مدیر کل سازمان میراث فرهنگی استان زنجان خبر داد:

تبدیل معدن نمک چهرآباد به سایت موزه

خبرگزاری فارس: مدیر کل سازمان میراث فرهنگی استان زنجان گفت: با فراهم شدن امکانات و اعتبار مورد نیاز معدن نمکی چهرآباد به سایت موزه تبدیل می‌شود.

تبدیل معدن نمک چهرآباد به سایت موزه
یحیی نقی زاده محجوب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: محوطه معدن نمکی چهرآباد از ارزش بسیار زیادی در سطح جهان برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه مردان نمکی از شهرت جهانی برخوردار است، افزود: کشف مومیایی‌های طبیعی از این معدن موجب توجه پژوهشگران داخلی و خارجی شده است.
مدیر کل سازمان میراث فرهنگی استان زنجان با بیان اینکه امکان کشف مومیایی جدید در ادامه حفاری‌های باستان شناسی وجود دارد، ادامه داد:‌ خوشبختانه بهره‌برداری صنعتی از معدن نمک چهرآباد متوقف شده است.
وی با تاکید بر اینکه سازمان میراث فرهنگی استان زنجان موفق شد، معدن نمک چهرآباد را در اختیار بگیرد، اضافه کرد: در حال حاضر فصل جدید مطالعات باستان‌شناسی و حفاری در معدن نمک آغاز شده است.
نقی‌زاده محجوب با اشاره به اینکه به منظور تبدیل سایت معدن نمکی به موزه مردان نمکی در مرحله نخست باید مطالعات در این زمینه انجام گیرد، ادامه داد:‌ در حال حاضر این مطالعات ادامه دارد.
وی تصریح کرد: مطالعات بر روی سایت معدن نمکی چهرآباد شامل مطالعاتی در بخش‌های میراث فرهنگی، گردشگری و سرمایه‌گذاری است.
مدیر کل سازمان میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه بخشی از مطالعات از زمان پیدا شدن نخستین مومیایی‌ها صورت گرفته است، تصریح کرد:‌ در حال حاضر نیز مطالعات به منظور تبدیل سایت معدن نمکی به موزه مردان نمکی انجام می‌گیرد.
وی با بیان اینکه با تامین اعتبار لازم به منظور تبدیل معدن چهرآباد به موزه شرایط برای انتقال مردان نمکی در سایت چهرآباد فراهم می‌شود، ادامه داد:‌ معدن چهرآباد زنجان یکی از شگفت انگیزترین معدن‌های جهان است که اسرار مردان چند هزار ساله‌ای را در دلش پنهان کرده است.
نقی زاده محجوب با اشاره به اینکه مردان نمکی زنجان از زمان اکتشاف به مرکز توجه باستان شناسان و تاریخ شناسان تبدیل شده اند، ادامه داد: با اینکه چندین سال از کشف نخستین مرد نمکی می‌گذرد، اما هنوز تحقیقات برای به‌دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره آنها ادامه دارد.
وی با بیان اینکه نتیجه تحقیقاتی که در داخل و خارج از کشور روی اجساد مردان نمکی انجام شد موجب تعجب پژوهشگران شده است،تصریح کرد: این اجساد یک‌هزار و 700 ساله در معدن نمک چهرآباد به حدی سالم باقی مانده بودند که هنوز بعضی از قسمت‌های بدنشان نرم بود.
مدیر کل سازمان میراث فرهنگی استان زنجان با تاکید بر اینکه مردان نمکی استان زنجان نام ایران را در تحقیقات باستان شناسایی در سطح دنیا مطرح کرده‌اند، خاطرنشان کرد: معدن چهرآباد در 70 کیلومتری غرب زنجان قرار دارد و در حال حاضر کارشناسان میراث فرهنگی زنجان حساسیت خاصی نسبت به آن دارند.
وی ادامه داد: بعد از اینکه مرد نمکی شماره یک پیدا و به تهران منتقل شد کارشناسان آزمایش‌هایشان را روی این مومیایی طبیعی آغاز کردند، آنها سعی کردند با بررسی های زیاد به حقایقی از چند صد سال پیش دست پیدا کنند.
نقی زاده محجوب با اشاره به اینکه آزمایش کربن 14 یکی از چندین آزمایش‌هایی بود که روی نخستین مرد نمکی انجام شد، آنها با انجام آزمایش‌های دیگری بر روی سلول‌های موی سر مرد نمکی به گروه خونی و سن او هنگام مرگ پی بردند.
وی با اشاره به اینکه بعد از کشف نخستین مرد نمکی‌کار در معدن نمک چهرآباد به روال سابق برگشت و معدنکاران شروع به استخراج سنگ نمک کردند، ادامه داد: باستان شناسان هم با این تصور که شاهزاده نمکی تنها مرد مدفون در معدن بوده کاوش‌هایشان را متوقف کرده بودند.
 مدیر کل سازمان میراث فرهنگی استان زنجان با تاکید بر اینکه در سال 83 کارگران هنگام کار با جسد مرد نمکی دیگری برخورد می‌کنند که مرد نمکی شماره 2 لقب گرفت.
وی بیان کرد: جسد مرد نمکی شماره 2، یک اسکلت کامل بود که حتی بعضی از قسمت‌های بدنش بافت نرمشان را حفظ کرده بود.
نقی‌زاده محجوب با اشاره به جسد سوم نیز که در سال 83 کشف شد، تصریح کرد: متأسفانه در جریان بهره‌برداری از معدن ماشین‌های مکانیکی جسد را متلاشی کرده بودند و استخوان‌های آن جمع‌آوری شد.
وی خاطر نشان کرد: بعد از کشف مرد نمکی شماره 3 گروهی شش نفره از باستان شناسان به سرپرستی ابوالفضل عالی، کار حفاری در منطقه چهرآباد را آغاز کردند.
مدیر کل سازمان میراث فرهنگی استان زنجان با تاکید بر اینکه سال‌های 84 ـ83 اوج کاوش باستان شناسان در معدن چهرآباد بود، اضافه کرد: مرد نمکی شماره 4 یکی از سالم‌ترین مردان نمکی کشف شده در معدن چهرآباد است.
وی ادامه داد: مومیایی طبیعی مرد نمکی 5 نیز در کاوش فصل دوم در حالی یافت شد که به جز سر، بقیه قسمت‌های بدن زیر صخره و سنگ‌های آواری بزرگ قرار گرفته بود.
نقی زاده محجوب با اشاره به کشف مرد نمکی 6 افزود: فصل جدید کاوش در معدن نمک چهرآباد آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
انتهای پیام/ح10