اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به صورت ضایعات؛

30 درصد تولیدات کشاورزی از بین می‌رود

خبرگزاری فارس: مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: حدود ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی تولید شد به صورت ضایعات از بین می‌رود.

30 درصد تولیدات کشاورزی از بین می‌رود
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علی رخ‌افروز صبح امروز در گردهمایی استانی رؤسای ادارات ترویج و مراکز جهادکشاورزی در محل مجتمع شهید کسایی تبریز با بیان اینکه توسعه کشاورزی در هر کشوری، تابع مولفه‌های بی‌شمار و تعریف شده‌ای است که مورد اهتمام سیاست‌گذاران و متولیان توسعه بخش کشاورزی در هر کشوری است، گفت: در واقع مهم‌ترین وظیفه نهادهای تخصصی متولی کشاورزی، تسریع و تسهیل توسعه کشاورزی از طریق فراهم آوردن متغیرهای توسعه است.
وی با بیان اینکه ارائه نظریه سرمایه انسانی، ضرورت ترویج کشاورزی را در بخش کشاورزی نشان می‌دهد، ادامه داد: سه عامل مهم فناوری جدید، کیفیت نیروی انسانی و تغییرات نهادی و سازمانی در جامعه و آموزش و ترویج کشاورزی نقش برجسته‌ای در توسعه کشاورزی دارند.
رخ‌افروز تغییردر دانش، بینش و مهارت تولیدکنندگان، مروجان، کارشناسان و محققان بخش کشاورزی را هدف اصلی مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان عنوان کرد و افزود: با مهم شمردن ترویج و اتکای علمی به آن می‌توان امیدوار بود با توسعه دانش، تغییر نگرش و افزایش مهارت بهره‌برداران، زمینه بهره‌گیری صحیح از امکانات و ظرفیت‌های بالقوه فراهم شود.
وی با بیان اینکه بر اساس گزارشات موجود، سالانه حدود ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی تولید شده در دنیا به صورت ضایعات از بین می‌رود، ادامه داد: این در حالی است که بخش عمده‌ای از این ضایعات را می‌توان با اجرای عملیات صحیح در دوره پیش از برداشت در باغ یا مزرعه با برنامه‌های ترویجی حذف کرد باید گفت تغییر در دانش، بینش و مهارت کشاورزان موجب کاهش ضایعات و تخریب‌ها خواهد بود.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان با بیان اینکه الزامات برنامه پنجم توسعه کشور و مبانی بالا دستی ناظر بر آن و نیز اهداف کیفی و کمی سند توسعه بخش کشاورزی در این برنامه، لزوم ارتقای وضعیت ترویج کشاورزی و گسترش سطح پوشش خدمات ترویجی را ضروری نشان می‌دهد، ادامه داد: براساس سند چشم انداز توسعه کشور، جامعه ایرانی در افق چشم انداز برخوردار از امنیت غذایی خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف سند چشم انداز در برنامه‌های پنج ساله در بخش کشاورزی، مروجان بخش کشاورزی مسئولیت سنگینی دارند، ادامه داد: در این سند حفظ منابع پایه تولید (آب و خاک و جنگل و مرتع)، تجهیز و نوسازی اراضی زیرسدها و بندهای انحرافی مستقل، تجهیز و نوسازی اراضی سنتی، توسعه سیستم های مدرن آبیاری، اصلاح و بهبود کانال‌های عمومی و انهار سنتی، ایجاد جاده های بین مزارع، آبخیزداری و تحقق کشاورزی پایدار از طریق افزایش عملکرد محصولات در واحد سطح، افزایش کارآیی آب در محصولات زراعی و باغی پیش بینی شده است.
رخ‌افروز با بیان اینکه برای فعلیت بخشی به ظرفیت‌های ترویج و آموزش کشاورزی در بخش کشاورزی، لازم است اصلاحات ساختاری در حوزه ترویج کشاورزی به عمل آید، افزود: تعریف ماموریت‌های تخصصی برای ترویج با رویکرد تغییر دانش، بینش و مهارت کشاورزان، مروجان، کارشناسان، محققین و مدیران و به کارگماری کارشناسان و مروجان متخصص در حوزه های تخصصی ترویج کشاورزی تسریع کننده چنین هدفی خواهد بود.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول