اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور رئیس جمهور؛

طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی شازند افتتاح می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند از افتتاح و بهره‌برداری از طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی شازند با حضور رئیس جمهور خبر داد.

طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی شازند افتتاح می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک رشید سیدیان پیش از ظهر امروز در جمع‌ خبرنگاران، اظهار داشت: واحد بنزین‌سازی طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند به‌زودی با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از این طرح ظرفیت پالایشگاه به 250 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.
معاون طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند گفت: در بهمن ماه سال 1389 واحد تقطیر طرح توسعه این شرکت به بهره‌برداری رسید و ماه گذشته نیز در فاز دوم واحد 12 این شرکت مورد بهره برداری قرار گرفت.
رشید سیدیان با اشاره به پیشرفت 95 درصدی طرح توسعه افزود: در حال حاضر این پروژه از 95 درصد پیشرفت از نظر ساخت، نصب و تهیه تجهیزات و مهندسی برخوردار است که به زودی بهره‌برداری از واحدهای دیگر این پروژه آغاز خواهد شد.
وی بیان داشت: 5 درصد باقی مانده مربوط به تهیه اسناد و مدارکی است که باید به پالایشگاه تحویل داده شود.
وی گفت: در بخش تدارکات کالا که 65 درصد قرارداد EPC را شامل می‌شود به 99 درصد پیشرفت دست یافته‌ایم.
معاون طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی شازند افزود: در بخش ساختمان و نفت به دلیل تاخیری که در تامین کالا به وجود آمد هم‌اکنون 86 درصد پیشرفت به وجود آمده است.
سیدیان با بیان اینکه در بخش تامین ساخت اقلام داخل 167 میلیون یورو با اراک قرارداد ساخت منعقد شده است ادامه داد: در این راستا با شیراز 73 میلیون یورو‌، تهران 64 میلیون یورو، زنجان 31 میلیون یورو، اهواز 14 میلیون یورو، ساوه 14 میلیون یورو، یزد 13 میلیون یورو، تبریز 9 میلیون یورو و اصفهان 3 میلیون یورو قرارداد منعقد شده است.
وی با بیان اینکه تامین کاتالیست‌های طرح‌ تنها مشکل موجود در اجرای این پروژه بوده است، گفت: امیدواریم با توجه به دانش و توانمندی‌بالای متخصصان داخلی به توانایی تامین کاتالیست‌ در داخل دست‌ یابیم.
معاون طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند اظهار داشت: اعتبار هزینه شده به منظور اجرای این پروژه در مجموع سه هزار و 400 میلیارد تومان است که تاکنون یک هزار و 741 میلیون یورو هزینه شده است و به برای تکمیل به حدود 400 میلیارد تومان دیگر نیاز است.
سیدیان در ادامه افزایش ظرفیت پالایشگاهی از 170 هزار بشکه در روز به 250 هزار بشکه در روز، افزایش تولید بنزین به میزان 12 میلیون لیتر در روز در ازاء کاهش تولید نفت کوره، تغییر ترکیب خوراک پالایشگاه از 100 درصد نفت خام اهواز آسماری که مخلوط 55 درصد نفت اهواز آسماری و 45 درصد نفت سنگین از حوزه‌های دزفول شمالی، کاهش تولید نفت کوره که یک محصول سنگین پالایشگاهی است از 9/5 میلیون لیتر به 4/2 میلیون لیتر، تولید محصولات با مشخصات و کیفیت استانداردهای 2004 اروپا، کاهش انتشار مواد آلاینده محیط زیست را از اهداف این طرح عنوان کرد.
وی گفت: به منظور اجرای این پروژه 75 میلیون نفر ساعت کار شده است که در کشور بی‌سابقه است.
معاون طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند خاطرنشان ساخت میانگین سنی نیروی کار این پروژه 35 سال است.
سیدیان در خصوص حجم عملیات گفت: این پروژه در سطح 300 هکتار اجرا شده است که برای اجرای آن 5/2 میلیون مترمکعب خاکبرداری، 300 هزار مترمکعب بتن‌ریزی، 43 هزار تن آرماتوربندی، یک هزار و 400 کیلومتر لوله‌کشی، 3 هزار و 700 کیلومتر کابل‌کشی صورت گرفته است.
لازم به ذکر است پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند نخستین پالایشگاهی است که مطالعه و عملیات اجرای آن بعد از انقلاب اسلامی و در نخستین سال بعد از جنگ تحمیلی آغاز شد.
این پالایشگاه با ظرفیت اسمی 150 هزار بشکه در روز در سال 72 به بهره‌برداری رسید خوراک نفت خام پالایشگاه که ظرفیت عملیاتی آن با اجرای عملیات فاز دو تا 80 هزار بشکه افزایش می‌یابد و در مجموع بالغ بر 250 هزار بشکه خواهد شد از میادین نفتی اهواز آسماری تامین می‌شود. 
انتهای پیام/ر10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول