اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام کمیته امداد خراسان جنوبی:

60 درصد مددجویان امداد نهبندان سالمندان هستند

خبرگزاری فارس: قائم مقام مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی گفت: 60 درصد از مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) نهبندان را سالمندان تشکیل می‌دهند.

60 درصد مددجویان امداد نهبندان سالمندان هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از نهبندان، محمد‌حسین عنایتی‌فر سه‌شنبه‌شب در مراسم جشن صد ساله‌های شهرستان نهبندان اظهار داشت: دهه چهارم کمیته امداد به عنوان دهه توانمندسازی مددجویان نام‌گذاری شده و این مهم طی سال‌های گذشته در مجموعه امداد آغاز شده بود اما هم‌اکنون در زمینه‌های مختلف نظیر زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی سرعت آن مضاعف شده است.
وی با بیان اینکه در راستای توانمندسازی مددجویان در استان هم‌اکنون بیش از 12 هزار فرصت شغلی جاری است، تصریح کرد: رویکرد امداد رویکرد حمایتی صفر نیست و در راستای توانمند‌سازی جامعه هدف خدمات زمان‌دار و بر حسب نیازها و استعدادها ارائه می‌کند.
قائم مقام مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی ادامه داد: امداد از سالمندان، زنان بی‌سرپرست خانوار، جوانان و نوجوانان حمایت‌ می‌کند ولی این خدمات بیشتر برای سالخوردگان و زنان بی‌سرپرست خانوار است که توان اجرای کار و شغلی را ندارند لذا این دسته از افراد در اولویت خدمات‌رسانی امداد هستند.
عنایتی‌فر یادآور شد: برخی از خانوارهای زیر پوشش امداد خدمات مستمر را دریافت می‌کنند اما بخش اعظمی از آنها از خدماتی نظیر خدمات غیر مستمر، موردی، آموزشی، جهیزیه و فرهنگی بهره‌مند می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه در کشور بیش از یک‌میلیون و 500 هزار نفر سالمند زیر پوشش امداد هستند، افزود: در حقیقت این تعداد سالمند 60 درصد مددجویان امداد را تشکیل می‌دهند.
قائم مقام مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی گفت: در نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور برای خدمات‌رسانی بهتر و بیشتر به سالمندان اداره کلی با عنوان اداره‌کل سالمندان، زنان سرپرست خانوار و ایتام تشکیل شد و این اداره هم‌اکنون خدمات خویش را به این دسته از مددجویان ارائه می‌کند.
عنایتی‌فر از برگزاری جشن سالمندان طی هفته سالمند در تهران خبر داد و گفت: این جشن نیز در بیرجند و در اردوگاه یادگاران امام(ره) این شهرستان برای سالمندان برگزار می‌شود.
وی اظهار داشت: برای سالمندان زیر پوشش امداد استان اردوهای زیارتی، سهام عدالت، خدمات آموزشی، بهداشتی و پزشکی در دستور کار قرار داشته و دارد.
قائم مقام مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی با بیان اینکه 60 درصد مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره)نهبندان را سالمندان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های لازم و بهتر باید در صدد خدمات‌رسانی بیشتر به سالمندان و حفظ قداست و کرامت آنان باشیم.
عنایتی‌فر یادآور شد: در خانه‌های سالمند و در نگاه سالمندان یک چیز و احساسی موج می‌زند که هیچ چیزی جای آن را نمی‌تواند پر کند و آن دیدن فرزندان و اعضای خانواده خویش و ایجاد روابط عاطفی است که کمبود این روابط عاطفی بیشتر از دردهای پیری در سالمندان تاثیرگذار است.
وی اضافه کرد: متاسفانه قداست، حرمت و کرامات سالمندان در زندگی ماشینی و برج‌نشینی این دوران کم کم در حال از بین رفتن است همچنین در عصر حاضر متاسفانه برخی از روابط خانوادگی، مهاجرت‌ها و زندگی‌های جدید شهری نیز بر ایجاد شکاف بین اعضای خانواده با پدر و مادر بسیار موثر واقع شده و قداست و حرمت سالمندان و پدر و مادر پیر را از میان برده است.
مدیر گروه واحد سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت خراسان جنوبی نیز در این مراسم افزود: از هر 10 نفر در جهان یک نفر سالمند است و بر اساس سرشماری سال 1330 در جهان 200 میلیون نفر سالمند وجود داشت.
عشرت زمانی‌پور گفت: اما هم‌اکنون جمعیت سالمندان جهان به بیش از 600 میلیون نفر رسیده و در سال 1400 آمار سالمندان به بیش از یک میلیارد نفر می‌رسد همچنین باید تعداد سالمندان در سال را 1430 بالغ بر 2 میلیارد نفر بدانیم  و افزایش جمعیت سالمندی نشان از ارتقای شاخص‌های سلامت، امید به زندگانی و کاهش موالید دارد.
وی با اشاره به اینکه گیلان نخستین استان پیر کشور است، اظهار داشت: خراسان جنوبی به عنوان دومین استان پیر کشور شناخته شده و این از طرفی مایه مباهات استان و از طرفی نیازمند برنامه‌ریزی و خدمات‌رسانی بیشتر به سالمندان است.
مدیر گروه واحد سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت خراسان جنوبی تصریح کرد: طبق آمار ثبت احوال تعداد 40 نفر از سالمندان نهبندان بیش از 100 سال عمر دارند که تمامی آنها به عنوان سالمندان فعال معرفی شدند.
انتهای پیام/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول