اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جشن سالمندان کاشان عنوان شد؛

میانگین سالمندان کاشان بالاتر از میانگین کشوری

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بهزیستی شهرستان کاشان گفت: میانگین جمعیت سالمندان در کاشان بالاتر از میانگین کشوری است.

میانگین سالمندان کاشان بالاتر از میانگین کشوری
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، امین عسگری عصر امروز در جشن تجلیل و تکریم از سالمندان شهرستان کاشان اظهار کرد: در حال حاضر سالمندان هفت درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند در حالی که در شهرستان کاشان سالمندان 10 درصد از جمعیت این شهرستان را شامل می‌شوند.
وی جمعیت سالمندان شهرستان کاشان را  35 هزار ذکر کرد و گفت: از این  تعداد 500 سالمند که وابسته به هیچ نهاد و ارگانی نیستند تحت نظارت و پوشش اداره بهزیستی کاشان از خدمات نگهداری، توانبخشی، تأمین وسایل پزشکی بهره‌مند هستند.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان کاشان در ادامه با اشاره به تشکیل شورای سالمندان این شهرستان توسط دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی کاشان عنوان کرد: این شورا که کار رسیدگی به امور سالمندان شهرستان را بر عهده دارد نیازمندان حمایت همه جانبه نهادها و دستگاه‌های شهرستان کاشان است.
وی در ادامه گذر جامعه سنتی به جامعه صنعتی و پیشرفت‌های علم پزشکی را موجب افزایش امید به زندگی از 40 سال به 70 سال دانست و افزود: سلامت جسم و افزایش امید به زندگی در آینده‌ای نزدیک تبدیل به سونامی سالمندی می‌شود.
وی اضافه کرد: سلامت جسم با گذار از جامعه سنتی به صنعتی و علوم جدید پزشکی افزایش یافته اما برای سلامت روان تاکنون هیچگونه طرح و برنامه‌ای ارائه نشده‌است.
به گفته وی از هم اکنون باید برای سلامت روان دوران میانسالی تلاش کرد تا این دوره برای سالمندان به دوران یأس و ناامیدی تبدیل نشود.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان کاشان تأکید کرد: در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام سال جهاد اقتصادی مزین شده‌است باید برای نسل جدید سالمند جامعه فعالیتی جهادگونه داشت.
در ادامه این مراسم رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز آئین تجلیل و تکریم از سالمندان را فرصتی برای آینده‌نگری، هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری برای سالمندان ذکر کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی از سال‌های گذشته سیاست‌های کلانی را برای جلوگیری از مرگ و میر نوزادان زیر یک‌سال و خانم‌های باردار داشته‌است اما برای دوره میانسالی برنامه جدی نداشته‌است.
محمد حسین اعرابی اضافه کرد: امروز به دلیل حساسیتی که دانشگاه علوم پزشکی و  نهادهای بهداشتی و درمان به دوره میانسالی و سالمندی دارند برای این بخش در شورای اداری و شورای سلامت شهرستان سیاست‌گذاری صورت گرفته تا همه دستگاه‌های شهرستان در این بخش فعالیت داشته باشند.
وی سنین بالای 60 سال را دوران سالمندی خواند و با اشاره به رشد جمعیت جهان به سوی سالمندی خاطرنشان کرد: در سال 2006 میزان سالمندان جهان هفت درصد از کل جمعیت جهان را تشکیل می‌داد که این رقم در سال2026 به دو برابر یعنی 15.6 درصد افزایش می‌یابد.
به گفته وی در حال حاضر از هر 10 نفر یک نفر بالای 60 سال سن دارد که این میزان در اواسط قرن حاضر به آمار از هر پنج نفر یک نفر بالای 60 سال می‌رسد.
اعرابی یادآور شد: 29 درصد از جمعیت کشورهای در حال توسعه در سال 2025  بیش از 80 سال سن دارند.
وی در ادامه تعداد سالمندان ایران در سال 1335 را یک میلیون و 170 هزار نفر عنوان کرد و افزود: در سال 1385 این تعداد سالمند با 4.4 درصد رشد به پنج میلیون و 100 هزار نفر افزایش یافته‌است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان همچنین آمار سالمندان شهرستان کاشان و آران و بیدگل با احتساب 400 هزار نفر جمعیت این دو شهرستان را بالغ بر 43 هزار و 285 نفر بالای 60 سال ذکر کرد و یادآور شد: این میزان 10 درصد از جمعیت این دو شهرستان است که حدود سه درصد بیشتر از میانگین کشوری است.
اعرابی با اشاره به آغاز بحران سالمندی از سال 1410 ابراز کرد: برای گذر از این مقطع باید سیاست‌گذاری‌های مدون و جامعی را به مرحله اجرا گذاشت.
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، مراسم جشن سالمندان این شهرستان توسط اداره بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی کاشان ِبا حضور 400 نفر از سالمندان این شهرستان همراه با دوره آموزش کوتاه مدت تغذیه، اجرای برنامه‌های نمایشی شاد، اجرای سرود، مسابقه خاطره، دل نوشته، عکس، نقاشی، همراه با تجلیل از شش نفر از برگزیدگان مسابقه اذان ویژه سالمندان در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول