اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سفیر قرقیزستان:

70 درصد واحدهای صنعتی قرقیزستان ایرانی است

خبرگزاری فارس: سفیر قرقیزستان گفت: مالکیت 70 درصد واحدهای صنعتی قرقیزستان ایرانی است.

70 درصد واحدهای صنعتی قرقیزستان ایرانی است
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مدخان شریف کولوف بعد از ظهر امروز در نشست با تجار و اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن قزوین که در محل این اتاق برگزار شد، بیان کرد: کشور قرقیزستان و ایران کشورهای خواهرخوانده و همجوار هستند و مردم این دو کشور انسان‌هایی با اصالت و دارای تاریخ یک‌هزار ساله هستند.
وی ادامه داد: میان این دو کشور هرگز اختلاف و درگیری صورت نگرفته است و این دو ملت تنها مردمانی هستند که تاکنون بین آنها جنگ اتفاق نیفتاده است.
سفیر قرقیزستان اضافه کرد: از پیروزی انقلاب اسلامی 33 سال از می‌گذرد کشور ما هم نزدیک 20 سال است که استقلال یافته است و در اینجا آمادگی خود را برای فعالیت در مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی اعلام می‌کنیم.
وی افزود: در حال حاضر 180 واحد صنعتی در قرقیزستان فعال هستند و فقط 30 درصد از آنها بین ایران و قرقیزستان مشترک هستند و 70 درصد مابقی به طور کامل ایرانی‌اند که در هیچ جای دنیا شرایطی به این خوبی برای حضور ایرانی‌ها وجود ندارد.
 
* حمایت 100 درصدی از سرمایه‌گذاران ایرانی
شریف کولوف اظهار کرد: امنیت کسانی را که در قرقیزستان سرمایه‌گذاری می‌کنند را به طور صد درصد تضمین می‌کنیم حتی در انقلاب سال گذشته قرقیزستان، صنعت ایران به هیچ وجه دچار آسیب نشد.
وی خاطرنشان کرد: ایرانیان در آنجا خانه، رستوران، کارخانه‌های بزرگ و حتی دارای مغازه‌هایی برای فروش محصولات ایران هستند و با امکاناتی که در آنجا وجود دارد می‌توان اهداف بزرگتری را دنبال کرد.
سفیر قرقیزستان عنوان کرد: حمل و نقل یکی از موانع و مشکلات اساسی تجاری و اقتصادی قرقیزستان است در نتیجه محصولاتی که از ایران وارد کشورما می‌شود بسیار گران هستند و علت این موضوع نیز مربوط به حمل و نقل یک طرفه است بدین معنا که وقتی راننده محصولات را به قرقیزستان وارد می‌کند دیگر محصولی از آنجا به ایران منتقل نمی‌شود.
 
* مشکل صادرات یکطرفه از ایران
وی تصریح کرد: محصولات زمانی که می‌خواهد به کشورمان وارد شود دو یا سه روزی در ترکمنستان و چند روز در ازبکستان متوقف می‌شوند و این توقف 10 یا 15 روزه باعث از بین رفتن محصولات می‌شود اما می‌توان با هماهنگی میان ترکمنستان و ازبکستان توقفی دیگر صورت نگیرد.
شریف کولوف اضافه کرد: کشور ما با چین دارای مرزهای مشترکی هستند و از طرفی با شهر بیشکک فاصله چندانی نداریم بنابراین محصولاتی که از چین وارد می‌شود ارزان‌تر از محصولات ایرانی است.
وی گفت: آنها می‌توانند محصولاتشان را با کیفیتی بد اما با ظاهری بسیار خوب عرضه کنند؛ این چنین روندی نه تنها  بازار ایران بلکه تمام بازارها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.
سفیر قرقیزستان درباره تعرفه های گمرکی اظهار کرد: تمام کشورهای جهان سیاست‌های گمرکی خود را دارند و محصولات ایرانی دارای تعرفه‌های 35 درصدی است که این رقم بسیار زیاد است بنابراین سعی ما کاهش تعرفه‌ها به 15 درصد است که این موضوع را ظرف دو هفته آینده در سفر رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به کشور قرقیزستان مورد بررسی قرار خواهیم کرد.
وی ادامه داد: تعرفه‌های گمرکی فقط برای ایرانیان سودآور است چون این ایرانیان هستند که بیشترین محصولات خود را به قرقیزستان صادر می‌کنند حال لازم است گام‌هایی از دو طرف در این خصوص برداشته شود.
 
* فعالیت یک بانک با سهم 90 درصدی ایرانی‌ها در قرقیزستان
شریف کولوف توضیح داد: حدود دو تا سه ماه قبل در شهر بیشکک یک بانک ایرانی افتتاح شد که 90 درصد سهام آن متعلق ایرانیان است یعنی تنها 10 درصد برای کشور ما سود دارد.
وی اضافه کرد: در هیچ جا شرایط مثل قرقیزستان برای ایران مهیا نیست و ایرانیان می‌توانند به راحتی در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند.
سفیر قرقیزستان بیان کرد: در خصوص تحصیل دانشجویان قرقیزی در ایران باید بگویم که این پیشنهاد بسیار خوب است البته بیشتر جوانان کشور ما در حال حاضر در شهرهای گرگان، قم و تهران مشغول به تحصیل هستند و ما همچنان خواهان فراهم سازی بستر برای تحصیل تعداد بیشتری از دانشجویان در ایران هستیم .
وی عنوان کرد: ما در قرقیزستان دانشگاه‌های خوبی داریم مثل دانشگاه‌های پزشکی، کشاورزی، مهندسی، معماری و همچنین اندیشمندانی که در زمینه ادبیات، تاریخ و فرهنگ دارای تحصیلات بالایی هستند در نتیجه درهای کشورمان به روی ایرانیان باز است.
شریف کولوف افزود: در نمایشگاه‌های ایران در قرقیزستان همه نوع محصولاتی که ایرانی‌ها تولید می‌کنند به نمایش گذاشته می‌شود مثل یخچال، فرش، محصولات شوینده، مصالح ساخت و ساز و... ولی در این میان در مواد شوینده بین ایران و چین رقابت وجود دارد
وی تصریح کرد: در خصوص صدور روادید نیز باید بگویم که سفارت قرقیزستان در تهران در مقایسه با سفارتخانه‌‌های دیگر هیچ مشکلی در صدور رویداد ایجاد نمی‌کند حتی اگر کسی تعجیل داشته باشد یک روزه نیز ویزا می‌دهیم.
سفیر قرقیزستان عنوان کرد: قرقیزستان منطقه‌ای دارای مواد اولیه 450 هزار میلیون تنی است که این میزان مواد برای 400 سال کافی است بنابراین می‌توان در آنجا سرمایه‌گذاری کرد و کارخانه‌های جدیدی را احداث کرد.
وی اضافه کرد: در منطقه‌ای که ما پیشنهاد ساخت کارخانه  شیشه را می‌دهیم جمعیتی بالغ بر 15 تا 20 میلیون زندگی می‌کنند.
شریف کولوف در پایان ضمن تشکر از فعالیت‌های ایران با قرقیزستان یادآورشد: ما از شما دعوت می‌کنیم با هدف گسترش تجارت، افتتاح و آغاز فعالیت شرکت‌ها، گسترش سیستم بانکی و حضور در پروژه‌های بزرگ و نیروگاه‌های برق به قرقیزستان سفری داشته باشید.
 
* ضرورت افرایش روابط دو کشور
در ابتدای این نشست نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع و معادن قزوین بیان کرد: شهر قزوین به عنوان یکی از صنعتی‌ترین شهرهای کشور با بیش از سه هزار واحد صنعتی است.
مجید کشاورزمقدم افزود: استان قزوین در واقع در تولید محصولات شوینده، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، شیشه و خدمات فنی مهندسی می‌تواند کمک زیادی را به کشور قرقیزستان داشته باشد.
وی توضیح داد: با توجه به نزدیک بودن دو کشور از نظر فرهنگی و مذهبی به یقین میزان صادرات و وارداتی که بین دو کشور انجام می‌شود رقم مناسبی نیست و حضور شما می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.
نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع و معادن قزوین خاطرنشان کرد: امیدواریم این رفت و آمدها منجر به همتراز شدن دو کشور شود و روند مناسبات تجارت دو کشور همچنان ادامه یابد.
وی اعلام کرد: هزینه‌های حمل و نقل و تعرفه‌ها باعث محدود شدن تجارت شده است از این رو ما نیز خواهان برداشتن گامی برای کاهش این تعرفه‌ها هستیم.
کشاورز مقدم گفت: یکی از راه‌هایی که خیلی می‌تواند در روابط تجاری بین دو کشور تأثیر داشته باشد تبادل هیئت تجاری است.
وی یادآورشد: باید در حوزه آموزش عالی نیز بین دو کشور تبادل داشته باشیم؛ قزوین نزدیک به 70 هزار دانشجو قزوین دارد و این امر می‌تواند زمینه همکاری بین دو کشور باشد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول