وزارت ارشاد در این راستا از گذشته تلاش‌هایی کرده و در دوره حاضر نیز این تلاش‌ها تکمیل شده و آیین‌نامه‌ای آماده و به هیئت دولت تقدیم شده که امیدواریم با تدوین این شاخص‌ها از حریم این شغل مهم صیانت شود.
پاک آیین تصریح کرد: ما در ستایش مقام خبرنگار می‌گوییم خبیر نام خداست و پیامبران  مجاهدت‌ها متحمل شدند تا به این مقام رسیدند که کسوت خبررسانی داشته باشند و همه ستایش‌ها درست است ولی در گرو تصویر عینی و حق‌گذاری از این حرفه شریف است که امیدواریم آیین‌نامه کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری موثر باشد و قدم‌های بعدی را اصحاب رسانه و خبرنگاران بردارند.
وی با تأکید بر روزنامه‌نگاری اسلامی گفت: بحث روزنامه‌نگاری اسلامی یک عنوان نیست و بحث قابل تحقیق و تفحص است و ما وقتی برای حرفه‌ای منزلت قائل هستیم مسئولیت در قبال این منزلت وجود دارد.
در ادامه معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین با اشاره به نقش رسانه‌ها در ایجاد امنیت اظهار کرد: امنیت اگر مردمی نباشد قطع یقین امکان‌پذیر نیست و در فتنه‌هایی که در سال 88 رخ داد مردم امنیت ایجاد کردند و امنیت پایدار بدون مردم غیرممکن است و رسانه‌ها مشارکت مردم در افزایش می‌دهند.
سیروس صابری افزود:  در حدود 100 سال حاکمیت اندیشه مادی خسارت به جامعه انسانی وارد شده که از جمله این موارد ایجاد کینه، تحقیر انسان و ایجاد یأس و ناامیدی است و مطبوعات و خبرگزاری‌ها باید در راستای عزت بخشیدن به انسان، ایجاد عشق و محبت، دمیدن روح امید قدم بردارند.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول