اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مقیمی:

دهه کرامت بهانه‌ای برای ترویج معرفت است

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مسائل مذهبی گفت: دهه کرامت که از تولد حضرت معصومه (س) تا امام رضا (ع) را شامل می‌شود، بهانه‌ای برای ترویج معرفت است.

دهه کرامت بهانه‌ای برای ترویج معرفت است
احمد مقیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: به طور کلی نامگذاری‌هایی که براساس مناسبت‌های دینی طرح می‌شود، بهترین فرصت برای تبیین یک رفتار و یا یک تفکر دینی است.
وی با بیان اینکه این عناوین باید بیشترین سنخیت و همگرایی را با مناسبت مورد نظر داشته باشند، تصریح کرد: دهه کرامت بهترین زمان برای تمرین بخشش و کرم است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: کرامت یکی از مفاهیم بلند معرفتی و دینی برای انسان‌های متعالی است که باید در جامعه امروز احیا شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه لقب کریم برای دو نفر از ائمه به کار رفته است، افزود: گر چه این صفت برای حضرت فاطمه معصومه (س) و امام حسن (ع) به کار رفته است، اما بدین معنی نیست که سایر خاندان عصمت و طهارت این خصوصیات را ندارند.
مقیمی اضافه کرد: همه ائمه اطهار دارای صفات ویژه اخلاقی هستند ولی بر اساس شرایط زمانی و مکانی برخی صفاتشان برجسته شده و به همین دلیل این دو نفر به این صفت مشهور شده‌اند.
وی تاکید کرد: از طرفی امام رضا (ع) در میان ائمه به امام رئوف معروفند و انسان رئوف به‌ طور حتم کریم نیز هست، بنابراین دلیل نامیدن این دهه به نام کرامت همین امر است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: نامگذاری فاصله زمانی تولد حضرت معصومه (ع) تا تولد برادرشان فضای اجتماعی را تلطیف و فضای منطقی و احساسی را در راستای این صفات تقویت می‌کند.  
وی شناخت زندگی شخصی و سیره علمی و عملی این دو بزرگوار را مهم دانست و افزود: این دهه فرصت مناسبی برای تقویت سه ویژگی معرفت و شناخت ائمه، تقویت محبت و تمرین کریم بودن است.
مقیمی با اشاره به اینکه کرم علاوه بر بعد مادی معنوی نیز هست گفت: کرم در معنای خاص خود به معنی محبت کردن به دیگران برای رضای الهی و بدون هیچ‌گونه چشمداشت مادی یا معنوی است.
وی اضافه کرد: انسان کریم نه دنبال حرف مردم است و نه تشکر و علنی کردن محبت خود، بلکه همواره به دنبال کسی می‌‌گردد که به او خدمت کند.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: کریم بودن با توفیق کرم یافتن متفاوت بوده، زیرا ممکن است شخصی کریم باشد ولی بیش از دو تا سه بار در سال فرصت کرم پیدا نکند و از طرفی نیز شاید فردی ده بار در روز کرم کند ولی دارای صفت کرامت نباشد.
وی با انتقاد از اینکه در دهه کرامت تنها شهرهای قم و مشهد برنامه‌های خاص دارند، تاکید کرد: لازم است مسئولان استان‌ها به برگزاری مراسم ویژه این دهه توجه کنند و این امر نیاز به همت مردم به صورت خودجوش نیز دارد.
مقیمی درباره خصوصیات ویژه برنامه‌های این دهه نیز گفت: در اجرای این برنامه‌ها باید دقت شود که هم سبب معرفت بخشی و افزایش محبت و بصیرت شود و هم جذاب و اثرگذار باشد، زیرا جذابیت در کنار معرفت بسیار تاثیرگذار است.
انتهای پیام،/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول