اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهادکشاورزی خوزستان خبر داد:

اعطای وام بلاعوض 50میلیون ریالی به باغداران خوزستان

خبرگزاری فارس: مدیر کل جهادکشاورزی خوزستان از اعطای وام 5 میلیون تومانی بلاعوض به هر هکتار به منظور سیستم آبیاری، خریداری نهال و کاشت آنها برای احداث باغ‌های الگویی خبر داد.

اعطای وام بلاعوض 50میلیون ریالی به باغداران خوزستان
به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان، علی چنگلوایی ظهر امروز در جلسه شورای کشاورزی بهبهان که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، بهبهان را یک شهر کشاورزی و شهری به معنای واقعی که در زمینه زیر بخش‌های کشاورزی تک بعدی نیست خواند و اظهار داشت: در بهبهان زمینه باغبانی، دامپروری، نیمه صنعتی و صنعتی و مسایل آب و خاک و در مجموع کلیه زیر بخش‌های کشاورزی به نوعی همپای یکدیگر پیش رفته ­و زیرساخت‌های موجود در این شهرستان را در کمتر شهری در استان شاهد هستیم.
وی افزود: ارزش تولید محصولات کشاورزی بهبهان به طور متوسط سالیانه 65 میلیارد تومان است که این یک عدد قابل توجه بوده و می‌تواند نقش عمده‌ای در اقتصاد این شهرستان داشته باشد.
چنگلوایی با بیان اینکه اگر روزی به دنبال رفع مشکل اشتغال باشیم و یا بخواهیم آن را بهبود بخشیم شاید تنها دریچه امید ما بخش کشاورزی است، تصریح کرد: نقشی که بخش کشاورزی می‌تواند در ایجاد اشتغال، تثبیت و استمرار شغل داشته باشد چه در شرایط فعلی و چه در طرح‌های توسعه، در هیچ‌کدام از زیر بخش‌های دیگر و یا بخش‌های دیگر صنعت و خدمات شاهد نخواهیم بود.
وی کل سطح زیر کشت آبی بهبهان را 4.6 درصد سطح زیر کشت استان و میزان تولیدات محصولات زراعی باغی این شهرستان را  7.5 درصد خوزستان عنوان کرد و گفت: با توجه به منابع آب و خاک بسیار خوب از نظر کمی و کیفی بهبهان، کشاورزان پیشرو و با فرهنگ کشاورزی، نجیب و کم توقع، دامداران و همکاران پرتلاشی که در این بخش داریم، این شهرستان از نظر کشاورزی یک شهرستان پیشرفته است.
مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه تصریح کرد: تولید محصول در بهبهان نسبت به استان دو برابر شده که این امر نشان‌دهنده این است که در سطح علمی کار شده و میزان عملکرد در واحد سطح ما نسبت به متوسط استان در بسیاری از محصولات مانند ذرت و گندم بالاتر است.
وی خاطر نشان کرد: همچنین 70 درصد علوفه تولیدی استان و 10 درصد گوشت قرمز خوزستان در بهبهان تولید می‌شود.
چنگلوایی افزود: اصلاح روش‌های آبیاری تحت فشار بهبهان نه تنها در استان که در کشور نیز می‌تواند حرف اول را بزند زیرا حداقل 35 درصد از طرح‌های آبیاری تحت فشار خوزستان در این شهرستان اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: در زمینه تولید محصولات دامی ضریب خودکفایی گوشت مرغ در استان ما 56 درصد بوده که نشان‌دهنده عقب‌ماندگی 44 درصدی ما است اما این رقم در بهبهان 105 درصد است که نه تنها کل نیاز شهرستان را تامین می کند می‌تواند پنج درصد هم مازاد داشته باشد.
چنگلوایی افزود: در زمینه گوشت قرمز نیز خودکفایی ما در استان 94 درصد است اما این رقم در بهبهان 200 درصد بوده و در خصوص شیر و لبنیات و فرآورده‌های آنها در استان رقم 74 درصد را داریم که در بهبهان این رقم نیز به 137 درصد افزایش پیدا می‌کند که اینها همه نشانگر ظرفیت‌ها و و توان تولید این شهرستان است اما با همه این توصیف‌ها، انتظار ما از بهبهان با توجه به منابعی که دارد بیشتر است.
مدیرکل جهادکشاورزی خوزستان در ادامه از تنظیم یک برنامه پنج ساله در ارتباط با محصولات زراعی و باغی و تنظیم یک برنامه 10 ساله در ارتباط با بخش دام و دامپروری در بهبهان خبر داد که در آن مطالعات جامع دامپروری این شهرستان انجام شده و ظرفیت‌ها، امکانات، تنگناها و نیازها دیده شده است.
وی تصریح کرد: پیش بینی ما این است که در برنامه پنج ساله تولیدات زراعی ما از 376 هزار تن به 569 هزار تن و تولیدات باغی از 6 هزار و 600 تن به 56 هزار تن و طی برنامه 10ساله از سال 1390 تا 1400 بر اساس مطالعات جامعی که در ارتباط با دامپروری و صنعت دامپروری در بهبهان انجام شده میزان تولید گوشت قرمز از 4 هزار و 357 تن به بالای 5 هزار تن، میزان تولید شیر از 25 هزار تن به 116 هزار تن و گوشت مرغ از 3 هزار و 9 تن به 3 هزار و 789 تن خواهد رسید.
چنگلوایی توسعه تولید گوساله، گاو، گاومیش، افزایش ظرفیت پرورش شترمرغ گوشتی، مرغ تخم‌گذار تجاری و بومی، توسعه زنبورستان‌های شهرستان، توسعه گله های گاو و گاومیش شهرستان، توسعه طرح های زیربنایی آب و خاک اعم از تسطیح اراضی، احداث شبکه های زهکشی، توسعه سیستم‌های آبیاری نوین و سایر عملیات درون مزرعه آب و خاک را از جمله پروژه‌های انجام شده و در حال انجام به منظور رسیدن به اهداف کمی عنوان کرد.
وی افزود: برای رسیدن به این تولیدات با پروژه‌های ذکر شده به یک سری پیش‌نیازهایی از جمله بحث آموزش و ترویج و برای کلیه بهره‌برداران و کارکنان، استفاده از آخرین یافته‌های تحقیقاتی و ایجاد پیوند مجدد میان تحقیقات و اجرا، توسعه مکانیزاسیون به عنوان یکی از اساسی‌ترین مولفه های توسعه بخش کشاورزی، یکپارچه سازی اراضی، توسعه طرح های آبیاری و زهکشی و یکسری جاذبه‌ها و فرصت های سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با کشاورزی نیاز داریم.
مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان در ارتباط با نیازهای آب، خاک و بخش دام و دامپروری نیز بیان کرد: درخواست مطالعه فاز دوم این مکان داده شد که مطالعات آن انجام شده و حتی اسناد مناقصه آن هم آماده شده و آمادگی امکان برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار را نیز داریم که این هم در دستور کار جهادنصر قرار گرفته و اسناد نیز به آنان تحویل داده شده است که آنها برای امسال پیش بینی اعتبار خواهند کرد.
وی تصریح کرد: در سال جاری آبیاری تحت فشار 85 درصد بخشودگی داشته و تنها 15 درصد سهم آورده کشاورزان خواهد بود که برای این امر نیز بحث اعتباری و مطالعات حل شده و تنها به مجوز آب و ایجاد اطمینان خاطر برای ما برای مجوز آب دائم و آمادگی کشاورزان و حل مسایل و مشکلات اجتماعی به عنوان پیش نیاز، نیازمندیم.
چنگلوایی در خصوص اراضی 500 هکتاری روستای خیرآباد بهبهان نیز گفت: به منظور تامین آب این اراضی از رودخانه خیرآباد حداقل برای کشت زمستانه و کارهای درون مزرعه اقدامات مربوط به مطالعه و اجرایش را انجام خواهیم داد که در صورت اعطای مجوز آب به ما، پس از تامین اعتبار با اولویت سیستم آبیاری تحت فشار که مورد تقاضای کشاورزان این اراضی نیز است اقدامات بعدی را انجام خواهیم داد.
وی در خصوص محور هفتم نیز اظهار داشت: لوله‌ها و موتور پمپ‌های مورد نیاز این پروژه خریداری شده که در این هفته با انتخاب پیمانکار در قالب مناقصات متوسط فعالیت اجرایی آن آغاز می‌شود.
مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه از تامین اعتبار برای لایروبی قنات‌های بهبهان از محل اعتبارات ملی خبر داد و ادامه داد: لایروبی قنات قطعاً در دستور کار ما قرار خواهد گرفت و در سال جاری سعی می‌کنیم ضمن اتمام مطالعات، عملیات اجرایی را نیز آغاز کنیم.
وی خاطرنشان کرد: به منظور صدور مجوز تامین آب برای طرح های کوچک باید لیست این طرح‌های کوچک کشاورزی و دامپروری به تفکیک سطح، افراد، نوع کار و میزان آبی که مورد نیاز است اعلام شود.
چنگلوایی در پایان از اعطای وام 5 میلیون تومانی بلاعوض به هر هکتار به منظور سیستم آبیاری، خریداری نهال و کاشت آنها برای احداث باغ های الگویی خبر داد.
انتهای پیام،/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول