اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی همدان خواستار شد:

تحقق سهمیه 3 درصد اشتغال معلولان در سازمان‌های دولتی

خبرگزاری فارس: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی همدان خواستار لزوم تحقق قانون سهمیه سه درصد اشتغال معلولان در سازمان‌های دولتی شد.

تحقق سهمیه 3 درصد اشتغال معلولان در سازمان‌های دولتی
اکبر سوری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: 23 مهرماه مصادف با 15 اکتبر به عنوان روز جهانی نابینایان نامگذاری شده تا از این منظر حقوق اجتماعی و شهروندی فرد نابینا به عنوان عضوی از جامعه متمدن مورد توجه قرار گرفته و انعکاس یافته شود.
وی گفت: نابینایان در این روز حق استفاده از تمام امکانات رفاهی و اجتماعی را دارند و باید توجه لازم را داشت که همواره رفتار سنجیده، معقول و شایسته‌ای با آنها شود.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان ادامه داد: مسئولان باید با برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های درست، گام‌های مؤثری در این زمینه بردارند تا افراد نابینا و کم‌بینای جامعه از حق و حقوق خود بهره‌مند شوند.
وی نابینایان را اقلیت بزرگی در جامعه جهانی خواند و ابراز داشت: حدود 44 میلیون نابینا و 147 میلیون کم بینا در سراسر جهان وجود دارد که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 1400 میلادی تعداد نابینایان به دو برابر یعنی قریب 90 میلیون نفر خواهد رسید.
سوری افزود: در ایران نیز جمعیت نابینایان قریب 400 هزار نفر برآورد شده که طبق آمار موجود در همدان نیز 2 هزار و 721 نفر نابینا زیر پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه میانگین سنی این قشر در همدان بین 25 تا 45 سال است، تأکید کرد: شهرستان تویسرکان بیشترین تعداد نابینایان استان همدان را دارد.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان ابراز داشت: باید به این نکته توجه داشت که حدود 60 درصد از عواملی که سبب نابینایی می‌شود قابل پیشگیری است.
وی ادامه داد: 20 درصد از نابینایان قابل درمان هستند و تنها 20 درصد از افراد نابینا می شوند که این نکته حائز اهمیت است.
سوری با اشاره به اینکه عوامل قبل از زایمان و بعد از زایمان عامل نابینایی افراد هستند، بیان کرد: 50 درصد از عوامل نابینایی قبل از زایمان است و 50 درصد نیز بعد از تولد باعث اختلالات بینایی می‌شوند.
وی نابینایان را باهوش‌ترین و موفق‌ترین افراد جامعه خواند و تصریح کرد: این افراد دارای پشتکار بسیاری هستند به طوری که شاید اگر موانع موجود بر سر راه آنها، برای افراد عادی و حتی توانمند جامعه بود آنها را به عقب می‌راند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان ابراز داشت: تلاش و کوشش نابینایان موجب شده تا روز به روز بر موفقیت آنها افزوده ‌شود به طوری که امروزه نابینایان تمام ظرفیت‌های جامعه را به خدمت گرفته‌اند.
به گفته وی فعالیت نابینایان در انجام اموری چون تایپ، دوچرخه سواری، موتوسواری، شنا، فوتسال، کامپیوتر، عرصه هنر، موسیقی، کسب مدارج عالی تحصیلی، حفظ قرآن و... از مصادیق موفقیت‌های آنها به شمار می‌رود.
سوری در ادامه به برخی از خدمات سازمان بهزیستی به این قشر از جامعه پرداخت و افزود: بحث دفترچه‌های بیمه برای این افراد، بیمه تکمیلی، پرداخت مستمری، اعطای کمک شهریه دانش‌آموزی دانشجویی، ارائه وسایل کمکی آموزشی از قبیل نرم افزارهای مورد نیاز، واکمن، کامپیوتر، ساعت‌های گویا و لمسی، برگزاری کلاس‌های آموزشی مهارت‌های زندگی از جمله این خدمات به شمار می‌روند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ایجاد کتابخانه نابینایان در کتابخانه مرکزی همدان، آن را یکی دیگر از خدمات مورد ارائه برای حفظ حقوق این قشر از جامعه دانست و ابراز کرد: نابینایان عزیز به ویژه دانشجویان می‌توانند از امکانات این کتابخانه استفاده کنند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تصویب قانون به کارگیری سه درصد معلولان در استخدام‌های دولتی اظهار داشت: متأسفانه این مهم در جامعه رعایت نمی‌شود.
وی افزود: سازمان آموزش و پرورش استان اخیراً استخدامی داشت که تعداد زیادی از نابینایان فارغ‌التحصیل رشته کارشناسی ارشد حقوق، واجد شرایط استخدام بودند ولی قبول نشدند که در حال حاضر پیگیری این مهم را در دستور کار داریم.
سوری ابراز داشت: در ماده 7 قانون جامع حمایت از معلولان، بحث اشتغال معلولان در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی مطرح شده است که باید به این مهم توجه شود.
وی گفت: برای تحقق سه درصد به کارگیری معلولان باید 100 نفر استخدام شوند ولی در حال حاضر با محدودیت‌های اشتغال مواجه هستیم.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان در پایان سخنانش خواستار شناخت توانمندی‌های نابینایان، باور آنها و احترام به این قشر از جامعه از سوی مسئولان و مردم شد و افزود: رفع موانع پیش رو و ایجاد بستر لازم برای زندگی راحت برای این قشر از جامعه باید در دستور کار مسئولان و مدیران قرار گیرد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول