اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی کردستان خبر داد:

توزیع 9 تن دانه روغنی کلزا در بین کشاورزان

خبرگزاری فارس: مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان از توزیع 9 تن دانه روغنی کلزا در بین کشاورزان استان در سال جاری خبر داد.

توزیع 9 تن دانه روغنی کلزا در بین کشاورزان
ابراهیم مولودی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: کشت کلزا از هفته اول شهریور ماه آغاز و تا اول مهر ماه ادامه داشت.
وی با بیان اینکه کلزا اولین کشت پاییزه در استان کردستان است، تصریح کرد: تا موعد مقرر کشت حدود 9 تن دانه روغنی کلزا در بین زارعان توزیع شد.
وی به سطح زیر کشت امسال کلزا در استان اشاره کرد و افزود: امسال 850 هکتار از مزارع استان به کشت کلزا اختصاص پیدا کرده است.
مدیر امور زراعی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: عمده‌ترین مناطق کشت کلزا در استان شامل قروه با اختصاص 195 هکتار، دهگلان 194 هکتار، سقز 183 هکتار و کامیاران با 162 هکتار است.
مولودی کم‌ترین سطح زیر کشت کلزا در استان را مربوط به شهرستان‌های دیواندره با اختصاص پنج هکتار، سروآباد پنج هکتار و سنندج 10 هکتار عنوان کرد.

* کمبود آب عامل اساسی کاهش سطح زیر کشت کلزا در کردستان است
وی  خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت کلزا در سال زراعی گذشته در استان یک‌هزار هکتار بود که امسال به علت‌های مختلفی این میزان کاهش داشته است.
وی سطح زیر کشت کلزا را در سنوات گذشته بسیار بیشتر از اکنون عنوان کرد و گفت: تعدادی از شهرستان‌های استان مانند مریوان که سطح زیر کشت کلزا در آنجا حدود 200 هکتار بود امروز به دلیل از دست دادن قسمت اعظمی از منابع آبی خود، 54 هکتار از مزارع این شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافته است.
مدیر امور زراعی سازمان جهاد کشاورزی کردستان از دیگر دلایل کاهش سطح زیر کشت کلزا در استان را عدم پرداخت بهای کلزای تولیدی به کشاورزان ذکر کرد و افزود: تیرماه برداشت کلزا تمام شده و کشاورزان محصول را تحویل دادند ولی هنوز مقداری از بهای آن به زارعان پرداخت نشده است.
مولودی در ادامه افزود: تاخیر در پرداخت کامل بهای محصول عامل مهمی در کاهش رغبت و علاقه کشاورزان برای استمرار در کشت خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: برای توسعه و پیشرفت کشاورزی و تشویق و ایجاد انگیزه بیشتر برای کشت محصولات استراتژیک باید از هر جهتی این قشر مورد حمایت قرار گیرند.

* سیب‌زمینی رقیبی برای کشت کلزا در کردستان است
وی با اشاره به مطالب ذکر شده که آب عاملی محدود کننده برای کشت کلزا در کردستان شده است، عنوان کرد: در قسمت‌های شرقی استان که از لحاظ وجود منابع آبی کمبودی وجود ندارد، سیب‌زمینی از لحاظ درآمدزایی رقیبی برای کشت کلزا شده است.
وی اضافه کرد: از آنجا که میانگین تولید سیب‌زمینی 32 تن در هکتار است کشاورزان شهرستان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قروه و دهگلان تمایل بیشتری به کشت این محصول دارند.
مدیر امور زراعی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه بیشترین سطح زیرکشت سیب‌زمینی مربوط به شهرستان‌های قروه و دهگلان است، گفت: برداشت این محصول از 20 شهریور ماه آغاز شده و تا نیمه آبان ماه جاری ادامه خواهد داشت.
مولودی به مزایای کشت کلزا اشاره کرد و گفت: کلزا نیاز آبی آن نسبت به محصولات آبی دیگر کم‌تر است و از هزینه تولید کمی هم برخوردار است.
وی عنوان کرد: 10 درصد سطح زیر کشت گندم که به سیب‌زمینی اختصاص می‌یابد اگر کلزا کشت شود موجب افزایش عملکرد گندم در دوره بعد خواهد شد.
به گفته مدیر امور زراعی سازمان جهاد کشاورزی کردستان،زمانی که گل کلزا تشکیل و ظاهر می‌شود گل هیچ محصولی در مزرعه وجود ندارد لذا از این نظر برای زنبورداران باید بسیار مورد توجه و حائز اهمیت باشد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول