اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار خراسان جنوبی خبر داد:

وجود 800 گونه گیاهان دارویی در خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: استاندار خراسان جنوبی از وجود 800 گونه گیاهان دارویی در سطح استان خبر داد و خواستار ترویج و تبلیغ موثر مباحث علمی و نوین به کشاورزان با توجه به اقلیم منطقه توسط کارشناسان خبره شد.

وجود 800 گونه گیاهان دارویی در خراسان جنوبی
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، قهرمان رشید پیش از ظهر امروز در دیدار با رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران اظهار کرد: سطح زیر کشت بالا و تولید کم محصولات در مناطق مختلف به عنوان آفتی در بخش کشاورزی به شمار می‌رود.
وی افزود: با وجود اینکه خشکسالی‌های متوالی عرصه را بر مردم تنگ کرده، هنوز هم محور اصلی توسعه کشاورزی است و نباید مردم را از کشاورزی جدا کرد و البته در این بین باید از تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته و سیستم‌های آبیاری تحت فشار نیز استفاده شود.
استاندار خراسان جنوبی با توجه به محصولات استراتژیک منطقه از جمله زرشک، عناب و زعفران و سطح زیر کشت و تولید بالای آن به وجود مشکلاتی نیز اشاره کرد و کشت پسته در استان‌های خراسان رضوی (فیض‌آباد) و جنوبی و مشکلات موجود را مورد بررسی قرار داد.
رشید ادامه داد: بحث خشکسالی‌های چند سال اخیر و مشکل اساسی آب در منطقه اعم از آب شرب، صنعتی و کشاورزی و کشت‌های جایگزین و مناسب با اقلیم منطقه از مهم‌ترین مباحثی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مقام عالی دولت در خراسان جنوبی به وجود مرز مشترک با کشور افغانستان و وجود فرصت مناسب برای ارتباط مناسب و سازنده و وجود بازار رقابتی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی از محروم‌ترین استان‌ها محسوب می‌شود، اما در بحث مشارکت روستاییان در یکپارچه‌سازی اراضی بسیار بالا است.
رشید با اشاره به طرح جامع زعفران که توسط سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و جنوبی تهیه شده به تولید 28 تا 30 درصدی زعفران در خراسان جنوبی و البته کیفیت بالای زعفران قاینات اشاره کرد و ادامه داد: آمادگی هرگونه همکاری با پژوهشکده این طرح در استان وجود دارد.
وی تصریح کرد: مصوبه‌ای خاص برای بخش تحقیقاتی محصولات استراتژیک منطقه (زرشک، عناب و زعفران) و تامین اعتبار آن را در دستور کار کارگروه اشتغال که در دور چهارم سفر هیئت دولت انجام خواهد شد قرار می‌دهیم.
رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران نیز طی سخنانی به پژوهشکده و تحقیقات انجام شده در این زمینه پرداخت و نمونه‌هایی از آن موارد را که منطبق با اقلیم استان است را عنوان کرد.
علی خیام‌نکویی به موارد انجام شده برای نخستین بار در ایران به تعیین هویت مولکولی و حفظ ذخایر ژنتیکی در محصولاتی نظیر پسته، زیتون و خرما اشاره کرد و گفت: 122 نوع پسته در ایران کشت می‌شود.
وی به ظرفیت موجود در خراسان جنوبی و سفر اخیر هیئت دولت به استان، درخواست مصوبه هیئت دولت در بخش تحقیقاتی زرشک و عناب و اختصاص بودجه 2 میلیارد تومانی برای این طرح‌ها را مطرح کرد.
خیام نکویی اظهار کرد: با این مصوبه می‌توان به تحولات اقتصادی چشمگیری در زرشک و عناب دست یافت.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول