اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان:

کشاورزان هیچ عذری را نمی‌پذیرند/کشاورزان برای کشت پائیزه آماده شده‌اند

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: کشاورزان اصفهانی بعد از چهار سال که حق آبه‌ای برای کشت به آنها داده نشده، طبق قول‌های داده شده از طرف مسئولان خود را آماده کشت پائیزه کرده‌اند.

کشاورزان هیچ عذری را نمی‌پذیرند/کشاورزان برای کشت پائیزه آماده شده‌اند
حسین محمد رضایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان در مورد کشت پائیزه کشاورزان اظهار داشت: بعد از چهار سال عدم کشت کشاورزان اصفهانی به ویژه کشاورزان شرق اصفهان و اعتراض آنها برای اختصاص آب بهاره در فروردین سال جاری مسئولان ارشد کشوری و استانی هر کدام نسبت به مسئولیت خود قول آب برای کشت غله و یا همان آب پائیزه را به کشاورزان دادند.
وی افزود: کشاورزان بنا به قول‌های داده شده توسط آقایان رحیمی معاون اول رئیس جمهور، نامجو وزیر نیرو و عطارزاده معاون وزیر نیرو، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اصفهان و قول دیگر مسئولان مربوطه استان خود را آماده کشت کرده‌اند و هیچ عذری را برای عدم کشت نمی‌پذیرند.
رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان تصریح کرد: استحصال آب توسط دولت به منظور افزودن به زاینده‌رود به منظور توزیع در بخش صنعت، شرب اصفهان، شرب و صنعت استان یزد و استان‌های دیگر، خدمات شهری، فضای سبز شهرستان‌هایی که در مسیر زاینده رود هستند، وجود دارد.
وی ادامه داد: همچنین استحصال آب برای اختصاص سهم آبه به زمین‌هایی که برای گسترش کشاورزی و باغات از طرف منابع طبیعی به مردم و شرکت‌ها واگذار می‌شود، در حال حاضر 370 میلیون مترمکعب در سال‌های نرمال از طریق تونل دوم کوهرنگ به میزان 250 میلیون مترمکعب و چشمه لنگان 120 میلیون مترمکعب آب است.
محمدرضایی افزود: دولت و وزارت نیرو حق نظارت و دخل و تصرف در این 370 میلیون متر مکعب آب را در سال دارد و بقیه آن که طبق میانگین بلند مدت سالانه یک میلیارد و 150 میلیون متر مکعب است، حق‌آبه، حق‌آبه‌داران 33 سهم زاینده‌رود محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: طبق میانگین بلند مدت رودخانه زاینده‌رود به طور طبیعی سالانه از سرچشمه‌های خود 850 میلیون متر مکعب آورد دارد و در سال 1332 با افزودن آب تونل اول کوهرنگ به میزان 300 میلیون متر مکعب در سال و گرفتن هزینه حفر این تونل از کشاورزان حق‌آبه‌دار 33 سهم زاینده‌رود طی مصوبه دولت وقت آب ناشی از این تونل هم به حق‌آبه‌داران داده شد، بنابراین کل حق‌آبه کشاورزان حق‌آبه‌دار زاینده‌رود یک میلیارد و 150 میلیون متر مکعب محسوب می‌شود.
رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان شرکت آب و فاضلاب استان را پر مصرف‌ترین‌های زاینده‌رود دانست و گفت: در حال حاضر هدر رفت آب از شبکه آب‌رسانی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان 24درصد است که مسئولان آب و فاضلاب درصدد کاهش این هدر رفت بوده و هستند.
وی افزود: باید در نظر داشت که آب و فاضلاب اصفهان با برداشت بیش از 450 میلیون متر مکعب آب در سال باید با شتاب بیشتری درصدد رفع عیب و نوسازی شبکه آب‌رسانی خود باشند.
محمدرضایی در همین مورد افزود: برداشت 450 میلیون متر مکعب آب در سال توسط شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان یعنی یک سوم کل آب حوزه زاینده‌رود بنا بر این صرفه‌جویی و جلوگیری از هدر رفت آب قابل توجه است و تنها با جلوگیری از هدر رفت آب می‌تواند 110 میلیون متر مکعب آب در سال صرفه‌جویی کرد.
وی اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان برای تشویق و ترغیب مردم برای صرفه‌جویی در مصرف آب باید هر روزه برنامه‌های آموزشی در صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، روزنامه و حتی برنامه‌های درسی در مدارس برای فرهنگ‌سازی صرفه‌جویی و اهمیت آب برای دانش آموزان داشته باشد و با توزیع شیرآلات و لوازم کاهنده آب بین مشترکان، مصرف‌کنندگان آب را به مسیر درست مصرف آب هدایت کنند.
رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان با بیان اینکه مردمی که از آب زاینده‌رود استفاده می‌کنند نباید فراموش کنند آب شربی که به راحتی و به آسانی در منازلشان در دسترس است و یا صنعتگرانی که از آن استفاده می‌کنند و  حتی کشاورزانی که به صورت غیر مجاز آب برداشت می‌کنند از حق آبه چند هزار ساله کشاورزان استفاده می‌کنند و اگر کشاورزان حق‌آبه‌دار که صاحبان اصلی آن هستند راضی نباشند این آب غصبی و استفاده از آن مشکل دارد، اظهار داشت: صنعتگران برای افزایش تولید خود باید به فکر استحصال آب جدید باشند و آبی که در حال حاضر استفاده می‌کنند، حق آبه کشاورزان است.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول