اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

9 اثر ناملموس آذربایجان‌شرقی ثبت‌ ملی شده است

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی، از ثبت 9 اثر این استان در فهرست میراث ناملموس آثار ملی کشور خبر داد و گفت: تلاش جدی برای حفظ و احیای میراث ناملموس آغاز شده است.

9 اثر ناملموس آذربایجان‌شرقی ثبت‌ ملی شده است
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی اظهار داشت: مولفه‌های فرهنگ، هنر و آداب و رسوم استان برای حفظ و انتقال به نسل‌های آینده در این فهرست ثبت خواهند شد.
وی با اشاره به آثار ثبت شده در این فهرست افزود: «تکم و تکم گردانی» به شماره 30، «موسیقی عاشیقی» آذربایجان ‌شرقی به شماره 107، «ورنی‌بافی» به شماره 88 و «قالیبافی» به شماره 86 آثاری هستند که شماره ثبت آنها اعلام شده است.
محمدی افزود: قدمت «تکم گردانی» و «موسیقی عاشیقی» آذربایجان ‌شرقی دوره تاریخی،
«ورنی‌بافی » متاخر اسلامی و «قالیبافی» مربوط به دوره اسلامی است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به آیین رو به فراموشی
«تکم گردانی»گفت: این آیین با عنوان نیازمند پاسداری فوری در فهرست میراث ناملموس ثبت شده است.
محمدی با اشاره به دیگر آثار ناملموس ثبت شده بیان کرد: منظومه حیدربابا یه سلام، سفالگری خاک سفید، چاپ کلاقه‌ای، نقره کاری و مراسم سی و ششمین روز بهار در اسفنجان اسکو  دیگر آثار ثبت شده این فهرست هستند.
وی یادآور شد: تعدادی دیگر از میراث فرهنگی و معنوی آذربایجان ‌شرقی برای معرفی و بررسی در چهارمین همایش شورایعالی سیاست‌گذاری در آذر ماه سال ‌جاری به‌منظور ثبت در فهرست آثار ملی ایرانیان آماده شده است.
رئیس شورای ثبت آثار تاریخی استان خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان علاوه بر ثبت ملی این آثار زمینه را برای آموزش و فراگیری هنرهای بومی و محلی فراهم کرده تا از فراموش شدن آنها جلوگیری کند.
محمدی تاکید کرد: آثار ثبت شده میراثی هستند که به محدوده خاص اجتماعی منتهی نشده و افراد مختلفی از اقشار متفاوت جامعه می‌توانند در آن فعالیت کرده و یا از آن استفاده کنند.
انتهای پیام/ح30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول