اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار گیلان خواستار شد:

هدف‌گذاری در خودکفایی برنج

خبرگزاری فارس: استاندار گیلان خواستار هدف‌گذاری کامل در نقشه راه و خودکفایی برنج شد.

هدف‌گذاری در خودکفایی برنج
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مهدی سعادتی عصر امروز در جلسه کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج گیلان در محل موسسه تحقیقات برنج کشور با تبریک دهه کرامت اظهار داشت: نظام دینی و الهی کارآمدی خود را در حال حاضر به جهان نشان داده است.
وی به ایمان و اعتقاد مردم در وقوع انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی به همراه خود عزت و افتخار را آورده است.
سعادتی برخورداری از دین، آیین و فکر را سبب تحول دانست و تصریح کرد: مسئولان باید برای تمام آحاد جامعه دغدغه داشته باشند.
استاندار گیلان با بیان اینکه تحقیقات باید در سطح ملی و جهانی انجام شود، گفت: انتقال تکنولوژی به دیگر کشورها در دستور کار قرار دارد.
وی تولید برنج در کشور را 2 میلیون و 300 هزار تن در سال عنوان کرد و یادآور شد: بیش از 80 درصد برنج تولیدی کشور در دو استان گیلان و مازندران تولید می‌شود.
سعادتی با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل، بیان داشت: رئیس جمهور در سازمان ملل مقابل آمریکا و صهیونیست‌ها ایستاد.
استاندار گیلان انگیزه و اراده افراد را با ارزش توصیف کرد و ابراز داشت: جسارت و قدرت انجام کار میدانی بسیار مهم است.
وی گیلان را دارای 248 هزار هکتار اراضی شالیزاری ذکر کرد و افزود: افزایش تولید در واحد سطح باید افزایش یابد.
سعادتی با اشاره به تولید برنج پر محصول گوهر در گیلان، تصریح کرد: برنج گوهر در هر هکتار 8 تن محصول می‌دهد.
استاندار گیلان با تاکید براینکه امور نباید به صورت جزیره‌ای انجام شود، خاطرنشان کرد: حلقه مفقوده ما پول و امکانات نیست بلکه امور باید با هماهنگی صورت گیرد.
وی از به نتیجه رسیدن مسئله چای با معاون اول رئیس جمهور خبر داد و اظهار داشت: در تولید محصولات کشاورزی باید صادرکننده باشیم.
سعادتی به منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و گفت: آمادگی ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه آزاد وجود دارد.
استاندار گیلان با اشاره به دست‌های پنهان و آشکاری که ناامیدی را در برنجکاران ایجاد می‌کنند، متذکر شد: کشاورزان کشت تک محصولی دارند و در زندگی دچار مشکلات می‌شوند.
وی خواستار هدف‌گذاری کامل در نقشه راه و خودکفایی برنج شد و ابراز داشت: محصولات راهبردی گیلان مورد توجه ویژه مسئولان است.
سعادتی با تاکید بر توجه بخش‌های تولید، صنعت و تجارت برنج، بیان داشت: آمادگی در جلب مشارکت داخلی و خارجی در زمینه برنج وجود دارد.
استاندار گیلان به تلاش مراکز تحقیقاتی و علمی استان در بخش‌های مختلف اشاره کرد و افزود: گیلان به 26 استان کشور خدمات محصول زیتون را ارائه می‌دهد.
وی گیلان را قطب علمی و نخبگان کشور برشمرد و اذعان داشت: پراکندگی در بخش فرهنگی استان ساماندهی می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در این جلسه فعالیت در کشاورزی را در چند محور معرفی کرد و گفت: آماده کردن زیرساخت‌ها، مکانیزاسیون، ایجاد صنایع تبدیلی و کشت مکانیزه از محورهایی است که سبب شده رشد کشاورزی استان در مدت 2 سال گذشته به دو برابر افزایش یابد.
اردشیر روحی با تاکید بر توجه ویژه به بخش کشاورزی، افزود: بین تولید محصول و مصرف آن باید روند متعادلی وجود داشته باشد.
وی میانگین تولید برنج پر محصول جدید گیلان را 8 تن در هکتار عنوان کرد و ابراز داشت: به دنبال تولید محصول کیفی هستیم که مشتری‌پسند باشد.
روحی با اشاره به اینکه تمام دنیا به دنبال محصول ارگانیک است، تصریح کرد: برنج گیلان به دلیل اینکه ارگانیک تولید می‌شود، کیلویی 5 هزار و 500 تومان در دیگر مناطق به فروش می‌رسد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ارزش غذایی برنج را بسیار بالا دانست و خاطرنشان کرد: استان‌های گیلان، مازندران و گلستان قابلیت خودکفایی در تولید محصول برنج را دارند.
وی، وجود کارخانه‌های شالیکوبی، مراکز تحقیقاتی و آموزشی، زراعتی، باغبانی، شیلاتی و بیوتکنولوژی را از جمله توانمندی‌های استان عنوان کرد.
این مسئول، گیلان را یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور دانست و اظهار داشت: مجموع اراضی کشاورزی استان حدود 413 هزار هکتار شامل 310 هزار هکتار زراعی و 103 هزار هکتار باغی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان سطح زیر کشت آبی استان را 268 هزار و 700 هکتار و دیم آن را 144 هزار و 300 هکتار عنوان کرد و متذکر شد: 48 درصد جمعیت شاغل استان در بخش کشاورزی فعالیت دارند که 22 درصد بالاتر از میانگین کشوری است. 
وی کاهش از بین رفتن برنج در شالی‌کوبی‌ها را نیازمند کار فکری و فرهنگی خواند و اظهار داشت: درصد ضریب از بین رفتن برنج در شالی‌کوبی‌ها با انجام کار فرهنگی و فکری بسیار پایین آمده است.
روحی به تاثیر هدفمندی یارانه‌ها در صرفه جویی مردم اشاره کرد و بیان داشت: امسال 2 میلیون تن مصرف گندم در کشور نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به تلاش دولت در بحث خودکفایی محصولات کشاورزی، اذعان داشت: دولت به بخش کشاورزی توجه ویژه دارد.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول