اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون محیط زیست استان آذربایجان شرقی خبر داد:

تلاش محیط زیست بر جمع‌آوری نمک‌های دریاچه ارومیه

خبرگزاری فارس: معاون نظارت و بازرسی اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی از تلاش این اداره برای جمع‌آوری نمک‌های سطح دریاچه ارومیه خبر داد.

تلاش محیط زیست بر جمع‌آوری نمک‌های دریاچه ارومیه
عبدالله رسولی امروز در حاشیه جلسه کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه ‌سطح آب دریاچه ارومیه به صورت چشمگیری کاهش یافته و پهنه‌های وسیع شوره‌زار ایجاد شده است که این اراضی در معرض فرسایش قرار دارد، اظهار داشت: افزایش غلظت نمک موجود در آب دریاچه باعث کاهش شدید تراکم آرتمیا شده و در نتیجه ظرفیت دریاچه برای پذیرش پرندگان آبزی به شدت کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه ایجاد سدهای مرتعی با هدف تامین آب‌های مورد نیاز اطراف دریاچه ضروری است بر کنترل سیلاب‌ها، نمک‌شویی و استفاده از آنها برای کاهش استفاده از ذخایر زیرزمینی تاکید کرده و  افزود: برای نجات دریاچه ارومیه نباید به موضوع انتقال آب اکتفا کنیم بلکه راهکارهای جانبی نیز باید مورد توجه باشد.
رسولی با بیان اینکه تلاش سازمان محیط زیست بر برطرف شدن مشکل قانونی جمع آوری نمک‌های سطح دریاچه ارومیه معطوف شده است، افزود: با برداشت نمک از سطح دریاچه ارومیه مشکلات مربوط به احتمال بادهای نمکی از بین خواهد رفت.
وی با بیان اینکه استفاده از گونه‌های گیاهی ویژه آب‌شور در بستر دریاچه ارومیه نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد که به صورت کمربند سبز و پس از آب‌شویی کاشت شود، ادامه داد: بهره‌برداری اقتصادی از این گیاهان نیز می‌تواند انجام شود چرا که 24 درصد تخم‌های این گیاهان حاوی روغن گیاهی است.
معاون نظارت و بازرسی اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه کاهش برخی هزینه‌ها از جمله هزینه‌های ایجاد باران‌های مصنوعی می‌تواند در فرآیند مدیریت منابع طبیعی رخ دهد بر ایجاد مرکز تحقیقات دریاچه ارومیه به صورت اختصاصی تاکید کرد و افزود: ظرفیت‌های لازم برای ایجاد این مرکز در استان وجود دارد و محلی موثق برای استناد به آمار و اسناد در این زمینه ایجاد شود و در صورت ایجاد این مرکز خواهیم توانست در زمینه نحوه کنترل منابع آبی، تغییر روش‌های کشت و نیز ارائه الگوی کشت‌های جدید عمل کنیم.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول