اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه دماوند:

امام رضا (ع) محور کرامت بودند

خبرگزاری فارس: امام جمعه دماوند گفت: امام رضا (ع) محور کرامت بودند و باید به زیارت آن حضرت بیش از پیش بها بدهیم.

امام رضا (ع) محور کرامت بودند
به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، حجت‏الاسلام محمد علاءالدینی ظهر امروز در خطبه‏های آیین وحدت‏بخش نماز جمعه که با حضور پرشور نمازگزاران دماوندی برگزار شد، با اشاره به ولادت امام رضا (ع) و یادآوری نامگذاری دهه کرامت اظهار داشت: توجه به کلمه "کرامت" در قرآن و روایات و تعریف این واژه و در نظر داشتن اهمیت آن همواره باید مد نظر قرار گیرد و انسان‏ها به مقام کرامت برسند.
وی تصریح کرد: در مقام کرامت و اهمیت رسیدن به این درجه همین بس که خداوند متعال خود را "کریم" نامیده است و پیامبر نیز در قرآن کریم این گونه نامیده شده و حتی خود کتاب قرآن را با پسوند کریم خطاب قرار می‏دهیم.
علاءالدینی بیان داشت: در قرآن آمده است که اصل خلقت انسان‏ها بر پایه کرامت بوده و این واژه در زبان فارسی به معنای بزرگواری است که در مقابل آن "لئامت و پستی" قرار دارد.
امام جمعه دماوند همچنین دین‏داری، احسان داوطلبانه، رسیدگی به فقرا قبل از اینکه زبان به شکوه بگشایند و ... را از دیگر معانی کرامت دانست که در روایات به آن تعبیر شده است.
علاءالدینی همچنین معنای مقابل کرامت یا به تعبیر دیگر لئامت را غش در معامله، فریب دادن دیگران، انتقام‏خواهی، منت گذاشتن، نازیدن به دارایی، نبخشیدن خطای دیگران و ... عنوان کرد.
وی با بیان اینکه باید دانست چه کاری باید انجام داد که به مقام کرامت رسید، توجه به اعطای قرض‏الحسنه را یکی از این راه‏ها دانست و در این زمینه بر لزوم رفتار کریمانه با پدر و مادر تاکید کرد.
امام جمعه دماوند افزود: برخورد کریمانه با ایتام، رسیدن به مقام شهادت، رعایت تقوا و برخورد مناسب بر مقابل انسان‏های بی‏ظرفیت و کم‏ظرفیت از دیگر راه‏های اعتلای انسان تا مقام کرامت است.
علاءالدینی تصریح کرد: در قرآن کریم و روایات دستور داده شده که با برخی از انسان‏ها بیشتر با کرامت برخورد کنیم و این افراد شامل بزرگان هر قوم، زائران خانه خدا که از حج بازمی‏گردند، انسان‏هایی که در راه اسلام محاسن خود را سفید کرده‏اند، رهبر عالم، حامل قرآن، فرزندان و برادران دینی هستند.
وی اضافه کرد: اگر کسی اهل کرامت شود برای همیشه در تاریخ باقی می‏ماند و باید دانست که همه چیز در عالم فنا می‏شود؛ جز کسانی که کارهای کریمانه انجام داده‏اند.
امام جمعه دماوند با بیان اینکه امام رضا (ع) محور کرامت بودند، گفت: این امام همام یک بار در روز عرفه تمام ثروت خود را تقسیم کردند و هنگامی که به ایشان خطاب آمد که این اقدام مایه ضرر شماست، امام فرمودند این کار تمامش سود است چون به آن پاداش تعلق می‏گیرد.
علاءالدینی با بیان اینکه اسلام ناب و تشیع خود را مدیون امام هشتم هستیم، گفت: باید به زیارت آن حضرت بیش از پیش بها بدهیم چرا که ایشان منبع کرامت هستند و حاجات مختلف در کنار بارگاه مطهر آن حضرت به دست می‏آید.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول