اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان خبر داد:

فعالیت 65 درصدی ظرفیت واحدهای صنعتی گیلان

خبرگزاری فارس: سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از فعالیت 65 درصدی ظرفیت واحدهای صنعتی این استان خبر داد و گفت: با فعال کردن 35 درصد باقی مانده ظرفیت عظیمی در زمینه اشتغال ایجاد می‌شود.

فعالیت 65 درصدی ظرفیت واحدهای صنعتی گیلان
محمدحسین اصغریان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت به اجرای یک‌هزار و 200 پروژه در حوزه صنعت گیلان اشاره کرد و اظهار داشت: بالغ بر 3 هزار و 200 میلیارد تومان برای این واحدهای صنعتی سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه 350 پروژه صنعتی با سرمایه‌گذاری یک‌هزار میلیارد تومان تا پایان سال جاری در گیلان به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها ظرفیت تولید محصولات راهبردی مانند سیمان به 2.5 میلیون تن، فولاد خام 750 هزار تن، فولاد نورد شده یا محصولات فولادی به 2.5 میلیون تن و کاشی و سرامیک به 8 میلیون مترمربع در سال افزایش می‌یابد.
اصغریان بهره‌برداری از پروژه‌های صنعتی گیلان را نشان دهنده قابلیت توسعه صنعتی در این استان خواند و تصریح کرد: گیلان مانند تمام کشور ظرفیت‌های خالی بسیاری در حوزه تولید دارد.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از میانگین فعالیت 65 درصدی واحدهای صنعتی این استان خبر داد و گفت: با فعال کردن 35 درصد باقی مانده ظرفیت عظیمی در زمینه اشتغال ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در صورت فعال شدن ظرفیت خالی واحدهای صنعتی گیلان سهم بخش تولید در ناخالص ملی افزایش چشمگیری پیدا کند.
اصغریان استفاده از ظرفیت خالی واحدهای صنعتی گیلان را سبب اضافه شدن حداقل 10 درصد به اشتغال سهم صنعت و تولید ذکر کرد و بیان داشت: در حال حاضر میانگین سهم بخش صنعت در اشتغال کشور 32 درصد است و در گیلان این رقم به 26 درصد می‌رسد.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان استفاده از ظرفیت‌های خالی صنایع را موجب بهره‌وری بیشتر در سرمایه‌گذاری‌ها نامید و خاطرنشان کرد: یکی از دلایل ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی استفاده از این ظرفیت‌هاست تا بتوانیم در حوزه صادرات به بهره‌برداری نایل شویم.
وی اصلی‌ترین دلیل خالی ماندن ظرفیت واحدهای صنعتی را عدم شناخت تولیدکنندگان از بازارهای خارجی و قوانین و مقرراتی که در آن کشورها حاکم است، برشمرد و ابراز داشت: مسائل داخلی مانند کمبود نقدینگی و بعضی از قوانین و مقررات، تامین اجتماعی و امور مالیاتی عمده‌ترین موارد در این بخش است.
اصغریان عدم شناخت از بازارهای خارجی و قوانین و مقررات مربوط به آن را چالش عمده تولید در مسیر صادراتی شدن معرفی کرد و گفت: اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها با توجه به تمام مزیت‌ها و خوبی‌هایی که برای اقتصاد ما در پی دارد، سبب افزایش برخی از هزینه‌ها در حوزه تولید شده و حداقل انتظار این است که بانک‌ها و موسسه‌های مالی مسئولانه‌تر وارد شوند و افزایش حجم نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی را فراهم کنند.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تسهیل قوانین و مقررات مربوط به صادرات در حوزه گمرک و جوایز صادراتی را از جمله مسائلی عنوان کرد که می‌تواند موجب افزایش سهم تولید صادرکنندگان کشور شود.
وی تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات و صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی از جمله صندوق ضمانت صادرات را در تولید کالاهای صادراتی تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: ضعف آگاهی در حوزه تجارت عمده‌ترین چالش صادرکنندگان است.
اصغریان صادرکنندگان را نیازمند ضمانت‌های صادراتی عنوان کرد و افزود: بخشی از مشکلات با ایجاد صندوق ضمانت صادرات برطرف شده است اما وقتی با صنعتگران و صادرکنندگان صحبت می‌کنیم در این زمینه هنوز مشکلات جدی دارند.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان ریسک بالای صادرات به کشورهای پیرامونی به‌ویژه کشورهای CIS و شمال ایران و همچنین عدم پوشش ریسک توسط دولت را از عوامل موثر در صادرات توصیف کرد و اظهار داشت: حضور دیگر کشورها مانند ترکیه و کشورهای آسیای جنوب شرقی در بازار 300 میلیون نفری منطقه قوی‌تر و پایدارتر است.
وی خواستار پوشش ریسک صادرکنندگان از طرف دولت شد و خاطرنشان کرد: هزینه تمام شده بالا برای تولید محصولات عامل محدود کننده در حوزه صادرات است.
اصغریان با تاکید براینکه تولیدکنندگان باید علم و هنر کاهش هزینه تولید کالا را بیاموزند، گفت: نرخ بالای سود تسهیلات بانکی از دیگر عواملی است که موجب کاهش قدرت رقابت تولیدات ملی می‌شود.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان عدم هماهنگی و انسجام تولیدکنندگان و صادرکنندگان در بازارهای خارجی را از دیگر مشکلات در امر صادرات معرفی کرد و بیان داشت: شاید بخشی از این امر ناشی از عدم اعمال قوانین مربوط به استاندارد است.
وی با اشاره به اینکه در بازارهای جدید معمولاً خیلی سریع وارد شده و بسیار سریع نیز جایگاه خود را از دست می‌دهیم، ابراز داشت: صادرات محصولات با کیفیت پایین موجب می‌شود عرصه را برای تولیدکنندگان محصولات با کیفیت تنگ کرده و رقابت را برای آنها سخت کنیم.
اصغریان بر آشنایی صادرکنندگان با نحوه صادرات تاکید کرد و متذکر شد: بسیاری از افرادی که کارت بازرگانی دارند از ابتدایی‌ترین اطلاعات در زمینه صادرات و قوانین کشورهای دیگر بی‌اطلاع هستند و این امر یک فاجعه در حوزه صادرات محسوب می‌شود.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان صادرات را رمز و کلید ورود به دیگر کشورها عنوان کرد و اذعان داشت: راهکاری منطقی باید برای صادرات به دیگر کشورها پیدا کرد.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول