اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده میراث فرهنگی مهریز خبر داد:

انتقال موزه مردم‌شناسی مهریز به باغ شجاع لشکر

خبرگزاری فارس: نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز از انتقال موزه مردم‌شناسی مهریز به باغ شجاع لشکر خبر داد.

انتقال موزه مردم‌شناسی مهریز به باغ شجاع لشکر
محمود ادیبان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مهریز اظهار داشت: موزه مردم‌شناسی مهریز از حمام استهریج به باغ تاریخی شجاع لشکر این شهرستان منتقل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: مطالعه طرح مرمت و احیای خانه باغ تاریخی شجاع لشکر برای انتقال موزه مردم‌شناسی شهرستان هم‌اکنون در دست تهیه است.
ادیبان از جمله این خدمات را مطالعات تاریخی و جغرافیایی بنا، ارائه مستندات تصویری، فنی و تاریخی بنا، تعیین وضعیت بنا در روستا، شهر، منطقه و بررسی آن در بافت پیرامون، شناسایی واحدهای متصل به بنا، مطالعه و بررسی تاسیسات مکانیکی و الکتریکی بنا، آسیب‌شناسی بنا، تهیه نقشه‌های مرمتی و مبانی نظری طرح احیاء برشمرد.
این مسئول تهیه طرح معماری بنا، امکان‌سنجی بنا، تهیه طرح محوطه‌سازی باغ، تهیه نقشه‌ها و جزئیات اجرایی سازه و معماری، طراحی فضاهای مورد نیاز موزه، جمع‌آوری و مستندسازی اطلاعات مربوط، تهیه طرح اجرایی نورپردازی و تجهیزات و ویترین‌ها و بسط طرح محتوایی موزه را از دیگر خدمات طرح مرمت و احیاء این خانه باغ تاریخی عنوان کرد.
نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهریز ابراز داشت: برای اجرای این طرح مبلغ 200 میلیون ریال هزینه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: موزه مردم‌شناسی شهرستان مهریز متعلق به اوایل قاجار و در بافت قدیم محله استهریج واقع است.
ادیبان عنوان کرد: این موزه با هدف معرفی همچنین شناخت آداب، رسوم و اعتقادات مردم منطقه راه‌‌اندازی شده و در طول سال فعال است.
این مسئول بیان داشت: آنچه در این موزه حائز اهمیت و فراموش نشدنی است، این است که بیشتر اشیای موزه به همت مردم فرهنگ‌دوست مهریز به موزه تقدیم شده است.
به گزارش فارس، مکان قبلی موزه مردم‌شناسی مهریز در حمام قدیمی استهریج به شماره 2897 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
این محل تا چندی پیش به عنوان حمام مورد استفاده بوده است که با مرمت و بازسازی و تغییر کاربری به موزه مردم شناسی تبدیل شد.
در موزه مردم‌شناسی وسایلی شامل ابزار و ادوات جنگی و کشاورزی، پوشاک سنتی، اسناد و قباله‌های قدیمی، ظروف شیشه‌ای و فلزی، سفالی و ... به نمایش گذاشته شده است.
موزه مردم شناسی مهریز یکی از پربازدیدترین موزه‌های استان یزد در تعطیلات نوروز گذشته توسط مسافران نوروزی بود.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول