اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی:

سند و شجره 35 بقعه متبرکه به دست آمده است

خبر گزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: 68 بقعه زیر نظر این اداره کل اداره می‌شود که تاکنون سند و شجره 35 بقعه متبرکه به دست آمده است.

سند و شجره 35 بقعه متبرکه به دست آمده است
به گزارش خبرگزاری فارس از درمیان، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدطاهر گرایلی صبح امروز در نشست بررسی مشکلات اوقاف و بقاع متبرکه این شهرستان مرزی اظهار داشت: روستای نوزاد یکی از روستاهای پیشرو در اعتلای فرهنگ اسلام ناب در شهرستان است.
وی ادامه داد: خانه عالم و فرهنگ‌سرای روستای نوزاد شهرستان درمیان برای احداث نیازمند 25 میلیون تومان اعتبار است.
وی افزود: موقوفات شهرستان مشتمل بر اراضی کشاورزی، آب زراعتی، منازل مسکونی و واحدهای تجاری است که تقریبا در تمام روستاهای شهرستان پراکنده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از وجود شش هزار موقوفه با 13 هزار رقبه در استان خبر داد و تصریح کرد: نبود پرونده موقوفات در اداره کل اوقاف استان، تمدید نکردن اجاره موقوفات و به روز رسانی آنها، تثبیت نکردن و کمبود نقدینگی برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های اوقاف مهم‌ترین مشکلات این اداره کل در خراسان جنوبی به شمار می‌رود.
وی شناسایی موقوفات موجود در روستاها و شهرهای استان، ساماندهی موقوفات، به روز رسانی اطلاعات موقوفات برای تهیه سند جامع موقوفات در خراسان جنوبی را از مهم‌‌ترین برنامه‌های این نهاد برشمرد.
گرایلی تصریح کرد: موقوفات بازوی توانمند اقتصادی در حکومت اسلامی به شمار می‌روند از این رو سپردن سرپرستی املاکی که متعلق به امام زمان (عج) و اهل بیت(ع) است، به افراد معاند با نظام و ولایت خلاف نظر واقف و زمینه‌ساز استفاده نابه‌جا و نامشروع از وقفیات می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه درآمد حاصل از موقوفات در راستای نیات واقف هزینه می‌شود، ادامه داد: تعداد 68 بقعه زیر نظر اداره کل اوقاف خراسان جنوبی اداره می‌شود که تاکنون سند و شجره 35 بقعه متبرکه به دست آمده است.
فرماندار درمیان نیز تعداد رقبات موقوفه درمیان را حدود یک‌هزار و 800 رقبه دانست و گفت: وجود بقاع متبرکه‌ای چون بی‌بی صاحبه روستای نوزاد و ابراهیم‌الرضای روستای نصرالدین زمینه ارتقای فرهنگی و بصیرت دینی شهروندان درمیانی را فراهم آورده است.
رجبعلی براتی توجه به بقاع متبرکه را تعظیم شعائر اسلامی و توجه به حفظ کرامت فرزندان اهل بیت به عنوان سلاله رسول اسلام یاد کرد و ابراز داشت: وجود مدفن نازنین تعدادی از سلاله رسول اسلام در شهرستان مرزی درمیان و توجه به این بقاع متبرکه می‌تواند جوانان این خطه را در مقابل تهدیدات فرهنگی دشمن بیمه کند.
وی از هزینه‌کرد 90 میلیون تومان برای تجهیز و توسعه مساجد شهرستان و مسجد محمد رسول‌الله شهر اسدیه در سال جاری خبر داد و افزود: بیشتر موقوفات شهرستان درمیان وقف عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) است.
براتی نبود نمایندگی اوقاف در شهرستان، هزینه نکردن درآمد وقفیات در زمان و مکان مورد نظر واقف در برخی نقاط شهرستان، تجدید نکردن اجاره بهای املاک وقفی، نبود سند جامع وقفیات شهرستان و نبود ثبات بر نظارت بر عملکرد سرپرستان موقوفات از مهم‌ترین مشکل وقف در درمیان به شمار می‌رود.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول