اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل نظارت استاندارد خبر داد:

شناسایی 600 پروانه استاندارد جعلی در کشور

خبرگزاری فارس: مدیر کل نظارت بر اجرای صنایع فلزی و انرژی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی گفت: از سال 84 تاکنون 2 ‌هزار و 600 پروانه استاندارد به دلیل مشکلات کیفی باطل و 600 پروانه استاندارد جعلی کشف شده است.

شناسایی 600 پروانه استاندارد جعلی در کشور
فریدون بلغاری در حاشیه مراسم اختتامیه نمایشگاه استاندارد و تجلیل از واحدهای نمونه گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اهمیت استاندارد و رعایت واحدهای تولیدی در این زمینه، اظهار داشت: از 15 هزار واحد زیرپوشش استاندارد کشور تاکنون 24 هزار پروانه علامت کاربرد استاندارد صادر شده است.
وی با بیان اینکه به طور میانگین بیش از 90 درصد واحدهای تولیدی با مقررات استاندارد اجباری زیر پوشش استاندارد کشور هستند، تصریح کرد: بقیه پرونده‌ها در دست بررسی است.
این مسئول با اشاره به اینکه جهش خوبی در راستای ارتقای کیفیت در واحدهای تولیدی صورت گرفته، افزود: در سال 84 تنها 40 درصد واحدهای تولیدی زیر پوشش استاندارد بودند که در فاصله پنج سال اخیر این تعداد واحدها به دو برابر افزایش یافته است.
وی به مصوبه معاونت راهبردی ریاست جمهوری از اواخر سال 84 در زمینه اعتبار برای کنترل مراکز عرضه تولید و توزیع اشاره کرد و ادامه داد: با این اقدام واحدهای تولیدی ضمن اینکه در محل تولید نمونه‌برداری و کنترل می‌شوند در بازار توزیع و خرده فروشی نیز مشتری کالای استاندارد را خریداری می‌کند و در صورت مشاهده هر گونه مشکل علیه تولید کننده و عرضه کننده بر اساس قانون اعلام جرم می‌شود.
بلغاری با تصریح بر اینکه با اجرای این قانون از سال 84 مقدار زیادی کالا در سازمان استاندارد کنترل شده است، بیان داشت: در این مدت 210 هزار مرکز عرضه کالا با 270 هزار نمونه خریداری شده، نمونه‌برداری صورت گرفته که خط تولید 900 واحد تولیدی به دلیل عدم توانایی در تولید کالای با کیفیت متوقف شد.
وی اضافه کرد: همچنین در مدت مذکور ۲ هزار و 600 پروانه استاندارد به دلیل مشکلات کیفی باطل و علیه ۸ هزار و 500 عرضه کننده کالای غیرکیفی اعلام جرم شده و موفق به شناسایی 600 پروانه استاندارد جعلی شده‌ایم.
مدیر کل نظارت بر اجرای ضایع فلزی و انرژی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی با بیان اینکه در حال حاضر فضا برای عرضه کالای غیر کیفی در کشور شدیداً ناامن شده، عنوان کرد: عرضه کننده کالا می‌داند که کارشناسان استاندارد در مواقع مختلف اقدام به بازرسی کالای استاندارد کرده و محصولات غیراستاندارد توقیف می‌شود.
وی یادآور شد: امسال 30 میلیارد تومان توسط دولت برای کنترل بازار در اختیار سازمان استاندارد قرار گرفته که با این میزان اعتبار آزمایشگاه‌های ما نیز مجهز می‌شوند.
بلغاری با اشاره به اینکه نمایشگاه کیفیت و استاندارد فرصت خوبی برای شناخت محصولات تولیدی و کالای ایرانی است، خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی و صنعتی گیلان با توجه به مشکلات پیش رو در سطح کشور دارای جایگاه خوب است.
این مسئول لوازم خانگی، تبدیلی، صنایع غذایی و... گیلان را در کشور دارای جایگاه ویژه‌ای دانست.
مدیر کل موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان داشت: استاندارد مهم‌ترین عامل تحول است.
محمدعلی یوسفی افزود: اگر قرار است رقابت سالم، شکوفایی در صنعت و اقتصاد را شاهد باشیم نقش استاندارد در این بین بسیار اهمیت دارد و اندیشه‌ها و افکار نیز باید استاندارد باشد.
وی، مهم‌ترین محصولات کشاورزی گیلان را چای و برنج نامید و تصریح کرد: اگر این محصولات راهبردی توٱم با کیفیت و استاندارد نباشد هیچ جایگاهی در بازار رقابت امروز پیدا نمی‌کنند.
این مسئول استمرار در کیفیت را از جمله کارهای خوب دانست و تصریح کرد: در سند چشم‌انداز بیست ساله هیچ کالایی بدون استاندارد تولید نمی‌شود.
یوسفی اضافه کرد: در قانون ارتقای کیفی خودرو که در 23 خرداد امسال از طرف مجلس تصویب و به دولت ابلاغ شده، تمام تولیدات صنعتی دربرگیرنده یک استاندارد است.
مدیر کل موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان با اشاره به شعار جهانی امسال استاندارد «استانداردهای بین‌المللی اعتمادسازی جهانی است»، ادامه داد: برای تحقق پویایی در اقتصاد باید کارآفرینان مورد حمایت قرار گیرند.
این مسئول با تصریح بر اینکه هر فردی کارآفرین نیست، گفت: نباید از افرادی که ملت را وسیله سوءاستفاده قرار داده حمایت شود بلکه باید از افرادی حمایت کنیم که زندگی خود را وقف تولید و اشتغال کرده‌اند.
وی اعطای تسهیلات و حمایت‌های مادی و معنوی به این دسته از افراد در شرایط فعلی را ضروری دانست.
یوسفی با بیان اینکه زبان بین تولید کننده و مصرف کننده باید زبان استاندارد باشد، اذعان داشت: تلاشگران و محققان عرصه تولید باید با افزایش راندمان و تحقیق و تولید کافی زمینه‌ساز اعتبار عمومی کشور در تولید صنایع باشند.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول