اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور شیلات کردستان خبر داد:

تولید 5200 تن ماهی در کردستان

خبرگزاری فارس: مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی کردستان از تولید 5 هزار و 200 تن ماهی از منابع آبی و رودخانه‌های استان در این مدت از سال جاری خبر داد.

تولید 5200 تن ماهی در کردستان
رحمان میرزایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: فصل صید ماهی از نیمه دوم شهریورماه جاری در پنج منبع آبی سد وحدت سنندج، سد شهید کاظمی سقز، دریاچه پشت سد زریوار مریوان، سد گاوشان کامیاران و سد گلبلاغ بیجار آغاز شده است.
مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی کردستان در ادامه با اشاره به اینکه در این مدت 3 هزار و 220 تن ماهی  در منابع آبی استان برداشت شده، بیان داشت: همچنین 2 هزار تن ماهی دیگر در مجتمع‌ها و مزارع پرورش ماهی استان برداشت شده است.
میرزایی تصریح کرد: در حال حاضر یک‌هزار و 300 صیاد در سه مجتمع پرورش ماهی پالنگان کامیاران، سیروان سروآباد و قمچقای بیجار مشغول به کار هستند.
وی با بیان اینکه استان کردستان در زمینه تولید ماهی دارای رتبه یازدهم کشوری است، اضافه کرد: وجود هفت سد فعال، 19 سد در دست اجرا، 33 سد در حال مطالعه، 25 رودخانه دائمی و فصلی، 8 هزار و 703 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، 2 هزار و 55 رشته قنات و 32 هزار و 92 چشمه دائمی و فصلی از مهم‌ترین توانمندی‌های کردستان در تولید و پرورش انواع آبزیان است.
مدیرکل شیلات کردستان اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون هزار و 500 تن ماهی در مجتمع‌های پرورش ماهی استان تولید شده است.
میرزایی بیان داشت: سال گذشته 3 هزار و 700 تن ماهی شامل 55 تن گرمابی، یک‌هزار و 155 تن سردآبی، 2 هزار و 360 تن در منابع آبی و 130 تن در رودخانه‌های استان کردستان برداشت شده است.
وی تصریح کرد: در سال گذشته یک‌هزار و 200 تن ماهی با 10 درصد رشد در مقایسه با سال قبل از آن به ارزش 24 میلیارد ریال از طریق سه بازارچه مرزی سیف سقز، سیرانبند بانه و باشماق مریوان به خارج از کشور صادر شده است.
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: کار تولید و پرورش ماهی از سال 75 در کردستان شروع شده و اکنون پنج درصد ماهی کشور در این استان تولید می‌شود.
میرزایی در ادامه با اشاره به اینکه سالانه بیش از یک‌ هزار و 200 تن ماهی در مجتمع‌های پرورش ماهی پالنگان و سیروان تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: مجتمع پرورش ماهیان سردآبی سیروان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پرورش ماهی کشور است که فاز نخست آن به بهره‌برداری رسیده است.

* راه‌اندازی روش جدید قفس ماهی برای افزایش تولید و بهره‌وری
میرزایی اضافه کرد: برای افزایش تولید ماهی در کردستان اداره‌کل شیلات استان اقدام به راه‌اندازی یک عدد قفس ماهی در سد گلبلاغ بیجار کرده است.
به گفته مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان، در این قفس در هر دوره شش ماهه دو تن ماهی پرورش داده می‌شود.
وی هزینه کم، اجرا در تمامی فصول سال و اشتغالزایی را از مهم‌ترین مزایای طرح قفس ماهی بیان کرد و گفت: در آینده‌ای نزدیک تعداد این قفس‌ها به 10عدد خواهد رسید.
مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی کردستان در پایان افزود: در روش قفس ماهی هر چهار تن ماهی برای سه نفرشغل ایجاد می‌کند که با افزایش قفس‌ها به 10 عدد، 15 نفر صاحب شغل خواهند شد.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول