اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل پایین بودن سرانه مصرف لبنیات؛

کودکان بوشهری با خطر کوتاهی قد مواجه هستند

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: این استان از مناطقی است که کودکان آن به دلیل پایین بودن سرانه مصرف لبنیات با کوتاهی قد بیشتری مواجه هستند.

کودکان بوشهری با خطر کوتاهی قد مواجه هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، غلامرضا حیدری پیش از ظهر امروز در حاشیه آیین نواختن زنگ سلامت در دبستان 15خرداد بوشهر در جمع خبرنگاران، مردم استان بوشهر را به تغذیه سالم و مفید، استفاده از شیوه‌های صحیح پخت غذا، استفاده از مواد غذایی سالم موجود در استان و گنجاندن مواد لبنی در سبد غذایی توصیه کرد.
وی ادامه داد: همین امر موجب شده که رویکرد کودکان به مصرف تنقلاتی مثل چیپس و پفک باشد که این امر تنها موجب سوء تغذیه کودکان و منجر به چاقی و کوتاهی قد می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه کاهش مصرف لبنیات تاثیر بسزایی در میزان یادگیری دانش‌آموزان دارد، تصریح کرد: یکی دیگر از عوارض مصرف نکردن  لبنیات پوسیدگی دندان‌ها است که این بیماری به دلیل جذب پایین کلسیم به وجود می‌آید.
وی افزود: متوسط پوسیدگی دندان در استان بوشهر هم اینک از متوسط کشوری بالاتر است.
حیدری یادآور شد: استان بوشهر از نظر مصرف مواد غذایی جزو استان‌های خوب به شمار می‌رود اما به دلیل استفاده از روش نامناسب پخت غذا مواد غذایی لازم به بدن نمی‌رسد.
وی گفت: استان بوشهر از جمله استان‌هایی است که قد و وزن کودکان آن تناسب ندارد و کودکان با کوتاهی قد بیشتری مواجه هستند.
این مقام مسئول اظهار داشت:  از جمله دلایل کوتاهی قد در بین کودکان بوشهری پایین بودن سرانه مصرف لبنیات در سبد غذایی خانواده‌ها است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: هم اینک سرانه مصرف لبنیات در جهان سالانه 240 لیتر، در کشور 89 لیتر و در استان 33 لیتر است و این موضوع نشان می‌دهد با وجود اینکه دسترسی به لبنیات بیشتر شده ولی میزان مصرف مواد لبنی در خانواده‌ها کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: والدین دانش آموزان به جای تهیه تغذیه گران از جمله انواع چیپس‌ها و پفک‌ها می‌توانند از میوه جات خشک، کشمش، گردو، بادام، نخوچی و خرما که ارزش غذایی بالایی دارد برای کودکان خود استفاده کنند.
حیدری در ارتباط با مشکلات قامتی دختران نیز گفت: نبود فضای ورزشی مناسب، شرایط خاص جوی و داشتن تابستانی طولانی موجب کم تحرکی در بین جوانان به‌ویژه دختران شده و اندازه گیری‌های توده‌های بدنی دختران چاقی را نشان دهد.
وی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی طرح آهن یاری را برای دختران مقاطع راهنمایی و دبیرستان آغاز کردیم و در حال حاضر این طرح پوشش 100 درصدی داشته و اثرات مثبت این طرح در دوران ازدواج و بارداری دختران خود را نشان می‌دهد.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول