اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف سمنان:

بیشترین درآمد موقوفات در راه دین صرف می‏شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان اعلام کرد: بیشترین درآمد موقوفات ایران، در راه پاسداشت شعائر دینی و نشر معارف اسلامی صرف می‏شود.

بیشترین درآمد موقوفات در راه دین صرف می‏شود
به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حجت‏الاسلام قربانعلی صفایی‏پور عصر امروز در نشستی با همین موضوع در سمنان اظهار داشت: دست‏های بخشنده و نگاه‏های مهربانی که از محرومان جامعه دستگیری می‏کنند و با وقف، بخشی از گره‏های مشکلات زندگی نیازمندان را می‏گشایند، در حقیقت گوشه‏ای از ایثار را در جامعه انسانی به نمایش می‏گذارند. 
وی وقف را یکی از برترین و پردوام‏ترین مصداق‏های نیکوکاری به مردم و کمک به هم‏نوعان دانست و گفت‏: این عمل نیک به اعتبار کسانی که مال برای آنها وقف می‏شود، به دو نوع وقف عام و وقف خاص تقسیم و شناخته می‏شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با اشاره به اینکه در وقف عام، استفاده‏کنندگان از آن مال گروه خاصی نیستند، اظهار داشت‏: در وقف خاص، فقط استفاده‏کنندگان خاصی می‏توانند از مال وقف شده بهره ببرند‏.
صفایی‏پور به نقش وقف در مسیر فقرزدایی اشاره کرد و افزود‏: از آنجا که فقر از موانع عمده پیشرفت و سعادت انسان و به فعلیت رسیدن استعدادهای خدادادی است، وقف به عنوان یکی از عوامل مهم فقرزدایی، اهمیت دو چندانی می‏یابد و بی‏دلیل نیست که نخستین انگیزه واقفان در جامعه اسلامی، از میان برداشتن فقر و محرومیت از زندگی مسلمانان بوده است.
وی سهم عمده‏ای از موقوفات در کشورهای اسلامی را مختص ایجاد و تقویت مراکز علمی و مدارس دینی دانست و گفت: در گذشته صدها مدرسه بزرگ و کوچک در روزگار خلافت عباسیان و پس از آن، از نظامیه بغداد گرفته تا دارالعلم‏های بخارا و سمرقند، عمدتاً از محل موقوفات اداره می‏شدند و حکیمان و دانشمندان به نامی چون ابن‏سینا و شیخ مصلح‏الدین سعدی در این مدارس وقفی به شکوفایی رسیده و شهره خاص و عام شده‏اند. 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان در ادامه تصریح کرد: در حقیقت، بسیاری از نوابغ و استعدادهای درخشان جهان اسلام و به ویژه ایران که لوازم کافی را برای تحصیل علم نداشته‏اند، با استفاده رایگان از امکانات موقوفات زمانه خویش به مدارج عالی علمی رسیده‏اند.
صفایی‏پور افزود: جدایی انسان از خواسته‏های مادی که گوشه‏ای از آن به وسیله نهاد وقف، مجال بروز می‏یابد، آدمی را به سمت کمال و سعادت رهنمون می‏کند و از این‏رو، وقف از جمله نمادهای عملی تزکیه نفس و وارستگی از تعلقات نفسانی است که همواره در خدمت اخلاق و تربیت انسانی، نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.
وی در پایان سخنان خود با اعلام اینکه بیشترین درآمد موقوفات ایران در راه پاس‏داشت شعائر دینی و نشر معارف اسلامی صرف می‏شود، بیان داشت‏: استفاده از موقوفات برای ساختن مساجد و حسینیه‏ها، اداره مجالس عزاداری اهل بیت (ع)، چاپ و نشر قرآن و دیگر کتاب‏های دینی را می‏توان از جمله کارکردهای فرهنگی وقف دانست.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول