اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برخی کارشناسان در گفت‌‌وگو با فارس:

حذف اعتبارات مهندسی رودخانه‌ها لرستان کارشناسی نیست

خبرگزاری فارس: برخی کارشناسان پلدختر اعلام کردند: حذف اعتبارات مهندسی رودخانه‌ها لرستان کارشناسی نیست.

حذف اعتبارات مهندسی رودخانه‌ها لرستان کارشناسی نیست
به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، استان لرستان به لحاظ نقش عوامل طبیعی در وقوع سیلاب از جمله، شرایط اقلیمی میانگین سالانه نسبتاً بالای بارندگی، بارش باران‌های شدید و رگباری، توپوگرافی کوهستانی، شرایط زمین شناسی ( از جمله چینه شناسی، تکتونیک، لیتولوژی و وسعت زیاد سازند‌ه‌های ریزدانه) فیزیوگرافی حوضه‌های آبخیز، و وجود 33 رودخانه دائمی با شبکه هیدروگرافی حدود 2 هزار و 451کیلومتر، یکی از استان‌های سیل‌خیز کشور است.
بر اساس آمارهای موجود در ستاد حوادث استانداری و کار گروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه‌های استان در بیشتر سال‌های گذشته لرستان متحمل خسارات سنگین و گاه حوادث ناگوار ناشی از سیل بوده است.
یک کارشناس زمین شناسی لرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پلدختر گفت: نقش عوامل انسانی در برهم زدن تعادل طبیعی حوضه‌های آبخیز به صورت تخریب پوشش گیاهی، ساخت و سازهای غیر اصولی در حریم و بستر رودخانه، برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی مصالح رودخانه‌ای و برهم زدن رژیم طبیعی رودخانه‌ها، مسدود نمودن مجاری عبور آب به ویژه در طی سال‌های اخیر در تشدید خسارات سیل بسیار موثر بوده است.
زینب جودکی افزود: بر اساس آمارهای موجود خسارات مستقیم ناشی از وقوع سیلاب‌های فصلی به زیر ساخت‌ها و مناطق مسکونی و بخش کشاورزی و دامداری لرستان بر پایه نرخ‌های همان سال خسارت، افزون بر 2 هزار و 500 میلیارد ریال بوده است.
در ادامه یک کارشناس آب که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پلدختر با بیان اینکه با توجه به شرایط اقلیمی استان لرستان ما نمی‌توانیم تأثیر زیادی روی فراوانی وقوع باران و برف که عوامل اصلی به وجود آورنده سیلاب‌های مهیب هستند بگذاریم، گفت: باید با به‌کارگیری روش‌های ساختمانی و همچنین شیوه‌های مدیریتی و رهیافت‌های غیرسازه‌ای در مدیریت سیلاب و کاهش خسارات ناشی از سیل تلاش کنیم.
یک کارشناس ارشد آب‌های زیر زمینی در این زمینه به فارس گفت: با توجه به سوابق سیل‌خیزی استان لرستان، حذف اعتبارات مهندسی رودخانه استان در سال جاری معقولانه نیست، گفت: به‌کارگیری روش‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای کنترل و مهار سیلاب با شعار جلسات تعریف و تمجید از یکدیگر عملی نیست، بلکه نیاز به منابع و اعتبارات کافی و دانش و مدیریت دارد.
رضا میرزایی اظهار داشت: در سال جاری که اعتبارات استانی به دستگاه‌های اجرایی استانی و شهرستانی ابلاغ شده، اعتبارات مهندسی رودخانه تمام شهرستان‌های استان به طور کامل حذف شده است و حتی یک ریال برای پروژه‌های نیمه تمام مهندسی رودخانه پیش‌بینی نشده است.
رئیس منابع آب پلدختر افزود: با توجه به سوابق  سیل‌خیزی استان لرستان، حذف اعتبارات مهندسی رودخانه‌ای استان معقولانه نیست و باید منتظر حوادث احتمالی سیل در فصول زمستان و بهار آینده باشیم.
با توجه به هشدار کارشناسان، از مدیریت توانمند و دلسوز ارشد استان انتظار می‌رود حداقل فکری در جهت تأمین اعتبارات پروژه‌های نیمه تمام مهندسی و ساماندهی رودخانه که نیمه کاره در بستر رودخانه‌های سیل‌خیز استان رها شده است بکنند.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول