اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران:

800 طرح برای رفع کمبودهای کتابخوانی مازندران آماده است

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: در حاضر800 طرح برای رفع کمبودهای مهم در حوزه کتاب و کتابخوانی این استان آماده است.

800 طرح برای رفع کمبودهای کتابخوانی مازندران آماده است
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمد اسماعیل امامزاده صبح امروز در جلسه هم‌اندیشی با فعالان حوزه کتاب، کتابخانه و کتابخوانی اظهار داشت: این طرح‌ها نیازمند تخصیص اعتبارات، تعامل همه دستگاه‌ها، مردم  و مسئولان است تا کمبودهای فاحش در حوزه کتاب و کتابخوانی برطرف شود.
وی در این جلسه با معرفی سند نهضت مطالعه مفید به بیان دیدگاه‌ها و اهداف این سند در رسیدن به سطح مطلوب مطالعه در افق چشم انداز ایران 1404 پرداخت.
امامزاده تصریح کرد: در هیچ مکتبی جز اسلام بر کتاب، مطالعه و تفکر تاکید نشده و غربی‌ها از دیرباز اسلام و مسلمانان را با تولید کتاب و فراوانی کتابخانه‌های جامعه اسلامی می‌شناختند.
این مسئول با اشاره به بیان فرمایشات مقام معظم رهبری در باب مطالعه و کتابخوانی و تاکید و دغدغه‌های ایشان در بالا بردن سطح مطالعه و کتابخوانی در جامعه، بیان داشت: به واسطه تاکیدات دائمی مقام معظم رهبری و عدم عنایت کافی به حوزه کتاب و کتابخوانی، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای در اواخر سال گذشته تحت عنوان سند نهضت مطالعه مفید داشت که این سند سی‌ام مرداد امسال به مازندران و استاندار ابلاغ شد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: براساس این سند در هر استان استاندار به عنوان رئیس کمیته نهضت مطالعه مفید و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان دبیر این کمیته و عضویت  17 دستگاه اجرایی متکفل این مساله هستند تا تمام ساز و کارها را برای اجرای طرح‌هایی که در نهایت منتج به ارتقای شاخص مطالعه مفید در مازندران بشود، به کار بگیرند
وی با اشاره به آمارهای کنونی سطح مطالعه و فضای کتابخانه‌ای در کشور و استان مازندران  خاطرنشان کرد: به لحاظ  فضای کتابخانه‌ای، کشور ایران بین 56 کشور مطرح در امر کتابخوانی رتبه چهل و یکم را داراست و استان مازندران هم بین 31 استان به لحاظ متوسط جمعیت بیست و هفتم است.
دبیر سند نهضت مطالعه مفید در استان مازندران تصریح کرد: مازندران در زمینه اعضای کتابخانه‌های عمومی در رتبه پنجم قرار دارد که این خود نشان‌دهنده اقبال مردم استان به امر کتاب و کتابخوانی است.
 
* فقر آمار کتابخانه‌ای و منابع در مازندران
امامزاده با اظهار نگرانی از آمار شاخص‌های کتابخانه‌ای در استان گفت: از فقر دو شاخص در استان رنج می‌بریم که علاوه بر فضای کتابخانه‌ای، در بخش منابع هم در جایگاه خوبی قرار نداریم.
مدیرکل کتابخانه‌های استان مازندران اضافه کرد: در ازای هر 100 نفر ایرانی حدود سه متر مربع فضای کتابخانه‌ای در کشور وجود دارد که در مازندران این عدد یک متر و ۱۰ سانتیمتر است حال آنکه این مقدار در پایان برنامه پنجم توسعه باید به چهار متر مربع برسد.
وی با اعلام اینکه در 50 سال اخیر در استان 33 هزار متر مربع فضای کتابخانه عمومی ایجاد شده است، متذکر شد: باید در چهار سال آینده این فضا چهار برابر شود و در افق ایران 1404 نیازمند  200 هزار متر مربع فضا هستیم.
این مسئول تحقق این آمارها  نیازمند توجه همه مسئولان و دلسوزان استانی دانست و اذعان داشت: لازمه بهبود این  وضعیت نگاه همه مسئولان، مردم و به ویژه خیران است.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول