اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس:

ولایت فقیه راهگشای همه مسائل نظام است

خبرگزاری فارس: رئیس فراکسیون روحانیون مجلس گفت: در عین ‌حالی که قانون و چارچوب‌های اصلی یک نظام حفظ می‌شود تغییر برخی مسایل قانونی و شرعی زیر سایه ولایت فقیه امکان‌پذیر است و ولایت فقیه راهگشای همه مسائل نظام است که حاکمیت آن سبب می‌شود در امور مملکت‌داری به بن‌بست نخوریم.

ولایت فقیه راهگشای همه مسائل نظام است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی مرکز خبر حوزه، با اشاره به اختیارات ولایت مطلقه فقیه گفت: اطلاق کلمه مطلقه بعد از ولایت یعنی اینکه دست ولی فقیه در توسعه و گسترش نفوذ حاکمیت باز باشد.
رئیس فراکسیون روحانیون مجلس جایگاه ولی فقیه در اسلام را مد نظر قرار داد و افزود: امام خمینی (ره) می‌فرمود ولی فقیه می‌تواند اعمال حج را برای مدتی تعطیل و نه اینکه آن را تعلیق کند، مانند زمانی که سعودی‌ها فاجعه کشتار مکه را به وجود آوردند، چند سال اجازه رفتن به مکه را از طرف ولی‌ فقیه نداشتیم.
وی با بیان این مثال که ولی فقیه می‌تواند بگوید فلان مسجد را که مثلاً برای توسعه یک بزرگراه وسط راه قرار گرفته خراب کنید و یا آن را را در جایی دیگر بسازید، بیان داشت: البته در این مسئله حرام و حلال خدا عوض نمی‌شود اما مانند مثالی که اشاره شد ولی فقیه با بهره‌گیری از اصول اسلام انعطاف‌پذیری داشته و سبب حل یک معضل می‌شود.
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه ولی فقیه در بعضی موارد تصمیم به تعطیلی بعضی از اماکن می‌گیرد، تصریح کرد: حتی این امر را می‌توان در احکام ثانویه مشاهده کرد، مثلا در قضیه شطرنج که زمانی می‌گفتند حرام است، ولی امروز که به یک ورزش فکری تبدیل شده و در آن قمار یا برد و باخت نیست، می‌گویند جایز است زیرا به عنوان یک ورزش فکری تأثیرات مثبتی برای جوانان دارد.
وی با یادآوری اینکه یک‌ سری اصول ثابت در اسلام وجود دارد که قابل تغییر نیست، گفت: برخی مسائل در متغیرهای زمان قابل تغییر است، مانند بحث بیمه یا مسائل بانکی یا دیگر مواردی که در زمان ائمه نبوده مانند شهرسازی، فاصله شهرهای بزرگ و امثال اینها که متغیرهای زمانی ایجاد می‌کند.
حجت‌الاسلام رهبر با تاکید بر اینکه با متغیرهای زمان، فکر اسلامی نیز باید جلو برود، گفت: در عین ‌حالی که قانون و چارچوب اصلی حفظ می‌شود، تشکیل و تغییر آن زیر سایه ولایت فقیه امکان‌پذیر است و سبب می‌شود به بن‌بست نخوریم.
وی با تاکید بر اینکه به دلیل وجود ولایت فقیه در دوران مختلف بن‌بست‌ها برای اسلام شکسته شده است، گفت: البته این به آن معنی نیست که حرام را حلال کرده و حلال را حرام توجیه کنیم، بلکه با متغیرهای زمان، تغییرهایی در احکام ثانویه و نه در ضروریات دین اسلام به وجود می‌آید.
انتهای پیام/آ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول