اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری مازندران:

سرشماری به تحقق سند چشم‌انداز توسعه کمک می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری مازندران گفت: سرشماری به تحقق سند توسعه چشم‌انداز توسعه کشور کمک می‌کند.

سرشماری به تحقق سند چشم‌انداز توسعه کمک می‌کند
غلامرضا رشیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری اظهار داشت: در سرشماری سال 90 بیش از 70 قلم اطلاعات آماری مطابق با استاندارهای جهانی از طریق پرسش نامه‌ها ثبت می‌شود.
وی خاطرنشان کرد:‌ سازماندهی و اجرای سرشماری، امر بسیار خطیری است که جزء با مشارکت و همکاری تک تک افراد جامعه و نهادها، سازمان‌های دولتی و اجرایی به نتایج مطلوب نمی‌رسد.
رشیدی با بیان اینکه نتایج سرشماری مرجع و مأخذ مهمی برای توزیع عادلانه‌ منابع مالی، خدمات دولتی و تعیین تعداد نمایندگان مناطق (در مجامع قانون‌گذاری) در سطح کشور است، تصریح کرد: توزیع و تخصیص منابع مالی دولت بین استان‌ها و نواحی مختلف برای ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی، مشخص کردن نواحی انتخاباتی در سطوح ملی و منطقه‌ای و برآورد تأثیرات توسعه‌ صنعتی از جمله کاربردهای نتایج سرشماری است.
قائم مقام مدیر اجرای طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن استان مازندران با اشاره به اینکه انجام سرشماری‌های عمومی از شاخص‌های توسعه هر کشور است، بیان داشت: ارزیابی روند حرکت کشور در مسیر تحقق سند چشم‌انداز ملی و اسناد توسعه‌ای، تهیه آمار پایه‌ای تا کوچک‌ترین سطوح جغرافیایی، شناخت نیازها، کمبودها و امکانات بالقوه، شناسایی اوضاع اجتماعی کشور در بخش اشتغال، تحصیل و مهاجرت از اهداف عمده انجام سرشماری است.
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری مازندران با یادآوری این نکته که این سرشماری که از دوم آبان به مدت 21 روز اجرا می‌شود، گفت: 2 هزار و 400 مأمور سرشماری، 900 دستگاه خودرو و در کل بیش از 5 هزار نیروی اجرایی و ستادی، اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 را به عهده دارند.
وی در ادامه اهداف عمده سرشماری عمومی نفوس و مسکن را تهیه آمارهای پایه تا کوچک‌ترین سطوح جغرافیایی، تهیه چارچوب‌های مناسب برای اجرای طرح‌های نمونه‌گیری، شناخت نیازها، کمبودها و امکانات بالقوه و شناخت اثرات سیاست‌های اجرا شده پیشین با مقایسه اطلاعات ذکر کرد و افزود: در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال جاری چهار فرم فهرست‌برداری، فرم پرسشنامه خانوار، فرم پرسشنامه خانوارهای دسته جمعی و فرم شناسنامه آبادی استفاده می‌شود.
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری مازندران با اشاره به روش اجرای سرشماری خاطرنشان کرد: از روز دوشنبه دوم آبان، آمارگیران آموزش دیده به خانه‌ها و محل سکونت مردم مراجعه کرده، سؤال‌های سرشماری را از سرپرست خانوار یا فرد مطلع خانوار می‌پرسند و پاسخ‌ها را در پرسشنامه‌ ویژه‌ای که به این منظور طراحی شده است، ثبت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه حضور حداقل سرپرست یا یکی از اعضای مطلع خانوار که از اطلاعات مرتبط با اعضای خانوار آگاه است، در منزل ضروری است، بیان داشت: برای ثبت اسامی و تاریخ تولد افراد، لازم است شناسنامه‌های اعضای خانوار در دسترس باشد و به آمارگیر ارائه شده و سپس از وی پس گرفته شود.
مدیر اجرایی طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن استان میزان تحصیلات، اشتغال و برخورداری از مزایای بهداشتی، درمانی، سلامت و میزان توسعه یافتگی شهری و روستایی را از جمله محورهای پرسشنامه‌های طرح سرشماری امسال اعلام کرد که با سرشماری قبلی متفاوت خواهد بود.
وی در پایان اذعان داشت: مأموران سرشماری با جلیقه و کارت مخصوص و با نشان مرکز آمار به درب منازل مراجعه و اطلاعات درخواستی را از خانوارها دریافت می‌کنند.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول