اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی همدان:

افزایش قیمت داروی داخلی سبب قاچاق آن می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: پس از آزادسازی احتمالی قیمت دارو، به دلیل رویکرد مردم به داروهای خارجی، احتمال کاهش مصرف داروهای تولید داخل به دلیل افزایش قیمت سبب رشد قاچاق دارو شده است.

افزایش قیمت داروی داخلی سبب قاچاق آن می‌شود
علی‌اصغر وحیدی‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه داروها و مکمل‌ها به دلیل سودآوری بالا، همچون سایر کالاهای قاچاق مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند، اظهار داشت: به طور کلی ورود و خروج غیرقانونی دارو و مکمل‌ها از مبادی کشور، قاچاق اطلاق می‌شود که می‌توان از جنبه‌های مختلف آن را بررسی کرد.
وی با بیان اینکه قاچاق دارو و مکمل‌ها به چند دلیل صورت می‌گیرد، افزود: در مرحله نخست کمبود بعضی از اقلام دارویی سبب قاچاق دارو در کشور می‌شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بحث دیگر این است که مشابه اقلام خارجی معتبری که مجوز واردات اخذ کرده‌اند به دلیل عدم پرداخت عوارض و مالیات، ارزان‌تر بوده و قاچاق می‌شود.
وی افزود: ساخت زیر زمینی انواع دارو و مکمل‌های خارجی تقلبی و عرضه آن به بازار با کیفیتی نامناسب و حتی پرخطر نیز از دیگر موارد بر سر راه دارو است.
وحیدی‌نیا با اشاره به داروهای تحت کنترل، عنوان کرد: ما‌به‌التفاوت قیمت دولتی داروها با بازار آزاد بسیار زیاد است که این بحث نیز می‌تواند مقوله قاچاق دارو را به مراتب افزایش دهد.
وی با بیان اینکه بحث قاچاق دارو از بعد سیاسی نیز قابل بررسی است، تصریح کرد: ضربه زدن به اقتصاد کشور از طریق ورود بی‌رویه داروهای خارجی و نیز تهدید سلامتی مردم، برای کاهش توانایی روحی و جسمی مردم مسلمان ایران از جمله موارد مطرح در بعد سیاسی قاچاق دارو است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان متذکر شد: با توجه به همه دلایل قاچاق دارو، ارزش و اهمیت مبارزه با قاچاق دارو نه تنها کمتر از سایر کالاها نیست، بلکه به سبب اینکه سلامتی آحاد مختلف جامعه به واسطه آن، در معرض خطر قرار دارد، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
وی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق دارو از طرق مختلف باید صورت گیرد که مهم‌ترین آن، کار فرهنگی است، خاطرنشان کرد: افزایش سطح فرهنگ دارویی مردم که رسانه ملی نقش ارزنده‌ای در آن دارد می‌تواند از طریق نمایش فیلم‌های جذاب و تیزرهای تلویزیونی هدفدار صورت گیرد.
وحیدی‌نیا اضافه کرد: استفاده از کارشناسان مجرب برای روشن کردن اذهان عموم در رابطه با داروهای قاچاق، آموزش مقاطع مختلف در مدارس، دانشگاه‌ها و همچنین پایگاه‌های بسیج و مساجد نیز امر مؤثر در راستای آگاهی‌بخشی دارویی در جامعه است.
به گفته وی، برخورد قهری نیروی انتظامی، کنترل بیشتر مبادی ورودی کشور، نظارت دانشگاه‌ها، برنامه‌های اطلاع‌رسانی، آموزش پزشکان، داروسازان، پیراپزشکان و سایر عوامل دخیل در توزیع دارو نیز موارد مؤثری در راستای مبارزه با قاچاق دارو در کشور محسوب می‌شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به انواع بیشتر داروهای قاچاق، عنوان کرد: انواع مکمل‌های دارویی مورد مصرف ورزشکاران، انواع دارو و مکمل‌های تقویتی، انواع داروهای جنسی، انواع داروهای زیبایی، لاغری و چاقی، و داروهای گرانقیمت خارجی که توسط پزشکان تجویز می‌شود در این راستا قرار دارند.
وی تصریح کرد: پس از آزادسازی احتمالی قیمت دارو، به دلیل رویکرد مردم به داروهای خارجی، احتمال کاهش مصرف داروهای تولید داخل به دلیل افزایش قیمت، از جمله مواردی است که موجب افزایش قاچاق دارو شده است.
وحیدی‌نیا گفت: با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، و افزایش کیفیت داروهای تولید داخل می‌توان مردم را آگاه کرده و در راستای مقابله با داروهای قاچاق گام برداشت.
وی یادآور شد: در صورتی که تعرفه واردات دارو در کشور برداشته شود به دلیل کاهش قیمت داروهای خارجی، قاچاق داروهای خارجی طبعاً کاهش می‌یابد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد: قطعاً به دلیل کاهش اختلاف قیمت داروهای ساخت داخل در مقایسه با داروهای وارداتی و رویکرد جامعه به داروهای خارجی، به صنایع دارویی کشور صدمه وارد می‌شود.
وی با بیان اینکه لغو تعرفه واردات دارو نیازمند مطالعه و بررسی بیشتر است، اظهار کرد: بهترین وضعیت این است که تعرفه باشد اما سازمان‌های بیمه‌گر سطح پوشش داروهای خارجی را در اولویت قرار دهند.
وحیدی‌نیا در ارتباط با داروهای گیاهی در استان همدان نیز گفت: متأسفانه در استان همدان به دلیل نامشخص بودن متولی اصلی صدور مجوز و تولید داروهای گیاهی، امر نظارت بر داروهای گیاهی به خوبی صورت نگرفته است.
وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر با پیگیری مسئولان امر نظارت بر داروهای گیاهی، در حال ساماندهی و نظارت بهتر است که بر این اساس در آینده شاهد وضعیت مناسبی برای گیاهان دارویی خواهیم بود.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول