اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون صنایع دستی گیلان خبر داد:

شناسایی 90 رشته صنایع دستی گیلان

خبرگزاری فارس: معاون صنایع دستی اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از شناسایی 90 رشته صنایع دستی در این استان خبر داد.

شناسایی 90 رشته صنایع دستی گیلان
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، نادر ذاکری عصر امروز در نشست شورای معاونان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان اظهار داشت: گواهینامه هنری هنرمندان توسط شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور و براساس تجربه و فعالیت تخصصی و حرفه‌ای هنرمندان حائز شرایط رشته‌های مختلف به ایشان اعطا می‌شود و صرفاً یک گواهینامه تخصصی است.
وی افزود: این شورا در بررسی‌های خود هیچ‌یک از سوابق دیگر متقاضیان به جز سوابق هنری را مد نظر قرار نداده و با تکیه بر توانایی‌های هنری افراد گواهینامه تخصصی هنری را صادر می‌کند تا جایگزین مدارک دانشگاهی آنان شود.
به گفته معاون صنایع دستی گیلان، گواهینامه‌ها پس از تایید اعضای شورا به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده و به هنرمندان اعطا می‌شود.
وی اضافه کرد: با تشکیل جلسات کارشناسی در این اداره کل، 16 پرونده از هنرمندان گیلانی در سال 89 و در رشته‌های مختلف صنایع دستی به منظور دریافت درجه هنری به معاونت صنایع دستی کشور ارسال شده است.
ذاکری با اشاره به بررسی مرحله‌ای پرونده‌های ارسالی هنرمندان گیلانی در شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور افزود: این شورا در نخستین مرحله درجه هنری پیشنهادی برای سه هنرمند گیلانی را تصویب کرد.
وی ابراز داشت: محمد محمدی دعوی‌سرایی هنرمند رشته فرش دورو و برجسته صنایع دستی گیلان موفق شد تا درجه 2 هنری که معادل مدرک فوق‌لیسانس است را دریافت کند.
این مسئول ادامه داد: کبری گلبندی در رشته رشتی دوزی صنایع دستی گیلان درجه 3 هنری معادل لیسانس و محمد رمضانی در رشته حجاری سنتی موفق به دریافت درجه 4 هنری که معادل فوق دیپلم است شد.
وی با اشاره به حمایت‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از هنرمندان صنایع دستی خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی، بیمه هنرمندان، تجهیز کارگاه‌ها با وام‌های اعظایی حمایتی، احیای رشته‌های صنایع دستی منسوخ شده، حضور در نمایشگاه‌های معتبر استانی، منطقه‌ای و ملی با حمایت این اداره کل از جمله فعالیت‌های حمایتی بوده است.
ذاکری صنایع دستی گیلان را نماد معرفی ارزش‌های ماندگار هنری این استان در کشور عنوان کرد و افزود: در دولت نهم و دهم سطح حمایت از هنرمندان صنایع دستی افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه در سال جهاد اقتصادی توسعه و ترویج استفاده مردم از صنایع دستی افزایش یافته و این مسئله باید به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود، بیان داشت: رسانه‌ها نقش موثری را در این حوزه دارند.
معاون صنایع دستی گیلان با اشاره به اینکه 90 رشته صنایع دستی در گیلان شناسایی شده که بسیاری از این رشته‌ها فعال است، گفت: معیارهای مختلفی برای اعطای درجه هنری، مد نظر شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که براساس همین معیارها اغلب هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی برجسته گیلان می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول