اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

قنات باغ فتح‌آباد ثبت ملی شد

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی استان آذربایجان‌شرقی گفت: قنات باغ فتح‌آباد در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

قنات باغ فتح‌آباد ثبت ملی شد
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی تراب محمدی اظهار داشت: قدمت این قنات واقع در باغ تاریخی فتح‌آباد به دوره ایلخانی می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: معماری کنونی قنات مربوط به دوره قاجاریه است اما بر اساس متون تاریخی کالبد اولیه باغ فتح‌آباد به زمان فرمانروایی ایلخانان مغول و وزارت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی می‌رسد.
محمدی یادآور شد: در وقفنامه خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی از این باغ و قنات آن بسیار سخن گفته شده و از قنات با عنوان کهریز یاد شده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه باغ فتح‌آباد در گذشته به صورت جداگانه ثبت ملی شده است، تشریح کرد: مالکیت کنونی این باغ به عهده سازمان آموزش و پرورش است.
محمدی با اشاره به آسیب‌های وارده به این اثر گفت: تصرف زمین‌های حریم قنات توسط روستاییان و دو تکه شدن باغ ثبت شده تاریخی و قنات آن به وسیله بزرگراه تبریز تهران از جمله آسیب‌های انسانی و مدیریتی وارد به این مجموعه به شمار می‌رود.
وی یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرمت،حفظ و نگهداری از مجموعه باغ و قنات فتح‌آباد را به عهده دارد.
رئیس شورای ثبت آثار تاریخی استان خاطرنشان کرد: قنات باغ فتح‌آباد تبریز به شماره 30275 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
محمدی یادآور شد: طبق ماده 564 قانون مجازات اسلامی، هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی و برخلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر، تغییر، تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی – تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت کند، به حبس از شش ماه تا دو سال و پرداخت خسارات وارده محکوم می‌شود. 
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول