اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران:

تعمیرات کشتی‌های خزر در ایران انجام شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: 37 فروند کشتی فعال در دریای خزر متعلق به ایران است، اما برای انجام تعمیرات به کشورهای آذربایجان و روسیه مراجعه می‌کنند که این مسئله خروج ارز زیادی را به همراه دارد که باید برای آن چاره اندیشیده شود.

تعمیرات کشتی‌های خزر در ایران انجام شود
به گزارش خبرگزاری فارس از نوشهر، در مراسم پیش از ظهر امروز روز جهانی دریانوردی که در اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران بندر نوشهر برگزار شد، فرمانده دانشگاه نیروی دریایی امام خمینی(ره) ارتش جمهوری اسلامی، مدیران کل بنادر و دریانوردی، شیلات، فرودگاه استان، فرماندار نوشهر، فرماندهان دریابانی، فرمانده دانشکده علوم وفنون دریایی جواد الائمه سپاه چالوس و جمع کثیری از دریانوردان استان مازندران حضور داشتند، مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به مواهب بسیاری که در دریا در اختیار بشر قرار دارد، گفت: امروزه با ارتقای امکانات و تکنولوژی‌های روز امکان بهره‌مندی از این مواهب بیشتر شده است.
سیدنبی سیدپور بیان داشت: سه چهارم کل زمین را آب پوشانده و 90 درصد حمل و نقل کشورها از دریاهاست به این جهت دریا به عنوان یک راه ارتباطی جایگاه خاصی در جوامع مختلف دارد.
وی با اشاره به اینکه در چند صد سال اخیر استفاده از منابع زیر بستر دریا همچون سوخت‌های فسیلی و نفت و گاز در اندیشه بشر قرار گرفته، ادامه داد: این موارد زمینه بهره‌برداری از دریا را بیشتر کرده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران همچنین به استفاده توریستی و ورزش‌های دریایی نیز به عنوان دیگر امکان استفاده از دریا اشاره داشت و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با داشتن بیش از 3 هزار کیلومتر مرز آبی در شمال و جنوب کشور به عنوان کشوری دریایی شناخته شده است.
وی تصریح کرد: با دارابودن این موقعیت استراتژیک در منطقه امنیت مرزهای آبی و همچنین امنیت مبادلات تجاری در دریا از اهمیت بالایی برخوردار است که این مسئله با حضور نیروهای نظامی ارتش و سپاه و دریابانی کشور تاکنون اقتدار کشور را در موارد مختلف نشان داده است .
سیدپور ادامه داد: وجود دزدان دریایی در آب‌های آزاد یکی از نگرانی‌های بین المللی است که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در چند وقت گذشته با اقتدار تمام در مقابله با این پدیده ایستادگی کردند.
وی با اشاره به اهمیت موضوع دزدان دریایی بیان داشت: به دلیل اهمیت بالای این موضوع در تجارت بین‌المللی و مبادلات دریایی شعار امسال سازمان جهانی دریانوردی لزوم پاسخ هماهنگ به پدیده دزدی دریایی است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های دریایی استان یادآور شد: استان مازندران 350 کیلومتر مرز ساحلی داشته و با دارابودن چهار بندر تجاری و نفتی در مبادلات اقتصادی جایگاه خوبی دارد.
این مسئول افزود: با سرمایه‌گذاری‌های روزافزون و گسترش زیرساخت‌های این بخش سهم استان در حمل و نقل دریایی در حال افزایش است.
سیدپور تصریح کرد: در استان مازندران 22 پست اسکله فعال تجاری و نفتی وجود با ظرفیت 14 میلیون تن در سال در حال فعالیت است که با بهره‌برداری از زیرساخت‌های در حال احداث این ظرفیت به 22 میلیون تن قابل افزایش است.
وی همچنین بیان داشت: در دولت نهم و دهم اقدامات خوبی در گسترش زیرساخت‌های بندری و فعالیت اقتصادی در بخش دریا مصوب شده که تصویب منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر از جمله این موارد است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به مصوبات دور سوم سفر رئیس جمهور در این بخش اشاره داشت و خاطرنشان کرد: تصویب 200 هکتار از اراضی جنوبی کمربندی نوشهر به عنوان بندر خشک و ایجاد راه دسترسی بندر به کمربندی علاوه بر گسترش فعالیت‌های بندری این بندر، برون‌رفت از گره ترافیکی شهر نوشهر را در پی داشته و همچنین با عملیاتی شدن بندر خشک انتظار می‌رود صنایع مرتبط با فعالیت بندری در شهرستان ایجاد شود که به دنبال خود توسعه اشتغالزایی را به همراه دارد.
وی همچنین به بالابردن استفاده از ظرفیت توریستی بنادر استان تاکید کرد و یادآور شد: با تاکید استاندار در کنار ایجاد حمل و نقل دریایی بین بنادر باید به سمت انتقال مسافر و استفاده از این ظرفیت برای رشد گردشگری در این بخش استفاده کنیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران همچنین به گسترش صنایع کشتی سازی در حاشیه دریای خزر در کشور تاکید کرد و اذعان داشت: 37 فروند کشتی فعال در دریای خزر متعلق به ایران است، اما برای انجام تعمیرات به کشورهای آذربایجان و روسیه مراجعه می‌کنند که این مسئله خروج ارز زیادی را به همراه دارد که باید برای آن چاره اندیشیده شود.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول