اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پی خشکسالی‌های چند سال اخیر؛

94 درصد آب رودخانه قمرود خشک شده است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از کاهش آب رودخانه قمرود به میزان 94 درصد خبر داد.

94 درصد آب رودخانه قمرود خشک شده است
رضا سیار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به خشکسالی چند سال اخیر در استان اظهار کرد: طبق گزارش‌های هواشناسی 23 درصد کمبود بارندگی در سال جاری نسبت به سال گذشته وجود دارد  که این مسئله خشکسالی را در سال جاری تشدید کرده است.
وی خاطرنشان کرد: خشکسالی چند سال اخیر استان را به شدت درگیر کرده و موجب پایین آمدن آب‌های زیرزمینی شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه خشکسالی خسارت زیادی به باغات استان وارد کرده است، عنوان کرد: عمده خسارت وارد شده به باغات اطراف رودخانه قمرود بوده است و طبق اعلام وزارت نیرو 94 درصد آب این رودخانه کاهش یافته است.
وی ادامه داد: باغات مسیر رودخانه نیزار و قمرود از حق آبه سد 15 خرداد استفاده می‌کردند که با کاهش آب سطح رودخانه قمرود این حق آبه هم قطع شده و میزان آب کمی در این رودخانه باقی مانده است.
سیار بیان کرد: در حال حاضر آب مورد نیاز باغات با استفاده از آب تانکر تامین می‌شود و از کشاورزان خواسته شده است برای حفظ باغات از زراعت خودداری کنند.
وی برداشت زودتر محصول، آب‌رسانی با تانکر از طریق چاه‌های اطراف و خشکاندن زراعت‌ها را از جمله راهکارهای نگهداری باغات و عدم از بین رفتن آنها دانست و گفت: دولت کمک  85 درصدی بلا عوض در برابر خسارات به کشاورزان می‌کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در خصوص مناطق کوهستانی گفت: میزان کم آبی در این بخش‌ها به نسبت بخش قمرود و باغات وابسته به این رودخانه نیست.
وی اظهار کرد: در صورت تصویب نهایی در خصوص میزان خسارات با توجه به گزارش‌های ارسالی به وزارتخانه میزان مبلغ کمک و شکل آن به کشاورزان خسارت دیده مشخص می‌شود.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول