اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آبان ماه امسال؛

هنرمندان صنایع دستی گیلان به داغستان می‌روند

خبرگزاری فارس: معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گیلان از اعزام هنرمندان و صنعتگران محصولات صنایع دستی این استان در آبان ماه سال جاری به داغستان روسیه خبر داد.

هنرمندان صنایع دستی گیلان به داغستان می‌روند
نادر ذاکری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ماسوله به مراحل تولید صنایع دستی اشاره کرد و اظهار داشت: طراحی، تولید، حمل و نقل، عرضه و فروش محصولات فرآیندی است که در صنایع دستی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای در زمینه طراحی و تولید صنایع دستی صورت گرفته است، افزود: تولید فاخر و کاربردی در صنایع دستی را داریم، اما در عرضه محصولات با مشکلاتی مواجه هستیم.
ذاکری بسته‌بندی را در عرضه محصولات صنایع دستی تاثیرگذار خواند و تصریح کرد: دومین استانی هستیم که کارگاه آموزشی بسته‌بندی محصولات صنایع دستی را با حضور معاونان صنایع دستی کشور، کارشناسان مربوطه و اساتید دانشگاه برگزار کردیم.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گیلان با اشاره به حضور هنرمندان و صنعتگران هشت استان شمالی کشور در همایش بسته‌بندی محصولات صنایع دستی در ماسوله، خاطرنشان کرد: هنرمندان استان‌های تهران، البرز، گیلان، زنجان، قزوین، گلستان، مازندران و سمنان در این همایش شرکت کردند.
وی هدف از برگزاری همایش بسته‌بندی صنایع دستی را آشنایی هنرمندان با شیوه‌های جدید بسته‌بندی عنوان کرد و گفت: کارگاه‌های آموزش بسته‌بندی صنایع دستی در تمام شهرستان‌های گیلان برگزار می‌شود.
ذاکری با اشاره به اینکه گیلان 90 رشته صنایع دستی دارد، بیان داشت: حدود 40 رشته صنایع دستی از وضعیت مناسبی در استان برخوردارند.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گیلان، چادرشب و نمدمالی را از صنایع دستی منطقه چابکسر نامید و یادآور شد: لباس‌های محلی این منطقه دارای ویژگی منحصر به‌فردی است.
وی به سرمایه‌گذاری در صنایع دستی بامبو در لاهیجان اشاره کرد و ابراز داشت: کارگاه بامبو در منطقه لیالستان لاهیجان راه‌اندازی شده و هنرمندان در حال فعالیت هستند.
این مسئول مرواربافی را از صنایع دستی آستانه اشرفیه معرفی کرد و یادآور شد: هنرمندان بسیاری در این منطقه در زمینه مرواربافی فعالیت دارند.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گیلان با اشاره به رشته صنایع دستی رشتی‌دوزی، ابراز داشت: رشتی‌دوزی به نام شهرستان رشت در میراث فرهنگی کشور ثبت شده است.
وی حصیربافی را از صنایع منطقه خمام و انزلی برشمرد و تصریح کرد: سفال سنتی در فومن و شفت رایج است ضمن اینکه سفال سنتی به صورت سفال چرخی در سیاهکل وجود دارد.
ذاکری گلیم‌بافی را از صنایع دستی غرب گیلان توصیف کرد و ادامه داد: چلنگری، چاقوسازی، عروسک ماسوله و چموش‌دوزی در شهر تاریخی ماسوله رایج است.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه بیش از 10 هزار نفر در صنایع دستی استان فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: تعداد 5 هزار و 500 نفر از فعالان عرصه صنایع دستی گیلان تا کنون شناسایی شدند و کارت شناسایی برای آنها صادر شده است.
وی بر کاربردی شدن صنایع دستی در کنار تزئینات تاکید کرد و گفت: آموزش و سرمایه‌گذاری در ارتقای فعالیت‌های صنایع دستی موثر است.
این مسئول آموزش را زیربنای ارتقای کیفیت محصولات صنایع دستی دانست و اضافه کرد: آموزش در تولید محصولات فاخر و کاربردی و همچنین عرضه محصولات صنایع دستی تاثیرگذار است.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گیلان با اشاره به اینکه صادرات محصولات صنایع دستی باید به صورت منظم انجام شود، بیان داشت: تعدادی از هنرمندان گیلانی با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با اتاق بازرگانی و تعاون استان برای عرضه محصولات صنایع دستی در آبان ماه سال جاری به داغستان روسیه اعزام می‌شوند.
وی حضور هنرمندان صنایع دستی گیلان در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخل و خارج از کشور را چشمگیر عنوان کرد و متذکر شد: برنامه‌ریزی‌های سالانه برای حضور هنرمندان صنایع دستی گیلان در نمایشگاه‌های بین‌المللی صورت گرفته است.
ذاکری ایجاد بازارچه‌های دائمی صنایع دستی در نقاط مختلف گیلان را از دیگر برنامه‌های اساسی مسئولان ذکر کرد و یادآور شد: طرح مطالعاتی هفت بازارچه صنایع دستی در گیلان انجام شده است.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه زیرساخت بازارچه‌های صنایع دستی در شهرستان‌های انزلی و صومعه‌سرا آماده شده است، عنوان کرد: این بازارچه‌ها تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.
وی از اختصاص اعتبارات برای مطالعه، آماده‌سازی زیرساخت و راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در چهار شهرستان گیلان خبر داد و افزود: زیرساخت این بازارچه‌ها تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.
این مسئول صادرات صنایع دستی گیلان را به صورت چمدانی عنوان کرد و گفت: برنامه‌هایی با همکاری گمرک گیلان و معاونت صنایع دستی کشور برای صادرات محصولات صنایع دستی در حال تدوین است.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گیلان با تاکید براینکه صادرات چمدانی صنایع دستی در آمار محاسبه نمی‌شود، متذکر شد: در زمینه آمار و اطلاعات صادرات چمدانی محصولات صنایع دستی با مشکل مواجه‌ایم.
وی در پایان صنایع دستی گیلان را در حال رشد خواند و اذعان داشت: هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و در آغاز کار قرار داریم.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول