اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول مرکز خدمات جهاد کشاورزی بخش طارم سفلی خبر داد:

برداشت 24 هزار تن زیتون در طارم ‌سفلی

خبرگزاری فارس: مسئول مرکز خدمات جهاد کشاورزی بخش طارم سفلی گفت: با توجه به آغاز برداشت زیتون در طارم سفلی پیش‌بینی می‌شود که 24 هزار تن محصول برداشت شود.

برداشت 24 هزار تن زیتون در طارم ‌سفلی
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، سید ابوطالب مهدویان بیان کرد: برداشت زیتون از سطح  5 هزار و 900 هکتار از باغات این بخش آغاز شده است که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری از سطح باغات بارور این بخش با متوسط عملکرد 5 تن در هر هکتار بیش از 24 هزار تن محصول برداشت شود.
وی ادامه داد: بیش از 70 درصد زیتون برداشت شده به صورت کنسروی و 30 درصد نیز برای روغن‌کشی استفاده می‌شود.
مسئول مرکز خدمات جهاد کشاورزی بخش طارم سفلی اضافه کرد: ارقام زرد، ماری، روغنی، شنگه و کرچنگی به عنوان ارقام غالب زیتون منطقه است که کیفیت محصول منطقه در برخی ارقام مانند رقم زرد از سایر مناطق تولیدی کشور به مراتب بهتر است و درصد روغن تولید شده با توجه به نوع رقم، شرایط محیطی و زمان برداشت از 15 تا 22 درصد متفاوت است.
وی عنوان کرد: در حال حاضر تعداد 10 کارخانه فرآوری و بسته‌بندی زیتون با ظرفیت 2 هزار و 475 تن در سال در امر تولید روغن و کنسرو زیتون در بخش طارم سفلی فعال هستند.
وی بیان کرد: این بخش یکی از مهم‌ترین بخش‌های شهرستان قزوین در تولید محصول زیتون است و بخش طارم سفلی در زمینه تولید زیتون رتبه دوم کشور به خود اختصاص داده است.
مهدویان گفت: روغن زیتون دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی است که در جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی نقش بسزایی دارد.
وی اظهار کرد: برداشت زیتون از تاریخ 20 شهریور ماه آغاز و تا اوایل آبان ماه ادامه دارد.
همچنین به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین اظهار کرد: به منظور استفاده بهینه از منابع آبی در بخش کشاورزی طرح انتقال آب کشاورزی در روستای قوشچی واقع در بخش طارم سفلی از توابع این شهرستان به بهره‌برداری رسید.
ولی گودرزوند چگینی افزود: این طرح شامل لوله‌گذاری لوله پلی اتیلن 125 میلی‌متری به طول 2 هزار و 400 متر است که با اجرای این پروژه میزان راندمان آبیاری را افزایش داده است.
وی خاطر‌نشان کرد: با اجرای این طرح بخش عمده‌ای از مشکلات کمبود آب کشاورزی بهره‌برداران این روستا برطرف شده است و میزان اعتبار هزینه شده برای طرح یاد شده 600 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی سال 89 است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین ادامه داد: استفاده بهینه از منابع آبی و بالا بردن راندمان آبیاری از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح انتقال آب در روستاهای شهرستان قزوین است که با اجرای این طرح میزان راندمان آبیاری از 40 درصد به 90 درصد افزایش یافته است.
وی اعلام کرد: با اجرای این طرح، باغات زیتون این روستا از خطر خشک شدن و وارد شدن خسارت به  باغات و محصول زیتون نجات یافت.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول