اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مؤلف مقاله برتر جشنواره منطقه‌ای ورنی ارسباران:

ثبت ملی ورنی باید به نام ارسباران باشد

خبرگزاری فارس: مؤلف مقاله برتر جشنواره منطقه‌ای ارسباران ورنی را محصول منحصر به فرد منطقه ارسباران ذکر کرد.

ثبت ملی ورنی باید به نام ارسباران باشد
حسن بالاگر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهر، ورنی‌های تولیدی منطقه ارسباران را متمایز از نولیدات سایر استان‌ها ذکر کرد و افزود: ورنی‌بافی جزو صنایع دستی بومی و سنتی آذربایجان و منطقه ارسباران بوده و هنوز از رونق خاصی در بین زنان و دختران عشایری برخوردار است.
وی گفت: ورنی عموماً در قشلاقات عشایر کوچ‌رو که حجم کاری کمتری در این فصول دارند توسط زنان و دختران عشایری بافته می‌شود، نقوش این ورنی‌ها برگرفته از فرهنگ، باورها، روحیات و تخیلات بافندگان آنهاست.
بالاگر، ورنی‌بافی را شغل دوم عشایر منطقه بعد از دامداری ذکر کرد که در صورت حمایت‌های همه جانبه از این صنعت و ارتقا کمی و کیفی تولیدات آنها در زمینه بازاریابی مناسب برای صادرات این کالای غیر نفتی به خارج از کشور می‌تواند زمینه ارتقای درآمد جامعه عشایری را فراهم کند.
وی، ایجاد نمایشگاه‌های دائمی در مناطق گردشگری برای عرضه تولیدات صنایع دستی منطقه خصوصاً ورنی در بازاریابی و فروش این محصول را مهم ارزیابی کرد و خواستار برنامه‌ریزی مسئولان ذی‌ربط در این زمینه شد.
محقق و پژوهشگر اهری افزود: برابر یک تحقیق میدانی از منطقه ارسباران، برگزاری دوره‌های آموزشی بهبافی، تهیه مواد اولیه مرغوب با استفاده از رنگ‌های طبیعی و گیاهی، استانداردسازی اندازه ورنی‌های بافته شده متناسب با نیاز بازار داخلی و خارجی همچنین اعطای وام‌های کم بهره طویل‌المدت، زیرپوشش بودن بیمه تأمین اجتماعی تمام ورنی‌بافان، خرید تضمینی تولیدات آنها و ایجاد کارگاه‌های ورنی‌بافی در مناطق عشایری با نظارت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و سازمان امور عشایری، تداوم جشنواره‌ها و ارتقا آنها از شهرستانی و منطقه‌ای به کشوری می‌تواند در رونق این صنعت بسیار مؤثر بوده و زمینه‌ساز اشتغال پایدار، ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب، افزایش درآمد جامعه عشایری و امید به زندگی بهتر و نهایتاً کاهش مهاجرت از روستاها و مناطق عشایری مثمرثمر واقع شود.
 وی تصریح کرد: ورنی‌بافی در این مناطق به عنوان کانون‌های تولید و کمک خرجی خانواده‌های عشایری می‌تواند در ارتقاء سطح معیشتی این خانواده‌ها مفید فایده شود.
این محقق اهری، برگزاری جشنواره‌های صنایع دستی و ورنی را فرصتی مناسب برای ارائه راهکارهای مناسب در زمینه حمایت از هنرمندان ورنی‌باف، بازاریابی، شناساندن تولیدات آنها اعلام کرد و برگزاری منظم و پربارتر این جشنواره را برای شناساندن این محصول منحصر به فرد ارسباران به اقصی نقاط کشور و دنیا بسیار مهم ارزیابی کرد.
 وی در ادامه از بانیان و برپاکنندگان جشنواره ورنی خصوصاً سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مسئولان اجرایی شهرستان قدردانی کرد.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول