اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای مقابله با پدیده ریزگردها صورت می‌پذیرد؛

ایجاد سالانه 500 هزار هکتار درختکاری در کشور

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای مقابله با پدیده ریزگردها ایجاد سالانه 500 هزار هکتار درختکاری در دستور کار است.

ایجاد سالانه 500 هزار هکتار درختکاری در کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدجواد محمدی‌زاده چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران در همدان در پاسخ به سؤالی در ارتباط با ریزگردها و آخرین وضعیت اقدامات انجام شده برای مقابله با آن اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در امر جلوگیری از توسعه بیابان و کنترل ریزگردها جزو یکی از کشورهای موفق دنیا بوده و به عنوان الگویی برای سایر کشورهای جهان معرفی شده است.
به گفته وی قبلاً 17 استان کشور متأثر از معضل ریزگردها بودند که در حال حاضر متأسفانه 21 استان تحت تأثیر این پدیده قرار دارند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه 95 درصد منشأ ریزگردها مربوط به خارج از مرزهای کشور است، ادامه داد: در حال حاضر سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مکلف شده سالانه 500 هزار هکتار درختکاری انجام دهد تا تثبیت شن‌های روان را شاهد و ناظر باشیم.
وی افزود: در راستای مقابله با این پدیده، طی سال جاری 200 هزار هکتار کار درختکاری در خوزستان انجام شده است تا شاهد کاهش این معضل باشیم.
محمدی‌زاده عنوان کرد: در قانون برنامه چهارم توسعه باید به طور متوسط سالانه 130 هزار هکتار جنگلکاری انجام می‌شد که در برنامه پنجم توسعه این امر 500 هزار هکتار در سال پیش‌بینی شده که اقدام بسیار بزرگی است.
وی افزود: البته باید به این مهم نیز توجه شایانی صورت گیرد که برای اجرایی شدن این امر ضروری و اساسی منابع مالی لازم تأمین شود.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور بیان کرد: آب‌دار کردن تالاب‌های خشک شده به منظور جلوگیری از تولید ریزگردها از دیگر اقداماتی بوده که صورت پذیرفته است.
وی خاطرنشان کرد: به طور قطع مدیریت منابع آب به منظور مبارزه با تولید ریزگردها می‌تواند در مقابله با این پدیده نقش بسزایی داشته باشد.
محمدی‌زاده در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: البته باید به این مهم نیز توجه شود که در حال حاضر 55 درصد کانون تولید ریزگردها مربوط به عراق، 12 درصد سوریه، هشت درصد کویت و بخشی نیز مربوط به عربستان و شمال آفریقاست.
وی با بیان اینکه 17 کشور منطقه متأثر از پدیده گرد و غبار هستند، گفت: تشکیل توافقنامه منطقه‌ای با حضور کشورهای ایران، ترکیه، سوریه، عراق و قطر از دیگر کارهایی بوده که برای مقابله با این امر انجام شده که البته اخیراً دو کشور امارات و کویت نیز برای پیوستن به این توافقنامه اظهار علاقه کرده‌اند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان کرد: این مهم به منظور انجام یک اقدام منطقه‌ای برای تثبت شن‌های روان در کانون‌های بحران انجام گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: طی یک برنامه پنج ساله سالی 200 هزار هکتار عملیات تثبیت شن‌های روان در کشور عراق انجام خواهد پذیرفت.
محمدی‌زاده عنوان کرد: طراحی و اجرای این پروژه و مدیریت آن از سوی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌پذیرد و تأمین اعتبار آن نیز به عهده کشور عراق خواهد بود.
وی تأکید کرد: مذاکراتی نیز با کشور سوریه برای اجرای 450 هزار هکتار عملیات تثبیت‌سازی شن‌های روان انجام پذیرفته است که در این زمینه به توافق کلی دست یافته‌ایم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: امیدواریم با کشورهای کویت و عربستان نیز به نتایج خوبی در این زمینه دست یابیم.
وی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با میزان برآورد خسارت وارده از طریق ریزگردها بیان کرد: متأسفانه امکان برآورد خسارت در این زمینه وجود ندارد و به همین دلیل چنین کاری نیز انجام نشده است.
محمدی‌زاده افزود: مراکز بیمارستانی استان‌های متأثر از این پدیده، تجهیز شده‌اند تا در مواقع ضرور به مردم به صورت ویژه خدمات‌رسانی کنند.
وی در ادامه به وضعیت ساخت سدها در کشور و بررسی جوانب زیست‌محیطی این اقدام پرداخت و گفت: احداث یک سد با ارزیابی منافع آن انجام می‌پذیرد به این نحو که در صورت فزونی منافع آن نسبت به مضرات و خسارات نسبت به ساخت آن اقدام می‌شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: در امر سدسازی، باید مطالعات زیست‌محیطی مد نظر ویژه قرار گیرد چرا که در غیر این صورت مجوزهای لازم اعطا نخواهد شد.
وی در ادامه از رویکرد جدید برخی کشورها گفت و اظهار کرد: در این رویکرد سدسازی تنها عامل نیاز تأمین آب به شمار نمی‌رود بلکه امروزه عملیات آبخیزداری و هدایت آب‌های سطحی در لایه‌های زیرین مد نظر قرار گرفته شده است، به همین منظور نباید جز در مواقع ضرور به سمت سدسازی حرکت کرد.
محمدی‌زاده افزود: خوشبختانه در حال حاضر نیز این امر در پژوهشگاه وزارت نیرو به عنوان مسئله‌ای جدی مورد توجه قرار گرفته است.
وی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با تأمین حقابه تالاب آق‌گل و روند اجرای آن اظهار کرد: قبلاً وزارت نیرو به ترتیب تأمین آب شرب، صنعت و بخش کشاورزی را از اولویت‌های پیش رو می‌دانست و به همین دلیل اضافه آب را به تالاب‌ها اختصاص می‌داد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مشکل کنونی دریاچه ارومیه را نتیجه این سیاست دانست و افزود: با توافق صورت گرفته با وزارت نیرو قرار بر این شده حقآب تالاب‌ها تأمین شود.
وی تصریح کرد: در همین راستا آب تالاب آق‌گل نیز از طریق رودخانه قره‌چای تأمین می‌شود.
محمدی‌زاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به راه‌اندازی بانک ژن؛ آن را یکی از اولویت‌های اساسی سازمان دانست و افزود: بانک ژن می‌تواند مکانی برای سرمایه‌گذاری تنوع زیستی به شمار آید.
وی با اشاره به اینکه در تعدادی از استان‌ها بانک ژن را راه‌اندازی کرده‌ایم، عنوان کرد: ما با ظرفیت‌سازی علمی جدید در این بانک درصدد حفظ اصالت وحوش هستیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای مثال چندی پیش یک ببر آمور از کشور روسیه وارد ایران شد که ژن آن بسیار نزدیک به ببر مازندران است.
وی ادامه داد: البته ناگفته نماند که نسل ببر مازندران 53 سال پیش منقرض شده است ولی پوست و موی این ببر که توسط ظل‌السلطان شکار شده بود در موزه قرار دارد.
محمدی‌زاده تأکید کرد: ما با انجام فعالیت‌های علمی و با استفاده از ژن پوست و موی ببر مازندران و انجام کار ژنتیکی بر روی ببر آمور، احیای نسل ببر مازندران را در دستور کار داریم.
وی گفت: با استفاده از بانک ژن می‌خواهیم احیای نسل شیر ایرانی را نیز دنبال کنیم چرا که نسل آن نزدیک به 100 سال پیش منقرض شده است.
رئیس حفاظت محیط زیست کشور در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر روند نظارت زیست‌محیطی بر غار علیصدر نیز بیان کرد: در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته به این معنا که تذکراتی در ارتباط با استفاده از برخی نورهای مضر در این غار و انعکاس آن بر آب، استفاده از برخی قایق‌های عامل ایجاد آلایندگی و... داده شده است.
وی با تأکید بر اینکه غار علیصدر مدام در حال پایش زیست‌محیطی است، افزود: در حال حاضر استفاده از نورهای مضر در این غار مدیریت شده و شاهد روند رو به بهبودی در این مجموعه هستیم.
محمدی‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر تأثیر خشکسالی‌ها بر گونه‌های حیوانی و چگونگی مقابله با این امر گفت: تأمین آبشخورها و ایجاد علوفه‌های دستی از جمله اقداماتی است که در راستای تأمین آب و غذای وحوش در ایام خشکسالی صورت می‌گیرد.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول