اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان میراث فرهنگی:

3 هزار هنرمند صنایع دستی در کشور فعالیت دارند

خبرگزاری فارس: معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از فعالیت 3 هزار هنرمند صنایع دستی در کشور در 256 رشته هنری خبر داد.

3 هزار هنرمند صنایع دستی در کشور فعالیت دارند
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، اسفندیار حیدری‌پور شب گذشته در مراسم افتتاحیه نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور در اراک اظهار داشت: توجه به نیازهای هنرمندان به صورت جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است.
وی ادامه داد: تاکنون در راستای بیمه کردن هنرمندان، 40 هزار پرونده در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور تشکیل شده که 22 هزار نفر آنان در رشته‌های صنایع دستی فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه هنر هنرمندان ایران در هیچ نقطه‌ای از جهان یافت نمی‌شود، تصریح کرد: هنر از دیرباز نزد ایران بوده و هیچ هنرمندی در جهان نمی‌تواند هنری مانند هنر ایرانیان از خود به نمایش بگذارد.
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اختصاص بخشی از صادرات کشور به هنرهای دستی هنرمندان گفت: سهم صادرات صنایع دستی کشور در شش ماهه گذشته 250 میلیون دلار بوده که بیشترین صادرات مربوط به مصنوعات تزئینی و زیورآلات سنتی بوده است.
حیدری‌پور بیان کرد: در راستای سیاست‌های اشتغالزایی در حوزه مشاغل خانگی امسال ایجاد 105 هزار فرصت شغلی بر عهده سازمان میراث فرهنگی گذاشته شده که از این میزان 70 درصد با بهره‌گیری از قابلیت هنرهای سنتی و صنایع دستی ایجاد خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به برپایی نمایشگاه هنرهای دستی در اراک گفت: این نمایشگاه با حضور هنرمندان 31 استان کشور برپا شده که بخش کوچکی از توان هنرمندان ایرانی در آن به نمایش گذاشته شده است.
به گفته وی در حال حاضر 3 میلیون هنرمند شناسنامه‌دار در رشته‌ها و زیر رشته‌های صنایع دستی فعالیت دارند.
معاون برنامه‌ریزی استاندار مرکزی نیز با بیان اینکه درآمد سالانه دنیا از صنعت گردشگری و صنایع دستی بیش از 500 میلیارد دلار است، گفت: می‌توان با  رونق صنعت گردشگری در اقتصاد کشور تحول ایجاد کرد.
محمدرضا عاشوری افزود: امروز توسعه فرهنگ گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی از شاخص‌های اصلی توسعه یافتگی جوامع به شمار می‌رود که باید ایران اسلامی در این راه بکوشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز گفت: در حال حاضر 6 هزار هنرمند در بخش صنایع دستی در این استان ساماندهی شده‌اند.
محمدحسین فرمهینی‌فراهانی افزود: خوشبختانه هنر هنرمندان این استان از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار است و تاکنون برخی از آثار هنری این استان موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شده‌اند.
وی تصریح کرد: در نهمین نمایشگاه صنایع دستی کشور بیش از 350 هنرمند کشور در 150 رشته هنرهای سنتی حضور یافته‌اند.
تجلیل از خانم صاحب‌الداری استاد دست بافته‌های سنتی استان مرکزی،  اعطای یادمان نمایشگاه و جایزه هنری به استاد عزت‌الله ابراهیمی در رشته طراحی سنتی و دارنده لوح درجه یک هنری وزارت ارشاد،  کریم حیدری در رشته پیکره تراشی دارنده درجه هنری درجه دو وزارت ارشاد، امیرمنصور احمدی در رشته منبت چوب دارنده درجه هنری دو وزارت ارشاد، عبدالله گله‌سنجانی دارنده نشان مهر اصالت یونسکو در رشته گیوه بافی، علی غفاری دارنده نشان مهر اصالت یونسکو در رشته تراش سنگ‌های زینتی و امین کشاورز  دارنده نشان مهر اصالت یونسکو در رشته ساز قیچک از برنامه‌های جنبی این نمایشگاه بود.
این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اراک برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول