اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی:

3200 نابینا و کم‌بینا در استان مرکزی وجود دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی گفت: در استان مرکزی 3 هزار و 200 نابینا و کم‌بینا وجود دارد که پنج درصد کل معلولان را به خود اختصاص می‌دهند.

3200 نابینا و کم‌بینا در استان مرکزی وجود دارد
غلامرضا فتح‌آبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک به مناسبت 23 مهر روز جهانی نابینایان گفت: در سال 1950 سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) و شورای جهانی نابینایان در جلسه‌ای مشترک قانون عصای سفید را بررسی و تصویب کردند و 15 اکتبر برابر با 23 مهر ماه را روز جهانی عصای سفید یا روز جهانی ایمنی نابینایان اعلام کردند.
وی دسترسی به اطلاعات، ارتباطات و فرصت‌ها برای نابینایان را شعار امسال روز جهانی عصای سفید عنوان کرد و افزود: روز جهانی نابینایان تلاش می‌کند توجه عمومی را به این جلب کند که 80 درصد موارد نابینایی قابل پیشگیری یا درمان هستند و دولت و موسسات و سایر منابع سرمایه‌گذار را باید تشویق کرد تا در پیشگیری جهانی از نابینایان سرمایه‌گذاری کنند.
دبیرکارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی و خانواده استان تصریح کرد: نابینایان حق استفاده از تمام امکانات رفاهی معمولی در جامعه را دارند، آنان حق دارند از پیاده‌روها، خیابان‌ها، بزرگراه و وسایل حمل و نقل همگانی مانند هواپیما، قطار، اتوبوس، اتومبیل، کشتی، هتل، اماکن عمومی، مراکز تفریحی و مذهبی استفاده کنند و اگر در بعضی اوقات، محدودیتی برای استفاده از این تسهیلات و اماکن وجود دارد، باید فراگیر همه افراد جامعه باشد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: سازمان بهداشت با همکاری آژانس بین‌المللی پیشگیری از نابینایی و بعضی سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی درباره مدیریت پیشگیری از اختلالات بینایی، برنامه‌ای را تحت عنوان طرح بینایی 2020 با هدف حذف نابینایی‌های اجتناب‌پذیر تا سال 2020 طراحی کرده و به مرحله اجرا گذاشته است تا این که برای همه افراد بشر حق برخورداری از دیدن فراهم شود.
فتح‌آبادی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 100 کشور جهان اجرای این طرح را آغاز کرده‌اند، اظهار داشت: به نظر می‌رسد انجام موفقیت‌آمیز برنامه بینایی 2020 باعث جلوگیری از نابینا شدن حدود 100 میلیون نفر در سطح جهان بشود.
وی با بیان این که نابینایان به عنوان شهروندان درجه یک برای فعالیت‌های اجتماعی خود نیازمند امکانات هستند، افزود: این مسئله در کشورهای پیشرفته به عنوان یک اصل دیده می‌شود و در بیشتر خیابان‌ها و مکان‌های عمومی می‌توان نمونه‌هایی از معابر ویژه نابینایان را مشاهده کرد، همچنین در بیشتر تقاطع‌ها و کنار خطوط عابر پیاده در کشورهای توسعه یافته، صدای زنگی ملایم هنگام سبز شدن چراغ بلند می‌شود و با شنیدن صدای این زنگ‌ها، عابران نابینا به راحتی می‌توانند مسیر را بپیمایند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی گفت: در برخی کشورها برای تسهیل در عبور امن و بی‌خطر نابینایان از عرض خیابان، سامانه مجهز به بلندگو برای اعلام وضعیت چراغ راهنمایی به شخص نابینا نصب شده است و نوع سیگنالی از دستگاه برای فرد نابینا پخش می‌شود که در حالات مختلف چراغ راهنمایی سبز، زرد، قرمز  تفاوت دارد، این صدا به نابینا کمک می‌کند تا با تشخیص برای پخش صدا، خود را به محل نصب دکمه فشاری برساند و با فشاردادن دکمه درخواست خود را برای عبور از عرض خیابان اعلام کند، پس از چند ثانیه چراغ راهنمایی سواره‌رو قرمز و چراغ عابر پیاده برای نابینا سبز می‌شود، البته همزمان صدای سیگنال بلندگوی دستگاه متناسب با وضعیت جدید تغییر می‌یابد و فلش تعبیه شده روی دکمه فشاری با لرزش خود به نابینا کمک می‌کند تا با لمس آن، از جهت متناسب برای عبور از عرض خیابان مطلع شود.
فتح‌آبادی ابراز داشت: متاسفانه در کشور ما این وضعیت نیازمند توجه بیشتری است، در حقیقت حفاری‌های شرکت‌های مختلف آب و فاضلاب و گاز و وجود چاله‌های متعدد در خیابان‌ها افراد سالم را نیز برای تردد دچار مشکل می‌کند تا چه برسد به نابینایان، ناهمواری‌ها و پستی‌ و بلندی‌های پیاده‌روها و کوچه‌ها، پله‌های زیاد مقابل در ورودی ادارات و شرکت‌ها راه را برای تردد نابینایان ناهموارتر کرده است، البته وسایل حمل و نقل عمومی نیز وضعیت بهتری نسبت به خیابان‌ها و امکان عمومی ندارند.
وی افزود: در واقع نامناسب بودن محیط شهری نابینایان را در استفاده از خیابان‌ها و فضای عمومی مانند پارک‌ها و حضور فعال و پررنگ در اجتماع محروم کرده است و در عمل آنها را به خانه‌نشینی و دوری گزیدن از اجتماع ترغیب می‌کند.
دبیرکارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی و خانواده استان اظهار کرد: این در حالی است که به رسمیت شناختن افراد نابینا به عنوان اعضای مفید و موثر جامعه و لزوم دستگیری از آنان در فرهنگ دینی و ملی ما آنچنان همتی دارد که آیه اول و دوم سوره مبارکه عبس در خصوص یکی از اصحاب روشندل پیامبر اکرم(ص) به نام عبدالله نازل شده است، از سوی دیگر همواره در طول تاریخ انسان‌های بزرگی بوده‌اند که با وجود محروم بودن از نعمت‌ بینایی، به مدارج عالی علمی و اخلاقی رسیده‌اند، ابوالعلا معری، آیت‌الله حاج سید عبدالهادی شیرازی (از مراجع تقلید در نجف)، دکتر محمدخزائلی و لوئیس بریل از جمله این انسان‌های بزرگ می‌باشند، این امر به خوبی گویای آن است که محدویت‌های جسمی هرگز نمی‌تواند انسان را از تعالی و پیشرفت و پیمودن مسیر ترقی بازدارد.
فتح‌آبادی در ادامه خواستار اجرای کامل مفاد قانون جامع حمایت از حقوق معلولین به خصوص مفاد مربوط به اشتغال، مسکن، مناسب‌سازی محیط و ... شد و افزود: هم اکنون در استان مرکزی در حدود 3 هزار و 200 نابینا و کم‌بینا وجود دارد که پنج درصد کل معلولان را به خود اختصاص می‌دهند.
وی ادامه داد: با تشکیل شبکه تشکل‌های معلولین استان، انجمن‌های فعال این عرصه که تعداد آنها در استان شش انجمن می‌باشد و در سایه وفاق و همدلی و در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهاد اقتصادی نامیده شده امیدواریم این عزیزان بتوانند بیش از پیش در پیشبرد اهداف خود موفق باشند.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول